دواری: با همپوشانی برنامه مرزبندی میان آموزش و تربیت برداشته می شود

تهران (پانا) - مدیراداره آموزش و پرورش منطقه 7 شهر تهران، در نشست با حوزه پرورشی درمورد ماموریت های این بخش سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۴۶۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
دواری: با همپوشانی برنامه مرزبندی میان آموزش و تربیت برداشته می شود

در نشست مسئولان معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه 7 با نادیا دواری، مدیر منطقه گفت: در حال حاضر مهمترین اصل برنامه ریزی برای ایجاد فرصت هاست. سیاست گذاری و برنامه ریزی و دنبال شیوه ها و ابزارهای مناسب برای تربیت بچه ها بودن، ماموریت اصلی حوزه پرورشی است. برگزاری مسابقات، اردوها و سایر کارهای تربیتی که انجام می شود در واقع زمینه سازی پرورش و شکوفایی دانش آموزان است و صرفا مختص مجموعه پرورشی نیست. در ذیل این ماموریت ها به همه دست اندرکاران مدرسه این فرصت داده شده که از زمینه پرورشی در مدرسه استفاده کنند.

در بخش دیگر دواری برنامه ریزی برای یک ناحیه و برحسب سن و دوره تحصیلی را متفاوت دانست و ادامه داد: به چند مولفه اساسی باید توجه کرد، ابتدا از تک ساحتی بودن فاصله گرفت و ابعاد شش گانه ساحت ها مد نظر باشد: ساحت اخلاقی، عبادی، زیبایی شناسی و هنر، تربیت بدنی و ...تا آمادگی برای کسب شغل آینده. به گفته امام علی (ع) «بچه ها را برای زمان خودشان تربیت کنید»

دواری در مورد گام هایی که در فقر حرکتی دانش آموزان دختر می توان برداشت، گفت: اساسا در بحث تربیت بدنی دو موضوع مهم را باید در نظر داشت: تربیت بدنی به صورت عام و عمومی، یعنی توجه به جسم سالم، قد و قامت بچه ها و حتی به زیبایی جذابیت ظاهری آنها در امر جامعه پذیری دانش آموزان کمک می کند و اینها مسایل کلی مربوط به تربیت بدنی است.

وی ادامه داد: باید توجه کرد همه بچه ها تغذیه مناسب داشته باشند، همه بچه ها تحرک داشته باشند و مطمئن بود که دانش آموزان سبک زندگی سالمی دارند و در مدرسه این امر دنبال می شود.

وی در ادامه گفت: دومین مسئله مربوط به هویت ملی دانش آموزان و باور ملی میهنی به ورزش قهرمانی است که دانش آموزان در آن قسمت فعال شوند و این امر دارای دو بعد است: یک بعد، بچه هایی که زمینه و استعداد دارند برای اینکه روی اینها سرمایه گذاری شود و افتخار آفرین مسابقات ملی و جهانی شوند. از بعد دیگر، باید سایر افراد جامعه نسبت به این هویت ملی حساس باشند که اسم کشورمان در سطح جهان بعنوان قهرمان مطرح باشد.

دواری همچنین ادامه داد: نارسایی در تربیت بدنی بدلیل کمبود نیروی انسانی در دوره ابتدایی اول معضل مهمی است. این کوتاهی بویژه در دختران مضاعف می شود، که با توجه به شرایط آپارتمان نشینی و تعداد اندک پارک ها و زمین های ورزشی، توجه به سلامت جسمی و حرکت بدنی دانش آموزان باعث چالش می شود.

دواری افزود: طرح آموزش آموزگاران دوره اول ابتدایی با اولویت درس تربیت بدنی دختران طرح بسیار مناسبی بود که سال 96 برگزار شد و توجه معلمان به درس تربیت بدنی بیشتر شد که جهت تربیت جسمانی وقت آن به سایر دروس اختصاص پیدا نکند.اما در شرایط کرونایی که بچه ها خیلی در اختیار ما نیستند، باید حتما "برنامه صبحگاهی" اجرا شود. معلمین به اولیاء متذکر شوند که بچه ها صبح زودتر بیدار شده چند حرکت ورزشی کنند و یک صبحانه سالم و خوب به بچه ها بدهند.

دواری گفت: در همین شرایط کرونایی، بسته های کوچک آموزشی در این زمینه تولید و ارسال شود. حتما بچه ها باید وادار به حرکت شوند و معلمان تربیت بدنی باید عزم جدی در ایجاد تحرک و سبک زندگی سالم داشته باشند.

سپس دواری با تاکید بر اجرای طرح کوچ گفت: از چاقی و اضافه وزن دانش آموزان باید جلوگیری شود. در کشور ما بیماری های قلبی و عروقی بسیار رایج است در نتیجه تحرک بدنی در دانش آموزان باید نهادینه شود بعنوان مثال: طناب زنی و کش بازی، مثل دوران گذشته الگو باشد با صرف کمترین هزینه با جذب حداکثر بچه ها بتوان تحرک بدنی را ترویج کرد.

در بخش دیگر درباره فعالیت واحد مشاوره، در این شرایط دواری گفت: از آسیب های کرونا، در دسترس نبودن دانش آموزان است.اما ارتباط مشاوران با خانواده ها خیلی باید بیشتر از قبل باشد. هویت فردی بچه ها در خانواده شکل می گیرد و تربیت اجتماعی وظیفه مدرسه است. این زمانی است که بچه ها در اختیار ما باشند همانطور که در بحث هوشمند سازی فن آوری به عنوان یک مکمل در کنار آموزش حضوری بود و نه صرفا آموزش الکترونیکی محض.

دواری، توسعه بعضی از آسیب ها را ناشی از کاربرد گوشی همراه در سنین پایین دانست و ادامه داد: بعضی از بچه ها فعالیت های مخاطره آمیز دارند و در شرایط فعلی غیر از توانمندسازی راه دیگری نیست. استفاده از بسته های هشداردهنده به بچه ها، اولیاء و معلمان راه موثری است. ارتباط معلمان با بچه ها زیاد است و از هر فرصتی باید استفاده شود و آگاهی داده شود. خطر افسردگی دانش آموزان را تهدید می کند پس شماره تلفن مرکز مشاوره و مربی به خانواده ها داده شود. لازم است که جلساتی زنده در شاد تعریف شود و متخصص و مشاوران دعوت شوند و مدیران مدارس همچون گذشته این جلسات را برای اولیاء بگذارند. مشاوران منطقه تجربه های خوبی در این زمینه دارند. اساسا فعالیت های گذشته را باید در این دوران به فضای مجازی انتقال داد. رویکرد آموزش ترکیبی بسیار کارآمد است. ما چه در شرایط کرونایی و چه در شرایط معمول متأسفانه با کمبود نیرو مواجه ایم، حضور نیرو های سرزنده و فعال در مدارس متضمن حفظ کیفیت است.

وی خطاب به نیروهای پرورشی گفت: متأسفانه فقط به حضور نیرو اکتفا کرده ایم. به نیروهای حوزه پرورشی توصیه می کنم که مراقب باشند و غفلت نکنند، به بچه ها زنگ بزنند و با بچه ها در ارتباط باشند تا خانواده ها ببینند ارتباط با بچه ها بیشتر شده و در مدارس باز است.

وی افزود: ارتباط اعضای داخلی مدرسه بسیار مهم است. شورای همکاران باید این روزها بطور ماهانه، یا دو هفته یکبار برگزار شود و از هر طریق ممکن در ارتباط بوده و موضوع بحث، مسائل بچه ها باشد ، فرم تهیه شود و گزارش مبسوطی از مشکلات روحی و روانی بدست آورده شود . آنچه راهگشاست ارتباط تنگاتنگ ارکان مدرسه است. نمایندگان اداره هم در این جلسات دعوت شوند.

وی افزود: اما حوزه سلامت بسیار متفاوت است. از نظر عمومی سطح سلامت جامعه با همه گیر کردن رعایت بهداشت مقابل ویروس کرونا باعث فرهنگ سازی در حوزه بهداشت در سطح جامعه می شود. رعایت بهداشت فردی و اجتماعی مأموریت حوزه بهداشت است که به سمت ایجاد یک سبک زندگی سالم می رود. مثلا بوفه ها که در شرایط قبل از این مسئله، اولویت فرهنگ سازی سبک سالم زندگی قرار داده بودند در قالب هشدار خود مراقبتی در همه ابعادش به دانش آموزان ادامه یابد.

دواری با تاکید بر نگاه ترکیبی در آموزش ادامه داد: نباید فعالیت های تربیتی به حاشیه بروند و انسجام بین فعالیت تربیت بدنی و آموزشی باشد. پس از غافلگیری تعطیلی مدارس بعد از سه ماه، اکنون به ثبات رسیده ایم و تجربه مان زیاد شده و خلاء های تربیتی در کار آموزشی پوشش داده شود. یعنی در چهارچوب درس ملی فعالیت های تربیتی پیگیری شود.

دواری همچنین افزود: در حوزه پرورشی نباید از برنامه سالانه اجتناب کرد و مسابقات قرآن و فرهنگی و هنری مدامی که می توانند ادامه یابند که مدیران و معاونین پرورشی توجه کنند این فعالیت ها در دل برنامه درسی باید اجرا شود. مسایل روز و مسائل مربوط به حوزه پرورشی انجام شود. مناسبت ها باید حتما گفته شود. بچه ها بدانند که مناسبت هر روز چیست. از طریق ترکیب فعالیت ها و همپوشانی آن ها مرز بندی بین آموزش و تربیت برداشته می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار