آل هاشم: بی سوادی یک خسارت در جامعه است

تبریز( پانا) - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی عنوان کرد آموزش و پرورش زیر بنای توسعه هر کشور است. برای رسیدن به موفقیت و توسعه کشور آحاد مردم باید دست به دست هم در تحقق برنامه های نهضت سواد آموزی کمک کنند تا بیسوادی از کشور رخت بربندد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
آل هاشم: بی سوادی یک خسارت در جامعه است

کارکنان معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با حضور مدیرکل آموزش و پرورش به مناسبت هفته سوادآموزی و سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

در این دیدار نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: شاید این جلسه جزو جلسات شیرین و بسیار مهم باشد زیرا که یکی از برکات شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران مبارزه با بی سوادی و تشکیل نهضت سوادآموزی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با اشاره به اینکه؛ مبارزان بی سوادی با بردن تعلیم و تعلم به اقصی نقاط کشور خدمات ویژه ای به محرومان ارائه می دهند، ادامه داد: نهضت سوادآموزی ۲ امتیاز ویژه دارد یکی اینکه بیسوادان را باسواد می‌کند و دیگری دسترسی به دورترین و محرومترین مناطق کشور است و این یک فضیلت و حسنه است که بالاتر از سواد آموزی است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه زیر بنای توسعه هر کشور آموزش و سواد است، اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف نظام اسلامی و استمرار امر سواد آموزی از همه آحاد جامعه و دستگاه های اجرایی انتظار می رود مثل گذشته در کنار نهضت سواد آموزی باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط مناسب خواندن و نوشتن برای همه افراد جامعه فراهم شود، گفت: به برکت انقلاب و با توسعه آموزش های نهضت سواد آموزی، برای ریشه کنی بیسوادی افراد محروم از خواندن و نوشتن، این مسیر باید هموار و پایدار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم از بین رفتن اعتماد به نفس افراد جامعه را آسیب بزرگ بیسوادی دانست و گفت: برای داشتن کشوری آباد و توسعه یافته، نیازمند تعلیم و تعلم با همت همگانی هستیم تا بتوانیم سرنوشت کشورمان را تعیین کنیم.

جلوگیری از تولید بی سواد جدید و انسداد مبادی بی سوادی

در ابتدای این دیدارمدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه آذربایجان شرقی در امر سواد آموزی و ریشه کنی بیسوادی با میانگین کشوری فاصله دارد، گفت: ما امروز در لایه های سخت مقابله با بی سوادی قرار داریم و نیازمند مساعدت تمامی مسئولین وآحاد مردم هستیم.

وی افزود: هر چند آموزش های نهضت سواد آموزی در سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است اما بر اساس سرشماری ها؛ استان ما در این موضوع از میانگین کشوری فاصله دارد. درصد رشد با سوادی در فاصله سالهای 90-85 نیم درصد بود و با توجه به اینکه این مقدار در فاصله سالهای 95-90 به 2.5 درصد افزایش یافت بازهم از میانگین کشوری فاصله داریم.

جعفر پاشایی یادآور شد: تلاش ما بر جلوگیری از تولید بی سواد جدید و انسداد مبادی بی سوادی است.

صادقی معاون سوادآموزی استان هم با ارائه گزارشی از فعالیت و دستاوردهای این معاونت گفت: مسئولیت نهضت در بازه سنی 10 تا 49 سال تعریف شده است و با طرح های آموزشی، علمی و فرهنگی در این راستا حرکت می کنیم.

وی افزود: ساختار سواد آموزی در 3 مرحله انجام می گیرد. مرحله اول آموزش بزرگسالان کشور در دو دوره سوادآموزی ( معادل سوم ابتدایی ) و انتقال ( معادل ششم ابتدایی) و مرحله دوم، دوره تحکیم است که فرصت استمرار و پایداری آموخته ها برای کسانی که دوره سوادآموزی را گذرانده و تمایل به ادامه تحصیل ندارند را فراهم می کند. با وجود اینکه هنوز از میانگین کشوری در سوادآموزی عقب هستیم اما نسبت به سالهای قبل از 90 ، رشد2.5 درصد در این بخش داریم.

وی به طرح های قابل اجرا در برنامه های سوادآموزی استان اشاره کرد و ادامه داد: طرح آموزش عملی «نمازکلیدبهشت» باهدف تقویت و تعمیق فرهنگ صحیح خوانی نماز، طرح آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان، طرح سوادآموزی زندان ها،نیروهای مسلح و طرح خواندن با خانواده، طرح آموزش عملی رایانه(Icdl) برای سوادآموزان دوره انتقال، طرح توانمندسازی زنان و دختران عشایر، اجرای برنامه سوادآموزی ویژه جامعه عشایری، طرح آموزش ناشنوایان، نابینایان چند معلولیتی گروه سنی 49-10 سال، اجرای پیوند سواد و زندگی (کاربردی آموزش ها ومهارت ها برای سوادآموزان ) در مراکز یادگیری محلی، اجرای حلقه های کتاب و کتابخوانی و طرح روستاها و آبادی ها با یک نفر بی سواد جزو این طرحها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار