مسئول بسیج اصناف آذربایجان شرقی:

امر به معروف و نهی از منکر از مهم ترین برنامه های بسیج است

تبریز( پانا )- سید رضا پور زینال ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های سازمان بسیج اصناف، مهم ترین برنامه ی بسیج را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۴۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
امر به معروف و نهی از منکر از مهم ترین برنامه های بسیج است

مسئول بسیج اصناف آذربایجان شرقی در نشست خبری سازمان اصناف سپاه عاشورا و اتاق اصناف استان گفت: دشمنان از همان ابتدا آغاز انقلاب اسلامی برای تضعیف و براندازی این نظام مقدس تلاش کردند، که ما نیز از خداوند می خواهیم تا در راه پر فروغ این انقلاب ثابت قدم و استوار بمانیم. بیانیه گام دوم بر اساس اسجاد تمدن اسلامی با تفکر، عقاید و فرهنگ اسلامی است که باید برگفته از آیات نورانی قرآن باشد. چنانچه مستحضر هستید بسیج بعنوان یک سازمان پیشبرنده و پیشرونده شناخته می شود، هرچند از عمر تشکیل بسیج حتی نیم قرن هم نمی گذرد اما فعالیت های بسیج در حوزه های مختلف از بدو بسیار بی نظیر بوده است.


سید رضا پورزینال افزود: ما می توانیم با پیروی از ائمه اطهر با کمترین جمعیت و امکانات، اقدامات بی بدیلی را رقم بزنیم. بسیج در طول دوران در عرصه های گوناگون خوش درخشیده است، اقشار مختلف در کنار ماموریت های دفاعی و ماموریتی، ماموریت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را نیز انجام می دهند. در سال 1387 بسیج اصناف بصورت مستقل در قالب سازمان بسیج اصناف برای بازاریان، فعالان اقتصادی و تجار شروع به فعالیت کرده است؛ و خوشبختانه در بزرگترین خانواده اقتصادی و اجتماعی ایران جایگاهی درخشان دارد، بیش از 3 میلیون و 300 هزار واحد صنفی در ایران داریم و حدود 27 درصد ایران اسلامی به این خانواده بزرگ تعلق دارد.


وی ادامه داد: در استان ما بیش از 160 هزار صنف در دسته های مختلف فعالیت دارند و نزدیک 30 درصد از جمعیت تحت پوشش سازمان بسیج اصناف استان هستند. سازمان بسیج اصناف برای تحقق برنامه های انقلاب اسلامی ساختار سازی دارد و ماموریت های سازمانی را نیز ابلاغ می کند که می توان به کلاس های فکر بازار در حوزه صنوف یا تمدید مجوز فعالیت برای اتحادیه ها و تبدیل بازار به بازار اسلامی اشاره کرد. برگزاری کلاس های حلقات صالحین در پایگاه های بسیج اصناف انجام می یابد که سعی کرده ایم مرتبط با امر بازار باشد و بحث های حلقات مربوط به مسائل بازار می باشد.


وی افزود: هیئت های هم اندیشی هم در سطح حوزه های مقاومتی و سازمان بسیج اصناف سپاه عاشورا بصورت یک هیئت اندیشه ورز که از نخبگان امر صنوف و تجارت های بازار تشکیل شده اند. مشکلاتی که در حوزه جرائم وجود داشت بصورت ارشاد متخلفین حل گشت که گاها مجبور بودیم افراد متخلف را جریمه نماییم چراکه ضرورت امر عدم مشاهده جرائم در حوزه بازار های مالی برای ما بسیار حائز اهمیت است. در فضای مجازی ما 80 برنامه در حوزه بسیج اصناف داریم که در منطقه های جغرافیایی گوناگون مورد بررسی قرار می گیرد. سازمان بسیج اصناف با اصل تحقق ماموریت جذب، سازماندهی و به کار گیری بسیج فعالیت می کند و از نیروهای انقلابی خود در این راستا استفاده می کند که از مشخصه های اصلی آن می توان به هدفمندی و مردمی بودن آن اشاره کرد.


این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال 1399 سازمان بسیج اصناف درکشور رتبه 22 را دارا بود اما خوشبختانه به همت همکاران، بسیجیان و اصناف امروز حائز رتبه 2 در کشور است. با توجه به محور اصول 12 گانه و فلسفه حضور بسیج، نقشه هایی که بسیج اصناف ایفا می کند در راستای تحقق اهداف انقلاب است که با فعالیت افرادی انقلابی امکان پذیرمی شود. افرادی که جذب می شوند به توسعه و تعمیق نیاز دارند که با برگزاری کلاس های گوناگون ممکن می شود. برگزاری یادواره شهدا، اقدامات انجام گرفته در روز 29 بهمن، فعالیت های دهه فجر، ایام فاطمیه و دهه محرم تا اربعین از جمله این برنامه ها است.


وی در رابطه با طرح عاشقان ثارالله افزود: این برنامه تحت عنوان هر کسبه حسینی یک بسته معیشتی برگزار می شود که در سال گذشته در استان ما بیش از60 هزار بسته معیشتی تهیه و توزیع گشت. ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر یکی از برنامه های مهم بسیج است که به لحاظ سبک زندگی ایرانی اسلامی، پوشش علی الخصوص برای بانوان حائز اهمیت است که در این راستا کارگروه مد و لباس را دارا هستیم که با محوریت ایرانی اسلامی پوشاک را تولید می کنند و یکسری برنامه های آموزش خیاطی نیز در این کارگروه ها برگزار می شود که مدرک نیز برای عزیزان شرکت کننده از طرف دانشگاه فنی و حرفه ای صادر می گردد.


پورزینال شرح داد: اقامه نماز اول وقت در مساجد بازار از جمله فعالیت هایی بود که اخیرا بسیار به آن پرداخته ایم که با استقرار ائمه جماعت در این مساجد این امر را ممکن ساخته ایم. مراکز خیریه و نیکوکاری در سطح بازار در حوزه مورد پوشش قرار دادن خانواده های محروم 1700 خانواده ماهانه از این مراکز مستمری می گیرند که تعداد آنها به بیش از 2300 نفر می رسد و خانواده ها به تناسب اعیاد و ایام مختلف بسته های معیشتی و پوشاک نیز دریافت می کنند و در دوران بازگشایی مدارس نیز فرزندان این عزیزان به لحاظ لوازم التحریر پشتیبانی می شوند.


وی با اشاره به تکریم خانواده معظم شهدا و ایثارگران متصل به بازار افزود: در مناسبت های مختلف با این بزرگواران دیدار می کنیم که افزون بر این از کسبه منصف نیز تجلیل می کنیم. یکی از کارهای مبتکرانه رخ داده در سال 1400 حمایت از گروه جهادی یاس بود که برای آموزش قرآنی نونهالان این گروه جهادی حاضر می شدند و با فرهنگ عاشورایی و عترت از محصولات ایرانی اسلامی با عنوان قهرمان من رونمایی می شد. بدلیل کم کاری متولیان امر فرهنگ حوزه نوشت افزار و پوشاک ما مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته است؛ در حوزه نوشت افزار اولین محصول با تمثیل سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی در سطح استان رونمایی شد که سپس به تهران نیز ارسال شد که پس از آن ازتصویر دومین قهرمان یعنی شهید آقا مهد باکری نیز در گیره ها و تابلو های مختلف استفاده شد.


مسئول بسیج اصناف ضمن تشکر از ساخت عروسک های آیناز و آراز اظهار داشت: این عروسک ها 2 شخصیت ایرانی اسلامی هستند که می توانند در برابر هجمه های فرهنگی مقابله کنند و برای ترویج حجاب دختران پیشرو باشد که سازندگان این عروسک ها بصورت مظلومانه بدون پشتیبانی هیچ نهادی فعالیت می کنند. گسترش قرآن آموزی در جزء 30 و آموزش ابتدایی مختص نونهالان 3 تا 5 سال از دیگر برنامه ها است که با تصویرسازی سبک زندگی فاطمی و علوی برای کودکان ترویج می شود که با داستان های تصویری این امر تداوم می یابد و در طی یک برنامه 10 هزار عروسک محجبه در مناطق مختلف بصورت رایگان توزیع شد.


وی افزود: اجرای پاتوق های فرهنگی و راه اندازی و گروه های سرودی که از حافظان قرآنی تشکیل می‌شود در محافل مختلف برای توسعه تامین فرهنگ جهاد، شهادت و مهدویت اجرا بسیار موثر است. ماموریت ما تلاش برای رفع موانع حوزه کسب و کار است چرا که بازار تبریز به خاطر قدمت بسیار خود در تامین گرمایش مشکلات بسیاری دارد و ما برای تامین نفت بازار سعی و تلاش خود را می‌کنیم تا در فصول سرد سال با مشکل مواجه نشویم.


پورزینال ادامه داد: در حوزه مقابله با کرونا متاسفانه با ورود این ویروس به کشور امکان طراحی هیچ برنامه ای برای ما وجود نداشت حتی برای تولید ماسک ساده با کمبود و حتی نبود پارچه مواجه بودیم که با ایجاد کارگاه های تولید ماسک و با مشارکت اتاق اصناف مرکزی نزدیک به یک میلیون ماسک تولید شد که ۱۶۰ هزار تا از این ماسک ها به صورت صلواتی در ایستگاه های مختلف پخش شدندو علاوه بر این ضدعفونی کردن معابر عمومی، تجاری و اقتصادی با کمک بسیج اصناف صورت گرفت. در قالب طرح شهید سلیمانی نیز در غربالگری بازار ها در دو نوبت گروه های جهادی کل بازار سرپوشیده تبریز را در حوزه تب سنجی و کنترل اکسیژن غربالگری کردند.


وی افزود: برنامه حاج قاسم حساب کرد از جمله دیگر برنامه هایی است که با حمایت اتاق اصناف صورت گرفت و برگزاری این طرح بدین شکل بود که ما در محلات کم برخوردار حضور پیدا کرده و به عزیزانی که به کمک نیاز داشتند کمک کردیم و باتوجه به حساب دفتری نانوایان بدهی افراد کم برخوردار نیز پرداخت می شد. توزیع ۳ هزار و ۴۳۳ تن اقلام اساسی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و ۵ ماهه سال ۱۴۰۱ که شامل برنج، قند، گوشت و شکر و... می‌شود نیز از دیگر اقدامات بسیج اصناف در این راستا می باشد.


این مقام مسئول اشاره داشت: در استان آذربایجان شرقی هرهفته تعداد ۶۳۰ نفر آموزش مسائل فکری بازار می‌بینند و اقدام دیگری که انجام گرفته احیای سنت استاد و شاگردی است که در سال گذشته موفق شدیم تعداد 3 هزار نفر را با کمک اصناف وارد کسب و کار کنیم. بسیج به عنوان بازوی توانمند نظام با انجام فعالیت های مختلف برای تحقق اهداف والا تلاش می‌کند و لذا اقدام اساسی که بسیج درسال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انجام داده است توزیع عادلانه کالاهای تنظیم بازار بوده و همین امر باعث شد تا در سطح استان تعداد ۷۰۰ نفر کاسب امین داشته باشیم.


وی افزود: ماموریتی که در پایان سال ۱۴۰۰ انجام گرفت کمک به کنترل بازار در حوزه مواد غذایی و محصولات کشاورزی بوده که موضوع حائز اهمیت در این راستا کنترل نانوایی ها و جلوگیری از قاچاق آرد بوده که برای انجام این ماموریت ۱۱۳ نفر از بازرسین آموزش دیده مجرب که ۷ نفر ستادی و ۱۰۷ نفر بازرس میدانی از سازمان بازرسی استان بودند به بررسی این تخلفات مربوط پرداختند و این امر به طور کامل مورد کنترل قرار گرفت و این موضوع باعث شد تا ۱۵ هزار و ۱۱۱ گزارش مردمی مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از اثرات خوب این بازرسی ها کنترل روغن نباتی تبریز بوده چرا که چند نفر از سودجویان استان برای قاچاق این کالا به سمت پاکستان در حال حرکت بودند که خوشبختانه با کمک بسیجیان از قاچاق این کالا نیز جلوگیری شد.

این مقام مسئول در پایان عنوان کرد: در بحث کمک های مردمی خوشبختانه با کمک جهادگران در سطح استان توانسته ایم جهیزیه تازه عروس ها، بسته های معیشتی، آزادی زندانیان، بسته های بهداشتی و توزیع ۲۲ هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم در بین مردم را انجام دهبم.
اقداماتی که برای بزرگداشت هفته بسیج صورت گرفته بحث انجام رزمایشی تحت عنوان عاشقان ثارالله در مرحله دوم با شعار هر کاسب حسینی یک بسته معیشتی که در این خصوص اقدامات و جلساتی با اتاق اصناف تبریز صورت گرفت تا این رزمایش انجام بگیرد و اقداماتی که در فضای مجازی در کانال های مختلف صورت گرفت نیز بسیار قابل توجه بود. گروه های جهادی بسیج اصناف شامل ۱۰ گروه است که ۱۷۸ نفر افراد تخصصی اتحادیه ها هستند که در حوزه های مختلف تولیدات فرهنگی مشغول به کار هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار