محور همکاری مشترک سازمان پژوهش و سازمان بسیج دانش‌آموزی بررسی شد

تهران (پانا) - نشست مشترک رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مسوولان سازمان بسیج دانش‌آموزی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۴۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد
محور همکاری مشترک سازمان پژوهش و سازمان بسیج دانش‌آموزی بررسی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این نشست مشترک با حضور حسن ملکی رئیس سازمان، مجتبی باستان رئیس سازمان بسیج دانش آموزی، مستاجران معاون راهبردی و تولید محتوا، وجدانی نیا مشاور عالی سازمان بسیج، کارگر مسئول آمادگی دفاعی، کوروش امیری نیا مدیر کل دفتر بسته های تربیت یادگیری آموزش عمومی و متوسطه نظری، سعید بدیعی سرپرست مدیرکلی حوزه ریاست در سالن شهید سلیمی جهرمی برگزار شد.

در ابتدا ملکی با اشاره به تهیه و تدوین مجموعه سه جلدی کتاب‌های معارف انقلاب اسلامی در برنامه درسی و تلاش‌های انجام شده برای این مجموعه، افزود: وقتی سیدالشهدای انقلاب اسلامی شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی این سرمایه بزرگ انقلاب، به شهادت رسید؛ نگذاشتیم این درد ما را از راه اصلی خارج کند و قبل از تصویب مجلس شورای اسلامی و یا تصمیم گیری نهادهای دیگر، بلافاصله کارگروهی در زمینه پرداختن به شاخصه‌های تربیتی و اخلاقی و سبک زندگی این شهید بزرگوار در محتواهای درسی تشکیل دادم.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهید موسوی گفت: تلاش بنده این است که هم صورت و هم سیرت سازمان بوی شهید بدهد. برخی امور صورت است اما بطن ماجرا این است که چگونه دانش آموزان را تربیت کنیم، تربیتی که مد نظر شهید سلیمانی و دیگر شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی باشد. این راهبرد اصلی ما تربیت نسل سلیمانی‌ها است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سازمان پژوهش در موقعیت حساس دوره تحولی قرار دارد، یادآور شد: تحول به معنی مبتنی کردن برنامه‌های درسی بر اسناد تحولی که مشی و مرام اصلی ما است؛ مد نظر است.کتاب درسی یک رسانه مهم و تاثیرگذار است و باید به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: برای تحقق این تحول، گروه‌های پژوهش و برنامه‌ریزی، کارگروه‌های مربوطه تشکیل شده و در راس همه آن‌ها راهنمای برنامه درسی درحال طراحی و تدوین است و بعد از آن بسته‌های تربیت و یادگیری قرار است تولید شود. یکی از چیزهایی که با تار و پود این برنامه ها باید در آمیخته شود مسئله‌ی فرهنگ ایثار و شهادت و از خودگذشتگی است. هم دفتر مقام معظم رهبری در این خصوص انتظاراتی دارند وهم بسیج و دیگر نهادها در این حوزه ارتباط داشته و داریم تا بتوانیم به این هدف برسیم. هرچه این ارتباطات بیشتر باشد و بتوانیم از تجربیات یکدیگر بهره ببریم بهترمی توانیم انجام وظیفه کنیم.

ملکی با انتقاد از متصل نبودن سازمان پژوهش به بدنه‌ی دانش‌آموزی کشور گفت: یکی از مشکلات سازمان ما این است که با مخاطبانش رابطه‌ی موثر ندارد که بتواند صدای مستقیم آن‌ها را بشنود. ما کتاب را آماده کرده و به مدارس ارسال می‌کنیم تا تدریس شود و ارزشیابی‌هایی نیز صورت می‌گیرد اما اینکه مستقیماً با مخاطبان خودمان یعنی دانش آموزان در ارتباط باشیم، وجود ندارد.

مجتبی باستان رئیس سازمان بسیج دانش آموزی ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های صورت گرفته توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان داشت: اقدامات خوبی در سازمان پژوهش در زمینه اجرایی شدن سند تحول صورت گرفته است و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند "سازمان پژوهش قلب آموزش و پرورش است".

وی افزود: فلسفه وجودی انقلاب اسلامی ایران تربیت نسلی است که بتواند انقلاب را به سرمنزل مقصود و مهدویت برساند. برای اینکه بتوانیم به تمدن نوین اسلامی برسیم باید افرادی تربیت شوند که بتوانند این علم را به دست بگیرند.

باستان ادامه داد: از نظر ما محور اصلی تربیت این نسل آموزش و پرورش است. آموزش و پرورشی که بتواند سند تحول را به طور کامل عملیاتی کند. سیاست‌های مقام معظم رهبری اجرا و بیانیه گام دوم انقلاب سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند. اگر این سه مورد در آموزش و پرورش مدنظر قرار گیرد همان نفراتی تربیت می‌شوند که در تراز انقلاب اسلامی می‌باشد.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین، سیاست‌های مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم سه سند محوری فعالیت‌های این سازمان است، یادآور شد: ارتباط با بدنه آموزش و پرورش و معاونت پرورشی، ارتباط دانشگاهی و دانش‌آموزی، ارتباط با تشکل‌های انقلابی را با قدرت دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای پویش"همکلاسی مهربان" و توزیع 313 هزار لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند و نذر هوشمند (اهدای تبلت و تلفن همراه هوشمند بین دانش‌آموزان نیازمند که تاکنون 24 هزار دستگاه توزیع شده است) گفت: ما به عنوان کمک در کنار آموزش و پرورش هستیم و همه باید از این قرارگاه بزرگ فرهنگی آموزشی حمایت کنند.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی در مورد محورهای همکاری دوجانبه با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تدوین، کیفی‌سازی و بازنگری در کتاب آمادگی دفاعی؛ اصلاح و ارتقای کتب درسی از طریق جمع آوری نقطه نظرات دانش‌آموزان؛ همکاری در تدوین کتاب‌های استانی از طریق کسب اطلاعات از 5 میلیون عضو بسیج استانی این سازمان، سازماندهی تشکیلات و ساختار کتاب‌های استان؛ معرفی الگوها و اسوه‌های شهادت و ایثار از جمله محورهای پشنهادی می باشد.

وجدانی نیا معاون تولید محتوای سازمان بسیج دانش آموزی با اشاره به پتانسیل بالای بسیج در جهت کمک به سازمان پژوهش و آمادگی سازمان بسیج در تمام سطوح برای گام برداشتن در این مسیر، گفت: سازمان پژوهش در مسیر منویات نظام گام بر می‌دارد و ما هم آماده کمک هستیم.

کارگر مسوول آمادگی دفاعی ادامه داد: نقص ارتباط یکسویه با دانش آموز فقط به سازمان پژوهش معطوف نمی‌شود بلکه مربوط به کل وزارت آموزش و پرورش است ولی بسیج در 60 هزار مدرسه پایگاه دارد که این یک ظرفیت بالا برای کمک به آموزش و پرورش و تقویت این ارتباط است.

جنگ نرم و فضای رصد دشمن، کتب درسی و توجه به این عرصه، بازمهندسی محتوایی در مجلات رشد از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

در ادامه این نشست امیری نیا مدیرکل دفتر آموزش عمومی و متوسطه نظری با اشاره به محورهای بیان شده توسط مسوولان بسیج دانش آموزی جهت همکاری با سازمان پژوهش گفت: این محورها یا عملیاتی شده و یا در حال عملیاتی شدن می‌باشد. این تعامل با ارگان‌هایی مثل سپاه و بسیج وجود دارد و خللی در این مسیر بوجود نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: درسی تحت عنوان "استان‌ها در دفاع مقدس" و محتواهای مختلف در خصوص جنگ تحمیلی، بسیج، فرهنگ ایثار و شهادت، از خودگذشتگی، روحیه انقلابی و غیره در کتابهای درسی وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار