ارائه لایحه «حق کودکان و نوجوانان لازم‌التعلیم بر آموزش و پرورش رایگان» به دولت

تهران (پانا) - با توجه به تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر حق بر آموزش و پرورش رایگان به عنوان یک حق بنیادین برای کلیه ملت ایران، معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری لایحه حق کودکان و نوجوانان لازم التعلیم بر آموزش و پرورش رایگان را تدوین و به هیئت دولت ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
ارائه لایحه «حق کودکان و نوجوانان لازم‌التعلیم بر آموزش و پرورش رایگان» به دولت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با الهام از آموزه ها و تعالیم دین اسلام و نیز همسو با توافقات بین­ المللی، حق بر آموزش ­و پرورش رایگان را در زمره حقوق بنیادین برای تمامی ملت ایران به رسمیت شناخته و دولت را متعهد و موظف به تأمین امکانات و وسایل لازم برای تحقق آن کرده است.

از آنجایی که آموزش­ و پرورش علاوه بر یک حق شخصی، به عنوان یک ضرورت اجتماعی برای رشد و توسعه جامعه نیز تلقی می ­شود، لذا بر اساس اصل ۳۰ قانون مزبور، دولت موظف است وسایل آموزش و و پرورش رایگان را برای همه تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد. به عبارتی، دولت موظف است شرایطی را فراهم نماید تا همه کودکان و نوجوانان لازم­ التعلیم کشور بتوانند به صورت رایگان تا پایان دوره متوسطه به ادامه تحصیل بپردازند.

علاوه بر این، ایران کشوری است وسیع و به لحاظ جمعیتی پراکندگی آن به گونه ­ای متوازن توزیع نشده است اما در تمام پهنه این کشور، مردمانی اعم از تبعه یا مقیم ایران هستند که تأمین آینده­ ای روشن و سعادتمندانه برای فرزندان آنان و همچنین کشور، در گرو برقراری نظام صحیح آموزش ­و پرورش است. در همین راستا بند سه اصل سوم قانون اساسی، آموزش ­و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح را از جمله اموری دانسته که دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی، همه امکانات خود را به­ کار گیرد.

بنابراین با توجه به اینکه طبق اصل ۱۹ قانون مزبور، مردم ایران از هر قوم و قبیله ­ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان و مانند این ها سبب امتیاز نخواهد بود و همچنین بر اساس اصل ۲۰ قانون مورد اشاره، همه افراد ملت اعم از زن و مردم یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردارند، لذا آشکار است که قانون اساسی با ایجاد هرگونه تبعیض ناروا مخالف است.

لذا با عنایت به دو واژه کلیدی «رایگان» و «تا پایان دوره متوسطه»، می­ بایست مقوله عدالت آموزشی در نظام حقوقی مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد و شرایط و امکانات لازم برای تحقق آموزش ­و پرورش رایگان برای همه ملت فراهم شود.

از این رو معاونت حقوقی رئیس جمهور به منظور فراهم آوردن تمهیدات لازم برای تحصیل رایگان فرزندان ایران، لایحه حق کودکان و نوجوانان لازم التعلیم بر آموزش و پرورش رایگان را تدوین و به هیئت دولت ارائه نموده است.

گفتنی است، لایحه پیشنهادی مراحل بررسی خود را در کمیسیون فرهنگی هیئت دولت طی می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار