پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

یک ماسک بزنیم یا دو ماسک؟

تهران (پانا) - 10 ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و با گسترده‌تر شدن این بیماری و کاهش محدودیت‌های اعمال شده، بسیاری از افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از دو ماسک روی هم استفاده می‌کنند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا زدن دو ماسک بر روی هم برای پیشگیری از کرونا موثرتر است؟

کد مطلب: ۱۱۵۰۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
یک ماسک بزنیم یا دو ماسک؟

دکتر رضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که زدن دو ماسک روی هم می‌تواند در برابر ویروس ایمنی ایجاد کند، به پانا گفت: «استفاده از دو ماسک بر روی هم کار نهی شده‌ای نیست اما در مقالات علمی نیز توصیه نشده است که دو ماسک را روی هم بزنیم چون یک ماسک معمولی کار فیلتر کردن را انجام می‌دهد.»

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: «اگر کسی قرار است دو ماسک را روی هم استفاده کند، باید هر 4 ساعت یکبار، دو ماسک را عوض کند. اینطور نیست که بگوییم یکی از ماسک‌ها نو است و آن را نگهداریم. چون باید بدانیم که ماسک رویی ویروس را جذب کرده و به ماسک زیرین انتقال داده است.»

وی با بیان اینکه ماسک‌های سه لایه جراحی به طور اختصاصی برای پیشگیری از عبور ذرات ویروسی هستند، گفت: «زدن دو ماسک روی هم نباید احساس امنیت کاذب در ما ایجاد کند و باعث شود سایر نکات بهداشتی رعایت نشود. بنابراین در شرایط فعلی نیازی به استفاده از دو ماسک برای پیشگیری از کرونا نیست چون با زدن یک ماسک هم می‌توان در برابر این بیماری مراقبت کند.»

این پزشک متخصص در پاسخ به این سوال که آیا زدن دو ماسک می‌تواند موجب پایین آمدن سطح اکسیژن خون شود، گفت: «اگر افراد در ساعات طولانی دو ماسک را روی هم استفاده کنند موجب بسته شدن مسیر دم و بازدم می‌شوند که در نهایت این مساله به پایین آمدن اکسیژن خون آنها می‌شود.»

صالحی با بیان اینکه ویروس کرونا همچنان می‌تازد، تاکید کرد: «با توجه به اینکه کرونا همچنان وجود دارد لازم است فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود. البته برای استفاده از ماسک نباید فراموش کرد که ماسک می‌بایست به اندازه صورت باشد و شکافی بین ماسک و صورت وجود نداشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار