از برگزاری جشنواره علمدار تا پرداخت مطالبات معوق حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمات

تهران (پانا) _ این هفته پرداخت مطالبات معوق حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمات و برنامه‌های سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در حوزه‌های فرهنگی هنری و مدرسه‌سازی از اخبار مهم حوزه تعلیم و تربیت بودند.

کد مطلب: ۱۱۵۳۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
از برگزاری جشنواره علمدار تا پرداخت مطالبات معوق حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمات

هفته‌ای که گذشت مصادف با نخستین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود و بسیاری از برنامه‌های حوزه آموزش و پرورش، متاثر از این مناسبت مهم، به گرامیداشت نام و خاطره این شهید بزرگوار در قالب فعالیت‌های مختلف فرهنگی هنری، مدرسه سازی، تولید محتوا و پویش‌های دانش‌آموزی اختصاص داشت.

برگزاری اختتامیه «جشنواره فرهنگی هنری علمدار» ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین رویدادهای هفته بود. علیرضا کاظمی معاون پرورشی وزیر شخصا با سفر به استان کرمان در جوار مزار شهید سلیمانی و آیین اختتامیه این جشنواره حضور یافت. حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز این هفته در سفری به استان خراسان شمالی از 74 مدرسه و مجتمع آموزشی که به نام شهید قاسم سلیمانی مزین شده بودند رونمایی کرد.

آغاز پویش نسل سلیمانی و راه‌اندازی صفحه سرباز وطن از دیگر اقدامات مرتبط با سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی در حوزه تعلیم و تربیت کشور بودند.

طی روزهای اخیر در پی انتشار خبری با عنوان «کسر از حقوق 800 هزار تومانی» در فضای آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش با انتشار یک اطلاعیه اعلام کرد که دیوان محاسبات به دنبال کسر از حقوق فرهنگیان نیست و نقشی در صدور احکام و کسر حقوق فرهنگیان نداشته است. همچنین مقرر شده راه‌های کمک و مساعدت به آن‌دسته از فرهنگیان مشمول رأی بررسی و ارائه شود.

اهدای بیش از هزار تبلت از سوی مجامع بین‌المللی به دانش‌آموزان اتباع، پرداخت 380 میلیارد تومان از مطالبات معوق حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمات و اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش درباره احکام و کسر حقوق فرهنگیان از دیگر اخبار مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

شیوه‌نامه روزآمدسازی کتاب‌های درسی تصویب شد

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای روزآمدسازی نظام‌مند و اصولی محتوای کتاب‌های درسی و به‌منظور اجتناب از هرگونه اصلاحات بدون پشتوانه‌ پژوهشی و مبتنی بر تصمیمات شورای برنامه‌ریزی؛ شیوه‌نامه تغییر کتاب‌های درسی را تدوین کرد.

این شیوه‌نامه در 10 ماده و 5 پیوست شامل اصطلاحات و مفاهیم اساسی نیازسنجی و طراحی تألیف، تغییر و اصلاح کتاب‌های درسی، پایش برنامه‌های درسی، بررسی نوع تغییرات، تألیف، ‌آماده‌سازی، کنترل نهایی کتاب درسی و... تهیه‌شده و به تصویب هیئت‌رئیسه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی رسیده است. این شیوه‌نامه از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.

پرسش‌نامه توجیهی تغییرات کلی در کتاب درسی؛ معیارهای تألیف کتاب درسی؛ بایسته‌های مورد انتظار از مؤلفان کتاب‌های درسی؛ ملاحظات اساسی در تنظیم کارت خبر؛ چک‌لیست ازجمله پیوست‌های این شیوه‌نامه است.

در بخش معیارهای تألیف کتاب درسی به مباحثی همچون طراحی آموزشی، صحت علمی و اهمیت محتوا، زبان، ‌ فرایند تألیف، ‌سازمان‌دهی و چاپ، زمان آموزشی و ‌ملاحظات قانونی پرداخته ‌شده است.

بیش از هزار تبلت از سوی مجامع بین‌المللی به دانش‌آموزان اتباع اهداشد

سید جواد حسینی، جانشین وزیر در طرح هدایت، گفت: در تلاش هستیم تا دولت بخشی از اعتبارات ستاد ملی کرونا که به هزینه گرفته نشده است را برای خرید تبلت اختصاص دهد.

حسینی با اشاره به برگزاری نشست با جامعه خیرین مدرسه‌ساز گفت: با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس نشستی با خیرین مدرسه‌ساز برگزار شد و مقرر شد از ظرفیت خیرین برای تهیه تبلت دانش‌آموزان نیازمند مدارسی که ساخته‌اند استفاده شود.

جانشین وزیر در طرح هدایت با تأکید بر اینکه باید از تمامی ظرفیت‌های استانی در طرح هدایت استفاده کرد، گفت: با بسیاری از استانداری‌های تفاهم‌نامه تأمین تجهیزات هوشمند ارتباطی امضاءشده است که بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها نیمی از اعتبار طرح هدایت از طریق مشارکت خیرین و با راهبری وزارت آموزش‌وپرورش تأمین خواهد شد و نیم دیگر اعتبار نیز از طریق منابع استانی و توسط استانداری‌ها تأمین می‌شود.

حسینی در ادامه نشست با تقدیر از فعالیت‌های مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: تاکنون مجامع بین‌المللی بیش از هزار تبلت برای دانش‌آموزان اتباع مقیم ایران تهیه‌کرده‌اند و از ظرفیت مجامع بین‌المللی نظیر یونسکو و یونیسف برای تهیه وسایل ارتباطی هوشمند به‌ویژه برای دانش‌آموزان اتباع باید نهایت استفاده را برد.

دیوان محاسبات کشور، نقشی در صدور احکام و کسر حقوق فرهنگیان ندارد

وزارت آموزش و پرورش در پی انتشار اخباری مبنی بر کسر حقوق فرهنگیان اطلاعیه ای صادر کرد. متن کامل اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها با عنوان کسرحقوق فرهنگیان به شرح زیر است:

در پی انتشار بعضی از اخبار مبنی بر کسر حقوق فرهنگیان توسط دیوان محاسبات کشور به استحضار می‌رساند شانزدهمین نشست گفتگوی هفته با حضور ارزشمند جناب آقای دکتر مهرداد بذرپاش رئیس محترم دیوان محاسبات کشور و همکاران ایشان و کلیه روسا و مدیران آموزش و پرورش برگزار شد، این نشست سرشار از هماهنگی و همدلی، منجر به تشکیل کارگروهی شد تا با نظر مساعد در خصوص نحوه اجرای احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری در مورد تعدادی از فرهنگیان در سال‌های گذشته، تدابیر مقتضی اتخاذ شود.

لذا به استحضار همکاران گرانقدر می‌رساند دیوان محاسبات کشور، نقشی در صدور احکام و کسر حقوق فرهنگیان نداشته، بلکه با نظر مساعد رئیس محترم کل دیوان محاسبات، مقرر شده راه‌های کمک و مساعدت به آن‌دسته از همکاران مشمول رای بررسی و ارائه شود. مراتب برای آگاهی و تنویر افکار عمومی و تکذیب کلیه اخبار مغایر با این اطلاعیه اعلام می‌ شود.

۷۴ مدرسه مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی افتتاح شد

74 مدرسه و مجتمع بزرگ آموزشی و پرورشی مزین به نام "شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی" با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش در مشهد مقدس به بهره‌برداری رسید. در این مراسم که به‌طور همزمان و از طریق ارتباط تصویری از محل مجتمع آموزشی شهید سلیمانی مشهد مقدس با استان‌های سراسر کشور برگزار شد، 74 مدرسه و مجتمع آموزشی و پرورشی با 893 کلاس درس و زیربنایی بالغ‌بر 160 هزار 681 مترمربع در 31 استان افتتاح شد.

تاکنون 100 مدرسه به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری شده است که 26 پروژه دیگر نیز به‌تدریج و با اتمام عملیات ساخت به بهره‌برداری می‌رسد.

پرداخت 380 میلیارد تومان از مطالبات معوق حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمات

محسن حاجی میرزایی در حاشیه پانزدهمین برنامه گفتگو بر محور تحول که با حضور رئیس دیوان محاسبات کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دیوان محاسبات با عنوان یکی از ارکان مهم نظام اجرایی کشور که مسئولیت نظارتی بر عهده دارد ارتباطات و تعاملات گسترده‌ای با آموزش‌وپرورش دارد.

وی افزود: در جلسه مشترکی که امروز برگزار شد، در زمینه‌های همکاری در مسائل مشترک بحث و گفتگو شد و مقرر شد با تشکیل کارگروهی مشترک، محورهای مهم مطرح‌شده در این نشست با جدیت پیگیری شود.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در سال‌های قبل احکامی اجرایی شده بود که مورد اعتراض دیوان عدالت اداری قرارگرفته و امتیازات آن لغو و مشکلاتی برای اجرای آن به وجود آمده است، بنابراین یکی از موضوعات موردبحث در نشست امروز همین موضوع بود که مقرر شد کارگروه مشترک، راه‌های اجرایی شدن آن را بررسی کند و امیدواریم با گفتگو بین آموزش‌وپرورش و دیوان محاسبات این مشکل رفع شود.

وی در خصوص پرداخت معوقات فرهنگیان گفت: امروز حق‌التدریس شاغلین و بازنشسته‌ها برون‌سپاری و خرید خدمات آموزشی تا مهرماه سال جاری تسویه می‌شود.

حاجی میرزایی مجموع مطالبات پرداختی فعلی را 380 میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: با مساعدت سازمان برنامه‌وبودجه، وعده‌ای را که در این زمینه داده بودیم مبنی بر اینکه بعد از پرداخت حقوق آذرماه مطالبات مذکور پرداخت می‌شود، این وعده محقق شد. همچنین برخی از مطالبات سال جاری نیز تا قبل از اتمام سال پرداخت خواهد شد.

داوری هجدهمین جشنواره کتاب رشد به پایان رسید

گروه‌های داوری هجدهمین جشنواره کتاب رشد به کار خود پایان دادند و مراسم پایانی این جشنواره 23 دی‌ماه برگزار می‌شود.

کیومرث جهانگردی دبیر هجدهمین جشنواره کتاب رشدگفت: در این دوره مجموعاً 3499 عنوان کتاب در دبیرخانه ساماندهی کتاب دریافت و ثبت شد. از این تعداد 1463 عنوان مناسب تشخیص داده شد که به‌مرور و به‌صورت ماهانه در سایت دفتر انتشارت و فناوری آموزشی به مخاطبان معرفی‌شده است. این 1463 عنوان کتاب برای انتخاب به‌عنوان اثر برگزیده یا شایسته تقدیر به مرحله داوری این جشنواره راه یافت و در 26 گروه داوری سه ‌نفره مورد داوری قرار گرفت.

دبیر هجدهمین جشنواره کتاب رشد افزود: بررسی آماری این کتاب‌ها نشان می‌دهد که بیشترین تعداد کتاب به دو گروه داستان کودک با 366 عنوان و داستان نوجوان با 197عنوان اختصاص دارد. همچنین زبان و ادبیات فارسی با 89 عنوان، تعلیم و تربیت دینی با 87 و آداب و مهارت‌های زندگی و علوم تجربی هرکدام با 79 عنوان دیگر گروه‌هایی بودند که بیشترین کتاب را داشتند. کتاب‌های دوره پیش‌دبستانی همانند جشنواره‌های پیشین به دو گروه کتاب‌های آموزشی و کتاب‌های ادبی تقسیم شد که داوران این دو گروه به ترتیب 66 و 50 عنوان کتاب را داوری کردند.

تفاهم نامه همکاری وزارت آموزش و پرورش با وزارت نیرو به استان‌ها اعلام شد

بر این اساس تفاهم‌نامه همکاری وزارت آموزش‌وپرورش با وزارت نیرو؛ ارتقای سواد آب و انرژی، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی، ایجاد نگرش و تغییرات رفتاری مثبت پایدار در جامعه مخاطب وزارت آموزش‌وپرورش (دانش آموزان، مربیان، اولیا و سایر کارکنان) جهت حفظ منابع آبی و به‌کارگیری الگوهای صحیح مصرف آب و انرژی از اهداف کلی این تفاهم‌نامه است.

بر این اساس؛ ارتقای سواد آب و انرژی، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی، ایجاد نگرش و تغییرات رفتاری مثبت پایدار در جامعه مخاطب وزارت آموزش‌وپرورش (دانش آموزان، مربیان، اولیا و سایر کارکنان) جهت حفظ منابع آبی و به‌کارگیری الگوهای صحیح مصرف آب و انرژی از اهداف کلی این تفاهم‌نامه است.

انتقال دانش تخصصی و تجربیات حوزه آب و انرژی به گروه‌های مخاطب معرفی‌شده، همکاری لازم جهت تأمین و نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب و انرژی در ساختمان‌های مدارس و مراکز آموزشی، مشارکت در تدوین محتوا و اجرای دوره‌های آموزشی، (مهارت‌آموزی، تخصصی و...) باهدف استفاده بهینه از منابع آب و انرژی، مشارکت در تدوین محتوا و استانداردهای آموزشی، مهارتی در حوزه آب و انرژی بر اساس نیازسنجی اشتغال در رشته‌های مهارتی مقطع دوم متوسطه کاردانش، همکاری لازم برای بازدیدهای علمی و گردشگری از تأسیسات زنجیره عرضه آب و انرژی، فراهم ساختن بستر مناسب به‌منظور ایجاد همکاری‌های مشترک بین دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی با پژوهشگاه نیرو و همکاری در تأمین تجهیزات استفاده‌شده در تأسیسات صنعت‌ آب و برق موردنیاز برای آموزش مفاهیم آب و انرژی ازجمله تعهدات طرفین در این تفاهم‌نامه است.

اسامی برگزیدگان اولین جشنواره فرهنگی هنری علمدار اعلام شد

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی با اشاره به اینکه اولین جشنواره فرهنگی و هنری «علمدار» یادواره شهید قاسم سلیمانی با پشتیبانی و حمایت معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و با همکاری اداره آموزش و پرورش استان کرمان برگزار شد، به اعلام اسامی برگزیده در این جشنواره پرداخت.

جشنواره فرهنگی و هنری (علمدار) به ابتکار اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش و حمایت معاونت پرورشی و فرهنگی و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان (به عنوان دبیرخانه جشنواره) ویژه همکاران فرهنگی (اداری وآموزشی) و دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی سراسر کشور برگزار شد.

گسترش و تعمیق فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت، معرفی اسوه ایثار، اخلاص و عمل برای نسل جوان و نوجوان کشور، صیانت از میراث ارزشمند شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان مدرسه و مکتب درس آموز، بازنمایی حقیقی از تصویر آن شهید آسمانی به مثابه نمادی از هم پیوستگی و همدلی آحاد جامعه ایرانی و امت اسلامی با هر سلیقه و گرایشی، معرفی آثار فرهنگی و هنری دانش‌آموزان و فرهنگیان مستعد و علاقه‌مند و تقدیر از آن‌ها، از اهداف این جشنواره است.

رشته های مسابقه در بخش فرهنگیان شامل شعر، داستان کوتاه، مقاله، بیان خاطره،خوشنویسی/ نقاشی خط و در بخش دانش‌آموزی در دوره اول و دوم ابتدایی: نقاشی، نامه‌ای به سردار سلیمانی، دکلمه خوانی و در دوره متوسطه دوره اول و دوم: نقاشی، خاطره نویسی و دل نوشته، نامه‌ای به سردار سلیمانی، داستان کوتاه / داستانک است.

بیش از 110 هزار اثر در رشته‌ها و بخش‌های مختلف، به دبیرخانه کشوری جشنواره علمدار ارسال شد. مراسم اختتامیه و آئین تجلیل از برگزیدگان اولین جشنواره فرهنگی و هنری علمدار یادواره شهید آسمانی، سپهبد حاج قاسم سلیمانی روز دوشنبه ۱۵ دی ماه ۹۹ مصادف با ایام شهادت حاج قاسم در دیار ایثار و مقاومت کرمان برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار