ساری در وضعیت قرمز؛ بازاری‌ها به تعطیلی‌های کرونایی معترضند

ساری (پانا) - از امروز در شهر‌های با وضعیت قرمز کرونایی مازندران، محدودیت‌های مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و۴ اعمال شده است. بازاری‌های شهر ساری از صبح با تجمع مقابل فرمانداری به اعمال مجدد این تعطیلی‌ها اعتراض کردند.

کد مطلب: ۱۱۵۱۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد
ساری در وضعیت قرمز؛ بازاری‌ها به تعطیلی‌های کرونایی معترضند

ساری به همراه سه شهرستان رامسر، سوادکوه جنوبی و آمل با وضعیت قرمز کرونایی اعلام شده است و از امروز بنا به تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا محدودیت‌های کرونایی شامل تعطیلی مشاغل سطح دو، سه و چهار از صبح امروز مجددا در این شهر آغاز شده است.

در این چهار شهر یک سوم کارمندان در محل کار خود حاضر می‌شوند. خودرو‌ها با پلاک بومی حق خروج از منطقه خود را نداشته و پلاک‌های غیربومی هم اجازه ورود به این مناطق را ندارند. تردد درون شهری نیز به استثنای تاکسی‌های اینترنتی و وسایل حمل و نقل عمومی که مجوز تردد دریافت کردند، از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح ممنوع است و فقط مشاغل گروه یک از جمله بیمارستانها، داروخانه ها، مطب، آمبولانس، آتش نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی و پمپ بنزین در شهر‌های قرمز تعطیل نمی‌شوند.

اما رنگ و بوی شهر ساری امروز به غیر از این است. حجم زیاد ماشین‌ها با انواع پلاک‌های بومی و غیربومی‌، رفت‌و‌آمد عادی و همیشگی مردم در خیابان و بازار، و مغازه‌دارانی که گرچه جزو مشاغل سطح یک نیستند، اما کرکره مغازه‌هایشان را بالا برده‌اند و به محدودیت‌ها تن نداده‌اند.

از مقابل فرمانداری رد می‌شوم و تجمع را می‌بینم. اکثرا جوان هستند و هیچ سروصدایی هم از آن‌ها شنیده نمی‌شود.

به دو نفرشان که جدا از بقیه ایستاده‌اند، کارت خبرنگاری ام را نشان می‌دهم. «صدایمان را ضبط نکنید. حوصله دردسر نداریم.»

به من توصیه می‌کنند موبایلم را نشان ندهم. «الان دو نفر را که در حال عکس گرفتن بودند بردند داخل.»

هر دو ماسک پوشیده‌اند و موقع صحبت با من ماسک‌ها را پایین می‌دهند؛ بسیار جوانند و بی‌شک نگران کار و کاسبی‌شان هستند. «۱۰۰ روز کاسبی‌مان را تعطیل کردند. چه فایده دارد این تعطیلی‌ها؟ توی شهر پر است از ماشین‌های با پلاک غیر ساری. چرا جلوی آن‌ها را نمی‌گیرند؟»

می‌گویند تجمع‌شان با تصمیم‌خودشان و درخواستشان بازگشایی بازار است. بیشتر اعتراض کنندگان هم مغازه‌داران بازارهای ساری هستند، بخصوص صنف پوشاک.

یکی از این اعتراض‌کنندگان که بوتیک دارد می‌گوید: «مگر توی مغازه من قرار است ۱۰ نفر هم‌زمان بیایند که درش را می‌بندند؟»

ظاهراً چند نماینده از طرف این اجتماع وارد فرمانداری شده‌اند تا مذاکره کنند.

آرمان، شاگرد یک کتاب‌فروشی است و تا صبح امروز خبر نداشت که دوباره همه‌جا تعطیل شده است. او از آن گروه متضررانی است که گرچه مغازه‌دار نیست، اما به ازای هر روز تعطیلی از حقوق روزانه‌اش کم می‌شود. متأهل است و با گرانی‌های این دوران، کسر از حقوق دیگر ظلم مضاعف به اوست.

آقای ابراهیمی در یک پاساژ مغازه دارد و با آن‌‌که شغلش جزو مشاغل سطح یک است می‌تواند مغازه را باز نگه دارد اما چون پاساژها شامل تعطیلی می‌شوند، مجبور است تن به تعطیلی‌ها دهد. «دیگر این وضع برای ما خسته‌کننده شده. همه مجالس و مهمانی‌ها و جلسات اداره‌ها و بزرگداشت‌ها و یادبودها به راه است و فقط کار ما خطرناک است؟»

رئیسی، کارمند زن یک اداره نه‌چندان پر جمعیت است که در هفته‌های اخیر دست‌کم چهار روز را در محل کار حاضر شده است و نظر متفاوتی نسبت به بقیه دارد. «من اعمال محدودیت‌ها را بیشتر روی کاغذ می‌بینم. فکر می‌کنم شرایط برای همه عادی شده است. جلسه پشت جلسه. انگار نه انگار کرونا بیخ گوشمان است.»

به اصناف اعلام شده که تعطیلی تا «اطلاع ثانوی» ادامه خواهد داشت. مشخص نیست ساری و سه شهر دیگر چه زمانی از وضعیت قرمز خارج شوند، اما به نظر نمی‌رسد بازاری‌های نگران و خسته از فشار اقتصادی، بیش از این راضی به خانه‌نشینی شوند.

این در حالی است که رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با هشدار درباره وضعیت قرمز در مازندران، آمار مبتلایان به کرونا در استان را به طرز نگران‌کننده‌ای در حال صعود اعلام‌ کرد.

در حال حاضر یک هزار و ۱۹۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بستری هستند و ۲۳۹ نفرشان علائم حاد تنفسی دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار