راه‌کارهای غلبه بر استرس و اضطراب ناشی از تحصیل درفضای مجازی

رودهن(پانا) - در راستای کاهش استرس در کلاس‌های آنلاین، دانش‌آموز باید صبحانه را قبل از کلاس میل کند و در جایی که درس می‌خواند نور کافی وجود داشته باشد و در نتیجه آرامش و سکوت ایجاد شود.

کد مطلب: ۱۱۴۸۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
راه‌کارهای غلبه بر استرس و اضطراب ناشی از تحصیل درفضای مجازی

با توجه به تعطیلی واحدهای آموزشی بر اثر شیوع ویروس کرونا همه موارد زندگی ما دستخوش تغییراتی شد و از آن جمله شرایط تحصیل دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی است که یکی از عوامل استرس در برخی دانش‌آموزان و والدین آنها است، اما والدین می‌توانند با رعایت برخی نکات اصولی به فرزندان خود کمک کنند تا با استرس‌ و اضطراب دوران تحصیل مجازی کنار بیایند.

در همین رابطه بیات، مشاور دبیرستان فرزانگان آموزش و پرورش رودهن در رابطه با راهکارهای کاهش میزان اضطراب و استرس دانش‌آموزان در دوران تحصیل در فضای مجازی در گفت و گو با پانا اظهار کرد: پنج نیاز و محرک در زندگی هر فرد وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود و عبارتند از: نیاز به زندگی، قدرت، آزادی، دوست داشتن، دوست داشته شدن و تفریح.

او ادامه داد: در دوران قبل از شیوع ویروس کرونا، دانش‌آموزان با حضور در واحد آموزشی با دبیران، دوستان و حتی در فضای بیرون از واحد آموزشی با بستگان ارتباط داشتند و این نیازها پاسخ داده می‌شد، اما پاسخ به آنها با وجود کرونا دچار محدودیت شد و این موضوع باعث ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان شده و استفاده ازفضای مجازی و تدریس در کلاس‌های آنلاین، باعث نگرانی در خانواده‌های دانش‌آموزان شده است.

داشتن یک برنامه منسجم و قابل انجام برای همه اعضای خانواده

مشاور دبیرستان فرزانگان آموزش و پرورش رودهن تصریح کرد: در این دوران که بیشتر دانش‌آموزان در محیط خانواده هستند، والدین در کاهش استرس و اضطراب فرزندان خود از نقش بسزایی برخوردار هستند و اولین کاری که پدر و مادر باید انجام دهند این است که برنامه‌ریزی جدی با کل اعضای خانواده صورت بگیرد، یعنی با هم مشورت داشته باشند و نکته مهم این است که برنامه‌ سخت و غیرقابل انجام نباشد، زیرا باعث خواهد شد که برنامه پیش نرود و ممکن است خود این موضوع باعث ایجاد استرس شود.

بیات اذعان کرد: همچنین در راستای کاهش استرس در کلاس‌های آنلاین دانش‌آموز باید صبحانه را قبل از کلاس میل کند و در جایی که درس می‌خواند نور کافی وجود داشته باشد و در نتیجه آرامش و سکوت ایجاد شود.

چرخه یادگیری بیشتر، استرس کمتر

او خاطرنشان کرد: بهتر است دانش‌آموزان به‌جای تبلت و تلفن همراه از رایانه، اگر در دسترس باشد برای شرکت در کلاس‌های آنلاین استفاده کنند و این کار باعث بهبود کیفیت آموزش خواهد شد و در نهایت وقتی کیفیت آموزش بالا برود، میزان یادگیری دانش‌آموز بیشتر و در نتیجه اضطراب و استرس کاهش خواهد یافت.

مشاور دبیرستان فرزانگان آموزش و پرورش رودهن تأکید کرد: علاوه بر این کارها دانش‌آموزان باید بین کلاس‌ها زمانی را برای انجام حرکات فیزیکی اختصاص دهند، حرکات تفریحی داشته باشند و از موبایل، تبلت، تلویزیون و ...دور باشند و مهم ترین نکته‌ای هم که وجود دارد این است که دانش‌آموزان باید مدیریت زمان داشته باشند و در حین کلاس‌های درسی وارد دیگر شبکه‌های مجازی نشوند، زیرا باعث خواهد شد که دانش‌آموز حین کلاس دچار حواس پرتی شود و می‌توان گفت که این موضوع مهم‌ترین علت ایجاد اضطراب و استرس است.

خبرنگاردانش‌آموز: سپیده باجلانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار