آخرین تحرکات انتخاباتی اصولگرایان در گفت‌‌وگوی کنعانی‌مقدم، فعال اصولگرا با پانا؛

دورخیز اصولگرایان برای جابه‌جایی جلیلی با قالیباف

کنعانی‌مقدم: قالیباف جای خود را به جلیلی نمی‌دهد، چرا خود را در معرض رای مردم قرار دهد شاید اصلا رای نیاورد/ آقایان رئیسی و قالیباف نباید نامزد انتخابات شوند/ اصلاح قانون انتخابات نباید طوری باشد که فقط یک جناح از آن بهره‌برداری کند

تهران (پانا)‌ - دبیرکل حزب سبز ایران با بیان اینکه بعضی‌ها به دنبال این هستند که وقتی مجلس را در دست می‌گیرند، قوانین را به نفع جناح خود تغییر دهند، تاکید کرد نباید قوانین طوری نوشته شود که یک جناح خاص از آن بهره‌برداری کند.

کد مطلب: ۱۱۵۲۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
دورخیز اصولگرایان برای جابه‌جایی جلیلی با قالیباف

محمدحسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا درباره طرح مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه با توجه به نواقص و شرایطی که وجود داشته، تغییر قانون انتخابات یک ضرورت است، گفت: «لازم است در شرایط کسانی که قصد ثبت‌نام دارند و کسانی که انتخاب می‌شوند، تجدیدنظر شود و دایره انتخاب براساس شاخص‌ها و ملاک‌های معین باشد. مجلس هم باید برای تعریف رجل سیاسی و مذهبی که شورای نگهبان آن را تشخیص می‌دهد، شاخص‌هایی را در نظر بگیرد که تعیین‌کننده ملاک تشخیص رجل سیاسی و مذهبی باشد. باید طوری عمل کرد که قانون در مقاطع مختلف تفسیر نشود.»

نباید قوانین طوری نوشته شود که یک جناح خاص از آن بهره‌برداری کند

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «اما اینکه بعضی‌ها به دنبال این هستند که وقتی مجلس را در دست می‌گیرند، قوانین را به نفع جناح خود تغییر دهند، این کار متاسفانه آفتی برای مجلس‌ است و باید با مکانیزمی جلوی ورودی این مسائل در مجلس را تنظیم کرد. نباید قوانین طوری نوشته شود که یک جناح خاص از آن بهره‌برداری کند. متاسفانه این موضوع وجود دارد و باید فکری کرد که ورودی طرح‌ها و لوایح، ملاک قانونی هم داشته باشد.»

چرا کشور را از کسانی که می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، محروم کنیم

وی تاکید کرد: «من محدودیت سنی به این ترتیب که نامزد انتخابات بیش از 40 سال داشته باشد را قبول دارم اما اینکه سن وی بیشتر از 70 سال باشد را قبول ندارم، شاید شخصی باشد که با سن بالا بتواند کارایی بیشتری داشته باشد. اکنون به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری از همه آدم‌هایی که در این سن و سال هستند، جوان‌تر، شادات‌تر و فعال‌تر و بروزتر هستند. چرا ما کشور را از کسانی که می‌توانند در صحنه اجرایی وارد شده و نقش‌آفرینی کنند، محروم کنیم؟.»

به سمت همگرایی بین احزاب اصولگرا پیش می‌رویم

کنعانی‌مقدم درباره آخرین تحرکات انتخاباتی جناج اصولگرایان، گفت: «من به عنوان دبیرکل حزب سبز در نشست‌های شورای وحدت حضور دارم که با ابتکار روحانیت مبارز تشکیل می‌شود و احزاب اصولگرا در آن شرکت می‌کنند. در عین حال با شورای ائتلاف هم رایزنی‌های مختلفی داریم و به نظر می‌رسد به سمت یک نوع همگرایی بین طیف‌های مختلف اصولگرا پیش می‌رویم.»

دبیرکل حزب سبز ایران گفت:‌ «اگر رقابت درون جریانی باشد احتمالا دو سه نامزد از جناح اصولگرا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند شد اما اگر رقیب قوی در مقابل‌مان باشد و حضورشان هم جدی باشد، قطعا با یک نامزد وارد انتخابات خواهیم شد تا دچار ریزش آرا نشویم.»

اگر روسای قوا وارد شوند، عملا انتخابات، آن مشارکت حداکثری را که باید داشته باشد، نخواهد داشت

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «توصیه و تاکید من این بوده است که روسای دو قوه مقننه و قضاییه آقایان رئیسی و قالیباف نباید نامزد انتخابات شوند و اجازه دهند فضا بازتر شود برای کسانی که قصد حضور دارند و مشارکت سیاسی را هم بیشتر کند. هنوز البته نظرسنجی درون تشکیلاتی نداشته‌ایم اما برخی دیگر از احزاب اصولگرا هم تامل دارند که اگر بنا باشد روسای قوا بیایند و حضور پیدا کنند و با هم رقیب شوند، عملا انتخابات، آن مشارکت حداکثری را که باید داشته باشد، نخواهد داشت.»

وی درباره گزینه‌های مطرح‌شده در این جلسات هم افزود: «در جلسات هنوز به مصداق‌ها ورود نکرده‌ایم و هنوز بر روی شاخص‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. کسانی هم البته از قبل مانند آقایان ضرغامی، محسن رضایی، سعید جلیلی، حسین دهقان در عرصه نظرسنجی‌ها مطرح می‌شدند اما اجماعی درباره آن‌ها وجود ندارد.»

جلسات مخفیانه زیاد است

این فعال اصولگرا درباره برخی از اخبار مبنی بر احتمال ورود سعید جلیلی به انتخابات میان دوره‌ای مجلس و عزم محمدباقر قالیباف به سمت پاستور، تاکید کرد: «ممکن است ایشان به مجلس وارد شوند و رئیس مجلس شوند و آقای قالیباف نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود. خیلی‌ها در جلسات این را مطرح کرده‌اند ولی بعید می‌دانم قالیباف این را بپذیرد. او اکنون رئیس قوه هست چرا بیاید خود را در معرض رای قرار دهد و بعد ممکن است اصلا رای هم نیاورد.»

کنعانی‌مقدم درباره نظر احزاب اصولگرا در این ارتباط گفت: «اطلاعات من در همین حد است البته جلسات مخفیانه آنقدر زیاد است که من در جریان نیستم. من مخالف این کار هستم. آقای رئیسی و قالیباف بهتر است در پست خود عملکرد مثبتی داشته باشند و کسی را وارد عرصه اجرایی کشور کنند که بتواند سه تایی با هم یک تیم قوی را تشکیل دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار