معاون وزیر:

کامپیوترهای بلااستفاده مدارس در اختیار دانش‌آموزان گذاشته می‌شود

تهران (پانا) - با حضور حسینی معاون و جانشین وزیر آموزش‌وپرورش در طرح هدایت، حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش، مشاورین وزیر و نمایندگان معاونت‌های وزارت، ششمین نشست کمیته اجرایی طرح هدایت (هر دانش‌آموز یک تبلت و هر تبلت یک کلاس و یک مدرسه) به میزبانی معاونت آموزش ابتدایی در محل سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۳۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد
کامپیوترهای بلااستفاده مدارس در اختیار دانش‌آموزان گذاشته می‌شود

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، در ابتدای این نشست حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش با تشریح اقدامات صورت‌گرفته شده جهت تأمین تجهیزات ارتباطی هوشمند اظهار کرد: جلسات متعددی در معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری در خصوص تأمین تجهیزات هوشمند با شعار "با هر تبلت یک مدرسه می‌سازیم" در راستای مشارکت خیرین در اهدای تبلت برگزار شده است.

وی افزود: در عصر کرونا و باتوجه‌به ضرورت‌ها، خیرینی که دنبال فرصت آفرینی و مدرسه‌سازی هستند با پول ساخت یک مدرسه می‌توانند صدها مدرسه مجازی بسازند.

حکیم‌زاده با تأکید بر اینکه تبلت‌ها باید صرفاً جنبه آموزشی داشته باشند اظهار کرد: ارتقای سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان و خانواده جهت استفاده از تبلت‌ها از ضروریاتی است که باید برای آن نیز برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه مسئله نداشتن تبلت فقط محرومیت نیست بلکه بار روانی نیز دارد گفت: با شیوع کرونا و آغاز آموزش‌های مجازی، دانش‌آموزان محروم طعم نداشتن را تلخ و گزنده احساس کردند و نابرابری‌ها بیشتر به چشم آمد. داشتن تبلت موجب ارتقای سلامت روانی و احساس امنیت خاطر دانش‌آموزان محروم می‌شود.

معاون وزیر با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های نوین و مدل آموزش‌های ترکیبی در پساکرونا نیز ادامه خواهد یافت اظهار کرد: کرونا و آموزش‌های مجازی هم فرصت و تهدید بود و انفرادی شدن آموزش، درگیرشدن والدین در آموزش‌ها و بالارفتن قدر و منزلت معلمان از فرصت‌های کرونا برای آموزش بود. در دوران پساکرونا نیز آموزش‌های مجازی در کنار آموزش‌های واقعی تداوم خواهد یافت و وجود تبلت برای دانش‌آموزان از ضروریات دوران کرونا و پساکرونا است.

در ادامه این نشست سید جواد حسینی معاون و جانشین وزیر در طرح هدایت ضمن تقدیر از همراهی‌های معاونت آموزش ابتدایی در طرح هدایت و تأکید بر اینکه معاونت آموزش ابتدایی مهم‌ترین معاونت وزارتخانه به لحاظ اهمیت و گستردگی دانش‌آموزان است اظهار کرد: پیگیری طرح هدایت (هر دانش‌آموز یک تبلت و هر تبلت یک کلاس و یک مدرسه) از طریق سه مدل در حال انجام است که اولین مدل آن تکیه بر داشته‌ها است و در این مدل از ظرفیت کامپیوترهای بلااستفاده مدارس برای آموزش‌های حداکثر سه‌نفره دانش‌آموزان محروم استفاده خواهد شد.

وی گفت: شیوه‌نامه استفاده از ظرفیت کامپیوترهای بلااستفاده مدارس به‌زودی تدوین خواهد شد و پس از تأیید معاونت‌های ابتدایی و متوسطه به مدارس ارسال خواهد شد.

وی افزود: مدل دوم تهیه تبلت توسط وزارت ارتباطات با استفاده از ظرفیت اپراتورها در قالب طرح باندلینگ است که در این طرح تبلت‌های با کاربرد آموزشی و در قالب اقساط بلندمدت در اختیار دانش‌آموزان نیازمند قرار خواهد گرفت.

حسینی تصریح کرد: مدل سوم هم استفاده از پویش‌های مردمی و مشارکت همه آحاد جامعه، خیرین، نهادها و دستگاه‌های اجرایی در قالب طرح هدایت است.

جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ۱۴ میلیون ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در سناد ثبت‌نام‌شده‌اند گفت: از این تعداد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تاکنون در شاد احراز هویت نشده‌اند، حدود ۷۵۰ هزار دانش‌آموز از دسترسی به اینترنت محروم هستند و ۱۲ میلیون و پانصد هزار نفر در شاد احراز هویت شده‌اند اما این میزان عضویت در شاد دلیلی بر داشتن تبلت توسط همه این دانش‌آموزان نیست.

حسینی با تأکید بر اینکه آموزش پیش دبستانی‌ها هم از ضروریات است گفت: امید است با راه‌اندازی شادنمای پیش‌دبستانی در چند روز آینده تعداد بیشتری از نوآموزان پیش‌دبستانی جذب آموزش‌های مجازی شوند.

معاون وزیر با اشاره به رونمایی از سامانه طرح هدایت توسط معاون اول رئیس‌جمهور در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به استان سیستان و بلوچستان بیش از ۵ هزار تبلت به دانش‌آموزان نیازمند این استان اهدا شد و با استاندار این استان در خصوص تهیه ۴۰۰ هزار تبلت برای دانش‌آموزان محروم سیستان و بلوچستانی تفاهم‌نامه امضاء شد.

وی با اشاره به نشست‌های برگزار شده در هفته گذشته اظهار کرد: در نشست با معاون وزیر اقتصاد رفع موانع ماده ۱۷۲ مالیاتی و بخشودگی مالیاتی خیرین بررسی شد و در نشست با معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع مقرر شد در قالب انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان گسترش و نوسازی صنایع، شرکت‌ها و کارخانه‌های زیرمجموعه این سازمان به‌ویژه گروه صنعتی ایران‌خودرو، گروه خودروسازی سایپا، گروه‌های ماشین‌سازی و فولاد، به یاری دانش‌آموزان نیازمند در طرح هدایت بیایند.

حسینی افزود: همچنین در سفر هفته گذشته وزیر آموزش‌وپرورش به مشهد مقدس تفاهم‌نامه خرید تجهیزات ارتباطی هوشمند توسط شهرداری مشهد با اعتباری بالغ‌بر ۸ میلیارد تومان به امضاء رسید.

معاون وزیر در ادامه گفت: انعقاد تفاهم با سازمان اموال و املاک تملیکی و وزارت رفاه برای تأمین بخشی از تجهیزات هوشمند ارتباطی نیز در دستور کار قرار دارد.

جانشین وزیر در طرح هدایت با تقدیر از ورود شوراهای آموزش‌وپرورش استان‌ها به موضوع تأمین تبلت گفت: استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی و مجامع صنفی و ظرفیت ۱۰۰ هزار انجمن اولیاء و مربیان مدارس نیز در دستور کار قرار دارد. ۳ نهاد بین‌المللی نیز قول تأمین تجهیزات موردنیاز دانش‌آموزان اتباع ساکن در کشور را داده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار