رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی:

دانشجویان دارای معلولیت نگران قطع شهریه دانشجویی نباشند؛ آغاز ثبت‌نام مجدد از هفته آینده

تهران (پانا) - رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه دانشجویان معلول نگران قطع شهریه تحصیلی خود نباشند، درباره پرداخت کمک هزینه تحصیلی و همچنین مهلت ثبت‌نام دانشجویان توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۵۵۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
دانشجویان دارای معلولیت نگران قطع شهریه دانشجویی نباشند؛ آغاز ثبت‌نام مجدد از هفته آینده

مجید رضازاده در جمع خبرنگاران درباره شهریه افراد دارای معلولیت اظهار کرد: قانونی در مورد پرداخت کمک هزینه یا شهریه دانشجویی افراد دارای معلولیت و گروه هدف سازمان بهزیستی وجود دارد که طبق آن شهریه تحصیل این دانشجویان رایگان خواهد بود و بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده 9 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید که جزو 7 دهک پایین هستند مشمول تحصیل رایگان می‌شوند.

وی ادامه داد: قانون وظایفی را برای سازمان بهزیستی، سازمان سنجش و سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته است تا دانشجویان معلولی که شرایط فوق را دارند به صورت رایگان در دانشگاه‌هایی که از وزارت علوم یا بهداشت مجوز دارند و تحصیل در آنها منجر به پرداخت شهریه است، به تحصیل ادامه دهند.

معاون سازمان بهزیستی با اشاره به ساماندهی پرداخت کمک هزینه تحصیلی افراد دارای معلولیت گفت: برای ساماندهی این امر سازمان بهزیستی با دستور ریاست سازمان، کمیته دانشجویی را با عضویت دو حوزه تخصصی معاونت توانبخشی و اجتماعی با محوریت مرکز فناوری اطلاعات و معاونت پشتیبانی تشکیل داد تا امر تحصیلی دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی ساماندهی شود.

رضازاده ادامه داد: سه ماه قبل، سامانه‌ای طراحی شد تا بتوان به صورت منظم و دقیق اطلاعات افرادی که مشغول به تحصیل هستند درج شود تا طبق اطلاعاتی که بارگذاری کرده‌اند بر اساس نوع معلولیت تقسیم‌بندی شوند و اقدامات بعدی برای پرداخت شهریه آنها اعمال شود. همچنین شیوه نامه‌ای هم بر اساس قانون و آیین‌نامه اجرایی ماده 9 قانون حمایت از معلولان و با توجه به بند (ر) ماده 64 برنامه پنج ساله ششم توسعه و شرح وظایف سازمان بهزیستی تصویب شد. در این آیین‌نامه به افرادی که در دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های شهریه‌پرداز مشغول به تحصیل هستند، توجه شده است و برای آنها برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: بر اساس آیین‌نامه مذکور، پرداخت هزینه به صورت صد درصدی برای معلولانی که 7 دهک پایین باشند الزامی است و به زودی پرداخت‌ها انجام می‌شود. علاوه بر این گروه دیگری هم که صد درصد شهریه آنها پرداخت می‌شود فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که یا در مراکز مرتبط با بهزیستی اسکان دارند یا به خانواده‌های جایگزین رفته‌اند یا زندگی مستقلی شروع کرده باشند. دسته دیگری هم که در این قانون ذکر نشده اما بر اساس مسئولیت‌های سازمان بهزیستی مشمول پرداخت بخشی از شهریه می‌شوند معلولان خفیف و معلولانی هستند که در سه دهک بالا هستند و با توجه به هزینه‌های معلولان مشمول دریافت کمک هزینه تحصیل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان دارای معلولیت نگران هزینه تحصیل خود نباشند، گفت: این امکان فراهم شده است تا افرادی که شهریه آنها پرداخت شده در سامانه مدارک خود را کامل کنند و همچنین افرادی هم که ثبت‌نام نکردند از هفته آینده سامانه باز خواهد شد تا این افراد ثبت‌نام کنند و دانشجویان نگران قطع شهریه دانشجویی نباشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار