نگاهی به فرهنگ سنتی تغذیه مردم دماوند و تغییرات آن در دهه‌های اخیر

دماوند (پانا) - کتاب از مطبخ تا آشپزخانه کتابی است که به موضوع فرهنگ تغذیه مردم دماوند می پردازد.

کد مطلب: ۱۱۴۹۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به فرهنگ سنتی تغذیه مردم  دماوند و تغییرات آن در دهه‌های اخیر

این کتاب زیبا به قلم میثم غلامپور نوشته شده است. او پژوهشگر و دانشجوی دکترای رشته ایران‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی است که پیشتر مقالاتی درباره دماوند به رشته تحریر درآورده است.
غلامپور در بخشی از کتاب گفته است: به نظر می‌رسد خورد و خوراک دماوندی‌ها تا پیش از چند دهه اخیر و در واقع پیش از روبرو شدن اهالی شهر با جنبه‌های مختلف تجدد، دارای هویتی محلی و خاص با ویژگی‌های بومی و اصیل بوده است.

برای همین، در این کتاب، بیشتر به فرهنگ قدیم و دست‌نخورده مردم شهر توجه شده که البته در این زمینه سدی بزرگ به نام منابع وجود داشت. می‌توان ادعا کرد که درباره غذاهای محلی و قدیمی دماوند منابع مکتوب تاریخی انگشت‌شمارند. راه چاره‌ای که می‌ماند، رفتن سراغ نسل‌های قدیمی‌تر و کمک گرفتن از حافظه آنهاست؛ البته اگر حافظه‌شان یاری کند و حوصله‌اش هم باشد. این گونه است که تکیه‌گاه و منبع اصلی این کتاب، خاطرات شفاهی قدیمی‌های شهر بوده که در قالب بیشتر از بیست‌ساعت گفت‌وگوی دو یا چند نفره با پرسش‌های نیمه‌سازمان‌یافته از زبانشان شنیده و ثبت و ضبط شده است. با توجه به همین مسأله، بخش بزرگی از اطلاعات درباره فرهنگ خورد و خوراک اهالی دماوند، وابسته به حافظه گفت‌وگو شوندگان است و درنتیجه با توجه به سن و سال یکی دو نفر از آنها می‌توان گفت که این اطلاعات از دهه ۱۳۱۰ عقب‌تر نمی‌رود؛ اما نکته اینجاست که فرهنگ قدیم تغذیه اهالی تا پیش از روبروشدن با جنبه‌هایی از تجدد، تغییر چشمگیری نداشته است.


خبرنگار دانش‌آموز : معصومه خوبانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار