فعالیت‌های تربیتی هئیت موسسان شبکه ملی وارثون برای دانش‌آموزان

جایزه عقیق سلیمانی برای احیای نگرش مکتبی - جهادی اهدا می‌شود/عمده‌ترین هدف جایزه عقیق سلیمانی الگوسازی است

تهران (پانا) - رئیس هیئت موسسان شبکه ملی وارثون مهم‌ترین هدف جایزه عقیق سلیمانی را الگوسازی از فعالان مردمی در عرصه‌های مکتبی- جهادی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های تربیتی هئیت موسسان شبکه ملی وارثون برای دانش‌آموزان

نشست خبری نخستین دوره جایزه مردمی عقیق سلیمانی باحضور حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری رئیس هئیت موسسان شبکه ملی وارثون و شفیعیان دبیر جایزه عقیق سلیمانی صبح امروز چهارشنبه ۱۷ دی ماه ۹۹ در مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری در آغاز با تشکر از اهالی رسانه با عنوان مجاهدان راه رسانه اظهار کرد: یکی از ضعف‌های ما در 4 دهه انقلاب اسلامی ضعف در حوزه اطلاع ‌رسانی است. باید کارهای خوب معرفی شوند و حیف است اقدامات خوب مسکوت بماند. شما اصحاب رسانه بدانید اگر شما کارهای خوب را منتشر نکنید دشمن اشکالات و ضعف‌ها را منتشر می‌کند که باعث دلسردی مردم خواهد شد.

وی ادامه داد: جایزه مردمی عقیق سلیمانی کار نویی در سطح کشور است. جایی است که مردم به صورت سازمان یافته و نظام مند از کارهای خوب تقدیر کنند. ما در میان جوایز مردمی جایزه عمار را داریم که با استقبال مردم مواجه می‌شود.

ماندگاری در معرفی جایزه عقیق سلیمانی گفت: مقام معظم رهبری به مکتب سلیمانی اشاره کرده اند و ما هرچه داریم از مکتب ماست و شهید سلیمانی نیز مرد میدان مقاومت، رفاقت، بصیرت و معرفت، و مرد میدان اطاعت و تسلیم، محبت و عشق به خدا، اهل بیت و خلق است که همه از عناصر مکتب ما هستند.

وی افزود: حاج قاسم مرد میدان خدمت بود که از اصلی ترین عناصر مکتب است. او مرد میدان مراقبت بود که سرتاسر قرآن دعوت به مراقبت است. حاج قاسم در سخت ترین روزهای جنگ، روزهای درگیری با اشرار شرق و درگیری با داعش هرگز احساس بن بست نکرد. پس اعتقاد ما این است که اگر حضرت آقا نام ایشان را با مکتب پیوند زدند ما نیز جایزه مردمی عقیق سلیمانی را برای بزرگداشت مکتب اسلام، مکتب محبت، مقاومت و خدمت نامگذاری کردیم لذا جایزه کاملا مردمی و آتش به اختیار است.

حجت‌الاسلام جواد شفیعیان دبیر جایزه عقیق سلیمانی نیز در ادامه درباره این جایزه گفت: جایزه مردمی عقیق سلیمانی تجلیل از فعالیت‌های برتر مکتبی و جهادی است. مکتبی بودن بعد عقیدتی و جهادی بودن بعد اجرایی فعالیت را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: احیای نگرش و اقدام مکتبی و جهادی در این جایزه مدنظر ماست. حضرت امام در سخنان خود از مراقبت از مکتب صحبت کردند. اشارات حضرت امام به مکتبی بودن و مکتبی عمل کردن در دهه ۶۰ مورد توجه بود ولی در دهه‌های بعد ابعاد صورت و فرم بر ابعاد سیره و محتوا غلبه یافت. این امر انگیزه ای برای ما شد تا ابعاد مکتبی و جهادی یعنی توجه همزمان به صورت و سیرت مورد توجه قرار گیرد.

شفیعیان درباره چگونگی انتخاب این جایزه گفت: فراخوان ما بر پایه بررسی آثار نیست بلکه سنجش نوع فعالیت است. در این جایزه هم نامزدهای نهایی و چهره سال مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. مراجع مورد نظر ما که فعالیت‌های مردمی مکتبی جهادی ذیل آنها صورت می‌گیرد مورد فراخوان قرار می‌گیرند.

دبیر جایزه عقیق سلیمانی گفت: تا امروز دبیرخانه جایزه بیش از ۱۰۰ فعالیت را مورد بررسی قرار داده است. امسال دو جایزه در میان شهدا انتخاب می‌شوند که یک چهره از شهدای دفاع مقدس و یک چهره از شهدای بعد از دفاع مقدس خواهد بود.

دبیر شبکه ملی وارثون تاکید کرد: گرچه موضوع خاصی برای فعالیت جهادی انتخاب نشده اما ترویج فرهنگ جهاد و شهادت به طور خاص مورد نظر ما قرار دارد.

وی گفت: فعالیت‌ها به صورت جمعی یا فردی اتفاق می‌افتد یا متعلق به یک موسسه و نهاد است و اگر هدایت آن فعالیت به فردی با شاخصه‌های مکتبی و جهادی منتسب باشد در دستور کار جایزه قرار دارد.

دبیر جایزه عقیق سلیمانی درباره خروجی جایزه گفت: ما برای برگزیدگان جایزه خدماتی را درنظر گرفته ایم که تولید آثار تبلیغی و ترویجی مثل فیلم مستند جز مزایای این جایزه خواهد بود. نقطه ثقل جایزه الگوسازی و اقدام ترویجی مناسب برای معرفی فعالیت‌های مورد نظر است.

اشتباه ما این بود که بسیاری از خدمات را ارزشگذاری مادی کردیم

ماندگاری نیز درباره اهداف جایزه گفت: عمده ترین هدف این جایزه الگوسازی است و ما هم وظیفه داریم هم با تقدیر و تشکر مادی و معنوی و هم با تبلیغ و ترویج فعالیت مشوق آنها باشیم. اشتباه ما این بود که بسیاری از خدمات را ارزشگذاری مادی کردیم. در حالی که یکی از ارزش‌های مکتب ما که در آیه ۸۳ سوره قصص به آن اشاره شده این است که پاداش آن دنیوی نیست.

شفیعیان نیز در همین خصوص گفت: برای چهره برگزیده این جایزه هدایای مادی قطعا اهمیتی نخواهد داشت لذا برای قدردانی از ارزش این کار باید جایزه ای در نظر بگیریم که پاداش مناسبی برای چنین فرد مکتبی و جهادی باشد که در نهایت به طراحی یک نشان رسیدیم.

وی در پاسخ به خبرنگار پانا درباره فعالیت‌های تربینی این برنامه گفت: ما در موسسه وارثون انواع فعالیت‌های تربیتی را برای مخاطبان کودک و نوجوانان داریم و در انتخاب فعالیت‌ها هم پیوند میان فعالیت‌ها و تربیت را مدنظر داریم.

ماندگاری نیز در پاسخ به پرسش پانا گفت: ما باید به تناسب ۵ مقطع سنی و جنس زن و مرد الگو معرفی کنیم یعنی ۱۰ الگوی متفاوت که مانند برنامه راهیان نور به تناسب اقشار معرفی شوند.

در پایان این نشست از پوستر جایزه عقیق سلیمانی رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار