معاون پژوهشی وزیر علوم اعلام کرد

رتبه چهاردهم ایران در جهان از نظر کیفیت مقاله

تهران (پانا) - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نتایج تحقیقات را می توان در سطح ملی به خصوص بین المللی در معرض داوری متخصصان همان زمینه قرار داد، گفت اکنون ایران از نظر کیفیت مقاله در رتبه چهاردهم جهان قرار دارد و این به معنای میزان ارجاع صاحبنظران و محققان به مقاله‌ها است.

کد مطلب: ۱۱۴۶۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
رتبه چهاردهم ایران در جهان از نظر کیفیت مقاله

به گزارش روابط عمومی برنامه «به وقت ایران»، غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب در حوزه آموزش عالی، بلافاصله دچار جنگ تحمیلی طولانی مدت شدیم و همه نیروها و امکانات به آن سمت متوجه شد و عملا بعد از جنگ تحمیلی بازسازی نظام علمی کشور شروع شد. در آن زمان زیر 200 هزار دانشجو داشتیم و اکنون بعد از دو دهه تعداد دانشجویان کشور بالغ بر 4میلیون نفر شده است. در سال 68 و قبل از آن هر فردی برای استخدام در عضو هیات علمی می بایست برای اخذ مدرک دکتری در خارج تحصیل کرده باشد، لیکن بعد از سه دهه بر نظام جمهوری اسلامی کسی به ذهنش خطور نمی کرد که برای تربیت استاد دانشگاه می بایست فردی را به خارج از کشور بفرستند و اکنون خوشبختانه، تعداد دانشجویانی که برای تحصیل به کشور حضور پیدا می کنند به مراتب از دانشجویانی که برای دکتری به خارج فرستادیم، بیشتر است.

رحیمی با بیان اینکه نتایج تحقیقات خود را می توانیم در سطح ملی به خصوص بین المللی در معرض داوری متخصصان همان زمینه بگذاریم، اضافه کرد: اکنون از نظر کیفیت مقاله در رتبه چهاردهم جهان قرار داریم و این به معنای میزان ارجاع صاحبنظران و محققان به مقاله هاست.

وی افزود: در دهه قبل، احداث بسترهای تولید کننده فناوری در قالب واحدهای فناوری در کشور شروع شد، در طول این مدت 43پارک علم و فناوری داریم که 3تای آن وابسته به دستگاه های اجرایی است و 40پارک وابسته به وزارت علوم است که در هر استان یک پارک جامع وجود دارد. در این پارک و مراکز رشد حدود 10هزار واحد فناور و شرکت فناور مشغول به کار است. که 1700تای آن، شرکت دانش بنیان مستقر هستند و یک سوم شرکت های دانش بنیان در پارک های فناوری و مراکز رشد مستقر هستند.

رحیمی همچنین گفت: دانشجویان در مقطع کارشناسی، باید مهارت متناسب با رشته خود را ببینند. در همین خصوص برنامه جامعه مهارت آموزی، طراحی شده است که به تدریج در حال پیاده سازی است و تا به حال در سال جاری، 93دوره مهارت آموزی در دانشگاه ها برگزار شده که میانگین تعداد شرکت کنندگان در هر دانشگاه 3هزار دانشجو بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در چند سال اخیر علوم انسانی نیز پا به پای رشته های دیگر نیز در حوزه پژوهش های کاربردی و ارتباط این رشته ها با جامعه و صنعت ورود کرده و به خصوص در این رشته ورود به شرکت های دانش بنیان به تدریج به نحو گسترده در حال پیشرفت است.

رحیمی افزود: 43پارک فناوری در سه دسته پارک های جامع نوپا، پارک های در حال رشد و پارک های رشد یافته قرار می گیرند که متاسفانه تنها 6پارک رشد داشته است که نیمی دیگر در حال رشد هستند و نیمی دیگر نوپا هستند. اگر بخواهیم زیست بوم علم، فناوری، نوآوری و زنجیره صنعت به محصول فراهم شود، باید برای زیرساخت ها توسعه فناوری در کشور به مدت دو یا سه سال تقویت ویژه ای شود و بودجه ای در این خصوص در نظر گرفته شود.

در ادامه این برنامه؛ رضا تقی پور انوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: سهم تولید شرکت های دانش بنیان در تولید ناخالص ملی 2درصد است. لیکن با توجه به زیرساخت هایی که مهمترین آنها تربیت نیروی انسانی است قطعا می بایست در آینده نزدیک این سهم در کشور به چندین برابر برسد.

وی افزود: باید دید که در تبدیل علم و دانش به فناوری و تبدیل فناوری به صنعت که محصول خروجی صنعت است، چه میزان تلاش صورت گرفته است. واقعیت این است که اگر چه تلاش بسیاری در کشور انجام شده ولی در اجرا موفقیت کامل نداشتیم.

تقی پور معتقد است که کشور از نظر علمی دارای پتانسیل بسیار بالایی است ولی درصد کمی از این علم تبدیل به فناوری و صنعت شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در حوزه آموزش و پژوهش جهت ها را اصلاح کنیم، گفت: پژوهش و تحقیقات در کشور ابتدا باید سعی کند تا مشکلات کشور را برطرف سازد.

وی در پایان گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که دولت در مدیریت زنجیره علم، تحقیقات، فناوری و صنعت یکپارچه عمل نکرده است و می بایست این انسجام در ساختار دولت بیشتر شود و ارتباط پارک های فناوری با صنعت بیشتر شود به شکلی که بتوان از صنعت سرمایه لازم را برای پارک ها تامین کنیم و تولید فناوری را که محصول پارک های فناوری هستند به صنعت منتقل کنیم. اگر بتوان این چرخه را مستقل از منابع دولتی تامین کرد، قطعا میزان رشد پارک های فناوری و شرکت های دانش بنیان در کشور جهش چندبرابری خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار