درگفت‌وگو با پانا

فرماندار تبریز: دورهمی شب یلدا را به قیمت جان عزیزانمان معامله نکنیم

تبریز (پانا) - فرماندار شهر تبریزبا اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در تبریز هشدار داد مردم دورهمی شب یلدا را به قیمت از دست دادن عزیزانشان معامله نکنند.

کد مطلب: ۱۱۴۷۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
فرماندار تبریز:  دورهمی شب یلدا را  به قیمت جان عزیزانمان معامله نکنیم

فرماندار تبریز در گفتوگو با پانا با اشاره به آخرین وضعیت کرونایی تبریز گفت: بر اساس آماری که هر دوشنبه از سوی وزارت بهداشت می رسد، تبریز از لحاظ آماری جز شهرهای نارنجی کشور است که برای این وضعیت یک سری محدودیت هایی در نظر گرفته شده که بر اساس دستورالعمل هایی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال می کند.

وی ادامه داد: براساس این دستورالعمل در وضعیت نارنجی، گروه های شغلی یک و دو شامل بازار، پاساژها و نیازمندی‌های ضروری و اساسی مردم بوده که با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: دراین گروه شغلی غذاخوری هایی که قبلاً تماما به صورت بیرون بر بودند این بار تا ساعت ۸ شب با پذیرش ۵۰ درصدی مشتری متناسب با فضای غذاخوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله‌گذاری فعالیت داشته و بعد از آن ساعت، به صورت بیرون بر خدمات خواهند داد.

مهدوی ادامه داد: گروه‌های شغلی 3 که کلاً شامل آموزش‌ها می شود تعطیل هستند و به شکل مجازی برگزار می شوند مثل مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و مراکزی که با آموزش سر و کار دارند؛ فعالیت های خود را در بستر مجازی و به صورت غیر حضوری پیگیری می کنند.

وی در مورد گروه شغلی 4 گفت: این گروه شامل تمامی مراسمات فرهنگی، مذهبی، هنری و بحث نماز جمعه و مصلی، مساجد و مراسم تعزیه و جشن ها هستند که تا پایان محدودیت های نارنجی تعطیل هستند.

مهدوی ادامه داد: در شهر تبریز برای اجرایی کردن مصوبات ستاد ملی کرونا تصمیمات دیگری هم در نظر گرفته ایم. تعطیلی تمامی پارک ها و بوستان ها و سرویس دهی اتوبوسرانی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی تا ساعت ۷ با ۵۰ درصد ظرفیت کاری و با رعایت فاصله گذاری و پروتکل های بهداشتی، نمونه ای از این موارد است. البته انتظار داریم سازمان اتوبوسرانی و حمل نقل عمومی به جد نظارت کامل در این زمینه داشته باشد.

وی در مورد گروه‌های شغلی یک و دو افزود: از تمامی اتاق‌های اصناف و اتحادیه ها انتظار نظارت مجدانه و با قاطعیت داریم چون به راحتی می‌توان گفت که بیشترین آلودگی ها در گروه‌های شغلی یک و دو هستند مانند بازار سرپوشیده و مسقف، پاساژها و مغازه ها که در فضایی سرپوشیده هستند به خاطر بسته بودن فضا، تراکم جمعیت و کاهش جریان هوا امکان آلودگی بیشتر است.

مهدوی در رابطه با تردد خودروها تشریح کرد: ورود تمامی خودروهای پلاک غیر بومی به شهر تبریز ممنوع بوده و همچنین از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح هرگونه تردد داخل شهری ممنوع است و تردد خودرو ها در این زمان توسط دوربین ها ثبت و جریمه خواهند شد.

وی در مورد ورود پلاک های غیر بومی به خاطر معالجه بیمار به تبریز گفت: در این بحث تمامی اختیارات به پلیس راهنمایی و رانندگی واگذار شده و چنانچه پلیس بر اساس مدارک و مستندات پزشکی که از طرف شخص ارائه خواهد شد، تشخیص مجاز بودن ورود خودرو را دهد تردد خودرو را امکان پذیر خواهد کرد.

فرماندار تبریز خاطر نشان کرد: البته این امر صرفاً برای خودروهای شخصی بوده و تمام خودروهای عمومی مانند اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل عمومی و حمل کالا آزاد هستند.

وی در مورد تردد گروه های شغلی ضروری بعنوان مثال پزشکان و پرستاران و... شیفت شب در داخل شهر گفت: این افراد باید از تشکیلات و سازمان های خود برای اداره پلیس راهنمایی و رانندگی نامه بگیرند که با در دست داشتن مدارک بعد از اتمام این محدودیت ها که جرایم لحاظ خواهد شد می توانند با ارائه مدارک خود نسبت به حذف جرایم خود اقدام کنند.

مهدوی در مورد محدودیت‌های شب یلدا افزود: در رابطه با شب یلدا از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد داده شده که تمامی اصناف و کسبه از ساعت 6 عصر تعطیل شوند.

فرماندار تبریز ادامه داد: همه ما واقفیم که شب یلدا از عرف ها و رسومات دیرینه ماست و همگی دوست داریم که این شب را بعنوان طولانی ترین شب سال در کنار هم باشیم. اما امسال باید به سلامتی خود و خانواده و عزیزانمان بیاندیشیم زیرا اگر کنار هم نباشیم در عوض می توانیم به سلامت از این بحران بیرون آمده و زمان بیشتری را پیش هم بگذرانیم. ما نباید بخاطر ارزش زمان و قیمت طلایی آن برای کنار هم بودن در یک شب سلامتی و جان و خود را به خطر انداخته و حداقل ۱۴ روز در قرنطینه به سر برده و یک لحظه را با ۱۴ روز و یا شاید حتی به قیمت جان خود معامله کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر سرپرست یا اعضای خانواده در این کارهای غیر ضروری یا حتی مشاغل خود دچار بیماری شوند، درآمدی که در این روزها به دست می آورند با هزینه های درمان بیماری کرونا و روز های قرنطینه برابری خواهد کرد؟ حتی اگر به این مسئله از بُعد اقتصادی هم نگاه کنند که چند روز تعطیل کردن و در خانه نشستن مطمئناً به صرفه تر از این خواهد بود که هزینه‌های گزافی را صرف درمان کرونا کنند.

مهدوی در رابطه با هدف از محدودیت ها و منع ترددهای شب یلدا گفت: اگر زمان برای ما ارزشمند و مثل طلاست بیایید از زمان درست استفاده کنیم، چنانچه که هدف سلامتی ماست. هدف مسئولان و دولت ایجاد محدودیت برای مردم نیست، در این موارد باید خود مردم بیشتر از ما پیش قدم شوند چون مسئله سلامتی مطرح است.

فرماندار تبریز درباره قابل پیش بینی بودن موج چهارم کرونا گفت: تجربه یک سال کرونا و بودن در شرایط کرونایی، به ما یاد داده که هر وقت تجمع بیش تر بوده به همان اندازه هم میزان بستری و مبتلاها نیز افزایش یافته است.

مهدوی ادامه داد: بر اساس آماری که دیروز رسیده مجددا نمودار رشد بیماران کرونایی در شهر تبریز روند افزایشی دارد.

فرماندار تبریز اظهار کرد: ما همیشه یادآوری می کنیم که پروتکل‌های بهداشتی را مد نظر قرار بدهید، ماسک بزنید، حتماً فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید، از دورهمی ها و تجمعات بپرهیزید، ولی متاسفانه با وجود اینکه آمار شهر ما در چند روز گذشته سیر نزولی داشت از دیروز دوباره رو به رشد است و اگر مردم با این وضعیتی که در بازارها و پاساژها و بیرون هستند ادامه بدهند، صد در صد موج چهارم با شدت بیشتر در راه خواهد بود.

وی درباره طرح های کمک معیشتی شهر خیّر تبریز و کمک های مومنانه ای که تاکنون انجام شده است گفت: خوشبختانه شهروندان تبریزی، خیّرین و نهادهای خیریه مانند شهرداری تبریز با کمک بسیج شهر تبریز از ابتدای شیوع بیماری کرونا توانسته اند در مسائلی مثل ضدعفونی کردن مکان های پرتردد و مکان های حساس، احسان ماسک و بسیاری دیگر از کارهای مومنانه با همدیگر همکاری بسیارخوبی داشته باشند. که همه این موارد از رسانه های جمعی انعکاس بسیار خوبی داشته است.

وی از کلیه مجموعه هایی که به صورت مستقیم با این بیماری در حال مقابله هستند، از جمله مجموعه دانشگاه علوم پزشکی، پرستاران، بهیاران، روسای بیمارستان ها و... تشکر کرد و افزود: با توجه به آمار دانشگاه علوم پزشکی مخصوصاً در موج سوم کرونا بیش از 3000 نفر از کادر درمانی دچار بیماری کرونا شدند و به همین دلیل متاسفانه عده ای از پزشکان و پرستاران و کادر درمان شهر را از دست دادیم؛ از شهروندان عزیز درخواست دارم همواره سیاست در خانه ماندن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و.. را رعایت کنند و از عزیزانی هم که توانایی تهیه ماسک به صورت روزانه ندارند خواهش میکنم با استفاده از پارچه ماسک های قابل شستشو تهیه کنند و با حداقل ها پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا آمار کرونا افزایش نیابد و چرخه اقتصاد شهر و استان همواره در گردش باشد تا کمک حال این عزیزان باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار