حاج قاسم مصداق بارز کلمه «رشید» به تعبیر قرآن است

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست مجازی "شهید سلیمانی، ضرورت و چگونگی معرفی در برنامه درسی" تأکید کرد حاج قاسم مصداق بارز کلمه"رشید" به تعبیر قرآن است.

کد مطلب: ۱۱۵۱۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
حاج قاسم مصداق بارز کلمه «رشید» به تعبیر قرآن است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، بنیاد تربیتی حیات به‌مناسبت سالگرد شهادت سرافراز اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی سلسله نشست هایی را تحت عنوان "مدرسه تربیتی سلیمانی" آغاز کرده که دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سخنران دومین برنامه با نام" شهید سلیمانی، ضرورت و چگونگی معرفی در برنامه درسی"بود.

در این مراسم ملکی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه کبری علیه السلام و گرامی داشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهارداشت: جا دارد یادی کنیم از 9 دی ماه؛ روز بصیرت و حمایت از ولایت. در این روز مردم مسلمان ایران با هوشیاری توانستند فتنه‌ای که برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی برپا شده بود را خنثی کنند.

وی ادامه داد: برای تشریح عنوان" ضرورت و چگونگی معرفی شهید سلیمانی در برنامه درسی" باید به سوالاتی همچون شهید سلیمانی چه کسی بود؟ چه ویژگی‌ها و هویتی داشت؟ هویت برنامه درسی چیست و برنامه درسی و کلام حاج قاسم پاسخ داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی مصداق بارز انسان رشد یافته‌ی همه جانبه بود یادآور شد: قرآن کریم بر رشد همه جانبه‌ی انسان تأکید کرده و ما نیز در برنامه ریزی درسی باید رشد همه‌ی ابعاد شخصیتی افراد را مد نظر داشته باشیم و برنامه‌هایمان همه جانبه پرور باشد. با در نظر گرفتن تأکید قرآن بر رشد همه جانبه باید بگویم حاج قاسم مصداق بارز کلمه "رشید" در سوره هود است.

وی افزود: آنچه شهید سلیمانی را به این جایگاه و رتبه رسانده این است که توفیق پیدا کرد خود را در تراز انسان معیار اسلام و معیار انقلاب اسلامی تعلیم و تنظیم کند. حاج قاسم مولود یک خانواده قاسم پرور بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: بدون شناخت دقیق ابعاد مختلف شهید سلیمانی نمی‌توان وی را به طور کامل در کتاب‌های درسی مطرح کرد؛ وظیفه‌ی همه ما این است که قبل از قرار دادن نام حاج قاسم در کتاب‌های درسی درک عمیق ودقیقی از لایه‌های مختلف و ژرف شخصیتی این شهید بزرگوار داشته باشیم؛ هرچه این شناخت عمیق‌تر باشد موارد طرح شده در کتاب‌های درسی در خصوص این شهید دقیق‌تر خواهد بود.

ملکی با تأکید بر اینکه برنامه درسی یک نقشه راه است، گفت: همان زمان که متوجه شهادت ایشان شدیم داغدار و گریان موضوع مطرح کردن ابعاد مختلف این شهید در کتاب‌های درسی آغاز و کار گروهی را همان زمان تشکیل دادم. نگذاریم که یاد آن شهید را تضعیف کنند؛ همگی باید در راه زنده نگه داشتن یاد شهدا تلاش کنیم.

وی ادامه داد: در بحث معرفی حاج قاسم در کتاب های درسی باید ابعادی مانند برنامه درسی و تربیت اسلامی؛ برنامه درسی و سیره حاج قاسم؛ برنامه درسی و بیان حاج قاسم؛ برنامه درسی و وصیت نامه ایشان را به صورت ویژه مدنظر داشت. البته در این زمینه قدم هایی برداشته شده اما باید قدم های موثرتری برداشته شود. معتقدم شهید سلیمانی محصول تربیت اسلامی و تربیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است و اگر بخواهیم حاج قاسم را مناسب معرفی کنیم باید تربیت اسلامی را به عنوان روح حاکم بر همه فعالیت‌ها معرفی کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد برنامه درسی و سیره حاج قاسم یادآور شد :این شهید بزرگوار نمونه‌ی کامل بصیرت، دانایی، توکل، بندگی، استقامت، مهربانی و دیگر رفتارهای خوب بود و همه‌ی اینها در اعمال او کاملا مشهود بود.

وی با اشاره به اینکه کلام حاج قاسم را از ابعاد مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد یادآور شد: شنیدن تنها چند جمله از این شهید بزرگوار همه‌ی ما را تکان می‌دهد جملاتی مانند اینکه (ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم). این جملات، عبارات و مفاهیم که کلام شهید سلیمانی است، شناسنامه اعتقادی ما است. باز هم تاکید می‌کنم اگر بتوانیم همین دو عبارت را متقن و مدلل برای دانش‌آموزان بیان کنیم تا راه را بدانند برای ما کفایت می‌کند چرا که راه شهادت با فرهنگ شیعه رابطه ذاتی دارد. برای تهیه متون آموزشی هویت ساز باید مولفانی را تربیت کنیم که متون تحولی و طباخی این اسناد را به خوبی بدانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار