عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

شرط اجرای کامل قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

تهران (پانا) - همسان‌سازی حقوق یکی از مطالبات اساسی بازنشستگان تامین اجتماعی است که تصویب کلیت طرح نزدیک به ۱۴ سال در قانون برنامه ششم توسعه به طول انجامید اما اجرای آن با اعتراض بازنشستگان مواجه شده است زیرا کارشناسان حوزه تامین اجتماعی معتقدند این قانون نیاز به اصلاح دارد.

کد مطلب: ۱۱۵۴۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
شرط اجرای کامل قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

متناسب سازی حقوق بازنشستگان بر اساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی باید هر ساله براساس تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی افزایش یابد. این قانون از مرداد ماه امسال اجرا شد و 500 تا 800 هزار تومان به حقوق بازنشستگان کشور افزوده شد. در این راستا بازنشستگان 30 سال سابقه خدمت؛ 2 میلیون و 800 هزار تومان و بازنشستگان 35 سال سابقه خدمت؛ 3 میلیون تومان دریافت می‌کنند. در قانون بودجه سال 1399 حدود 50 هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی و سازمان تامین نیز با این مبلغ طرح متناسب‌سازی را آغاز کرد، اما میزان این افزایش در قیاس با سایر بازنشستگان کشور مکفی نیست. البته با اجرای این قانون بسیاری از بازنشستگان معترض شدند چرا که معتقدند با توجه به نابسامانی در افزایش قیمت کالاها سبد معیشت آنها روز به روز کوچک‌تر می‌‌شود. از طرفی بسیاری از کارشناسان حوزه تامین اجتماعی معتقدند طرح همسان‌سازی حقوق برای بازنشستگان این سازمان نیازمند اصلاح است.

البته همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که به عنوان یکی از مطالبات مهم جامعه بازنشستگی تلقی می‌شود در بودجه سال 1400 نیز مورد توجه قرار گرفته است. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در نشست اخیر کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت منابعی را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال آینده لحاظ کرده است، گفت: «اعتبارات برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به میزان کافی در بودجه 1400 در نظر گرفته شده است. همچنین در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم دولت با توجه به بند (و) تبصره (2) بالغ بر 90هزار میلیارد تومان منابع لحاظ کرده تا دولت ضمن رد دیون خود به سازمان تامین اجتماعی، این سازمان بتواند در راستای همسان سازی حقوق بازنشستگان خود اقدام کند.»

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره اجرای ناقص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: «اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در این صندوق بیمه‌ای در صورتی محقق می‌شود که تامین اجتماعی بتواند منابع اجرای قانون را تامین کند. همچنین اگر سازمان تامین اجتماعی بتواند طلب خود را از دولت بگیرد و شرکت‌های وابسته همچون شستا را شفاف‌سازی کند، می‌تواند این قانون را کامل اجرا کند.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامطلوب صندوق‌های بیمه‌ای گفت:« اکنون 18 صندوق بیمه‌ای در کشور داریم که اکثر آنها دچار ورشکستگی شده‌اند و با مشکل مالی مواجه هستند. صندوق تامین اجتماعی نیز با مشکلات مالی مواجه است اما در عین حال توانسته تا آنجا که می‌تواند به مطالبات بازنشستگان پاسخ دهد.»

تامین اجتماعی از ذخیره کافی اعتبارات برای همسان‌سازی حقوق برخوردار نیست

این نماینده مجلس با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی از ذخیره کافی اعتبارات برای همسان‌سازی حقوق برخوردار نیست، گفت: «برخی صندوق‌ها از جمله صندوق بازنشستگی کشوری بخشی از منابع خود را از دولت دریافت می‌کند اما صندوق تامین اجتماعی، بودجه دولتی ندارد و منابع درآمدی این صندوق نیز به حدی نیست که بتواند همسان‌سازی حقوق را به طور کامل اجرا کند.»

وی با بیان اینکه مجلس باید درباره ردیف بودجه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با دقت بیشتری عمل کند، تاکید کرد: «اینکه قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بخش تامین اجتماعی نیازمند اصلاح است باید مورد بررسی قرار بگیرد اما در بررسی ابعاد مختلف بودجه سعی می‌شود رقم مناسبی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شود تا شاهد اختلاف دریافتی بازنشستگان در سال آینده نباشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار