یک کارشناس مسائل غرب آسیا:

مصالحه بین دوحه و ریاض از روی اجبار صورت گرفته است

تهران (پانا)- هانی زاده با تصریح بر اینکه مصاحله و آشتی بین ریاض و دوحه از روی اجبار صورت گرفت، گفت این مصالحه نشانه این است که بن سلمان نسبت به آینده خودش در عربستان سعودی نگران است.

کد مطلب: ۱۱۵۴۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
مصالحه بین دوحه و ریاض از روی اجبار صورت گرفته است

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو در خصوص مصالحه قطر و عربستان با حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حسن هانی زاده با اشاره به نشست اخیر سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در عربستان، گفت: این نشست نشانه شکست سیاست های محمد بن سلمان تلقی می شود زیرا تنها سه نفر از رهبران شش کشور همکاری خلیج فارس در نشست حضور داشتند.

وی با اشاره به عدم شرکت برخی از رهبران مهم کشورهای منطقه در این نشست اظهار کرد: آنچه باعث التهاب رسانه های عربی نسبت به این نشست شد، حضور کوشنرد داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود. رسانه های عربی از این حضور ابراز تعجب کردند، زیرا مشخص نیست چه دلیلی برای حضور یک شخصیت آمریکایی در کنار سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تصریح بر اینکه مصالحه و آشتی بین ریاض و دوحه از روی اجبار صورت گرفت، اظهار کرد: محمد بن سلمان به شدت از اینکه چتر حمایتی خودش یعنی ترامپ را از دست داده است، احساس نگرانی می کند و جو بایدن با پرونده های سنگینی علیه محمد بن سلمان در حال ورود به کاخ سفید است. بنابراین بن سلمان، داماد ترامپ را واسطه قرار داده است تا بین ریاض و دوحه میانجی گری کند.

وی از ورود امیر قطر با اکراه به عربستان گفت و بیان کرد: این مصالحه نشانه این است که بن سلمان نسبت به آینده خودش در عربستان سعودی نگران است زیرا چند پرونده مهم علیه این کشور در دستور جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا قرار دارد. مسئله جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی، مسئله جنگ یمن، مسئله باج 500 میلیارد دلار عربستان به دونالد ترامپ و مسائل حقوق بشری در دستور کار بایدن قرار دارد.

هانی زاده افزود: جو بایدن نگاه ویژه ای به محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان دارد که در حصر خانگی است، دارد و این احتمال وجود دارد که جو بایدن محمد بن سلمان را برکنار کند و محمد بن نایف ولیعهد سابق را جایگزین او کند. این موضوع سبب شده است بن سلمان به دست و پا زدن بیافتد و تلاش کند حاشیه امنی در این زمینه ایجاد کند و قطر را بین خود و تیم جو بایدن واسطه قرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار