۱۲ هزار نفر در مازندران بی‌سواد مطلق هستند

مازندران رتبه نخست نرخ باسوادی را در کشور دارد

ساری (پانا) - معاون نهضت سوادآموزی مازندران با اعلام اینکه مازندران رتبه نخست نرخ باسوادی را در کشور دارد، از وجود ۱۲ هزار بی‌سواد مطلق در استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۵۰۹۱۶
لینک کوتاه کپی شد
۱۲ هزار نفر در مازندران بی‌سواد مطلق هستند

داود تقی‌نیا امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش که در استانداری تشکیل شد، به مقایسه وضعیت سواد در سال ۵۵ و سال ۹۵ پرداخت و با اشاره به رشد ۴۰ درصدی نرخ باسوادی در این بازه زمانی گفت: «در سال ۵۵، نرخ باسوادی ۴۸.۵۸ درصد بود که در سال ۹۸ به ۸۸.۷۱ درصد رسید.»

به گفته او در این فاصله زمانی ۴۰ ساله، نرخ باسوادی زنان نسبت به جمعیت آنان، با رشد ۵۱ درصدی از ۳۴.۴ درصد به ۸۵.۴ درصد رسیده است.

تقی‌نیا افزود: «نرخ باسوادی در مناطق روستایی نسبت به جمعیت، با رشد ۴۲ درصدی از ۳۸.۱ درصد در سال ۵۵ به ۸۰ درصد در سال ۹۸ رسیده است.»

معاون نهضت سوادآموزی مازندران با یادآوری اینکه جامعه هدف این سازمان، افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله هستند، گفت: «در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، مازندران رتبه نخست نرخ باسوادی با ۹۷.۶۳ درصد را داشته که این رتبه در سال ۹۸ نیز با ۹۸.۸ درصد حفظ شده است.»

او اختلاف بالاترین و پایین‌ترین نرخ باسوادی در شهرستان‌‌های استان را ۲.۱ درصد اعلام کرد که در کشور این‌عدد، ۱۷ درصد است. ضمن آنکه اختلاف این نرخ در باسوادی زنان و مردان ۰.۷ درصد است که در کشور ۲.۷ درصد است. همچنین اختلاف نرخ باسوادی مناطق شهری و روستایی در مازندران ۱.۹ درصد است که در کشور این اختلاف، ۷.۱ درصد است.

تقی‌نیا با اشاره به آمار اعلامی بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ و طبق خوداظهاری افراد، گفت: «۴۹ هزار و ۸۰۵ نفر بی‌سواد معرفی شدند که تا سال ۹۸، ۷ هزار و ۲۶۷ نفر باسواد شدند.»

به گفته او پس از راستی آزمایی و طبق آخرین آمار گزارش دریافتی از سازمان در سال جاری، مازندران اکنون ۱۲ هزار بی‌سواد مطلق به معنای نداشتن مدرک سوم ابتدایی، دارد.

او اعلام کرد که سهمیه استان در جذب بی‌سوادان در سال جاری مجموعا ۵ هزار و ۹۲۴ نفر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار