معلم پژوهنده برتر منطقه ۱۱ در گفت و گو با پانا:

معلمان برای موفقیت در تدریس مجازی باید ارتباط صمیمی با دانش آموزان برقرارکنند

تهران(پانا)- یک معلم پژوهنده در منطقه 11تهران عنوان کرد معلمان برای موفقیت در تدریس مجازی و نزدیک شدن به دانش آموزان، باید با خلاقیت در روش آموزش، ارتباط صمیمانه با دانش آموزان برقرار کنند.

کد مطلب: ۱۱۴۶۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
معلمان برای موفقیت در تدریس مجازی باید ارتباط صمیمی با دانش آموزان برقرارکنند

مرجان بختیاری داویجانی، دبیر ورزش منطقه 11 شهر تهران و شاغل در دبیرستان دوره اول پیام قرآن و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی است که رتبه سوم معلم پژوهنده سال تحصیلی 99-98 در سطح شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

بختیاری در گفت و گو با پانا به مناسبت هفته پژوهش می گوید: علاقه زیادی به رشته تربیت بدنی دارم و سعی کردم در حد توان از همه ظرفیت های موجود استفاده کنم و عملکرد موفقی داشته باشم. رتبه سوم کشوری در مسابقات الگوی برتر تدریس سال 92-91، رتبه سوم استانی در مسابقات الگوی برتر تدریس سال 94-93، رتبه سوم استانی در مسابقات الگوی برتر تدریس سال95-94، رتبه سوم استانی در مسابقات الگوی برتر تدریس سال 98-97، مقام اول استانی تجارب برتر تدریس در سال 99-98 و کسب مدرک مربیگری در 9 رشته ورزشی از جمله موفقیت هایی است که طی سال های مختلف بدست آوردم.

بختیاری افزود: در جشنواره معلم پژوهنده 99-98، هدف من از ارائه این پژوهش، ارائه راه حل برای مشکل تعامل دانش آموزان و معلمان در فضای مجازی بوده و اینکه با چه روشی می توان یک ارتباط صمیمی با دانش آموز برقرار کرد. در واقع این مشکلی است که اکثر معلمان با دانش آموزان خود دارند و از برخی همکارانم بارها شنیده ام که نمی توانند با دانش آموز خود یک ارتباط صحیح و صمیمی برقرار کنند.

بختیاری ادامه می دهد: ازمهمترین مهارت ها در زمان تدریس، برقراری یک ارتباط صحیح با همه دانش آموزان است که این مقوله باید در طرح درس سالانه نیز ذکر شود تا از همان ابتدا به فکر ارتباط صحیح با دانش آموزان باشیم. اگر رابطه خوبی برقرار شود، اکثر هدف های آموزشی با کیفیت و پویایی بیشتری تحقق می یابند و من چندین راهکار را خودم امتحان کرده ام که دانش آموزان را با یک تعامل دوستانه و خوب با خود همراه کنم. با این راهکارها توانستم با وجود شیوع کرونا و قرنطینه خانگی فارغ از همه مشکلات در خانواده ها برای مدتی هم که شده، شادابی و نشاط را در دانش آموزان مشاهده کنم.

بختیاری در ادامه به راهکارهای برقراری ارتباط با دانش آموزان در فضای مجازی اشاره کرده و می گوید: با توجه به این که برای اولین بار در کشورمان فعالیت های درسی از راه دور انجام شده است و هیچ پیش زمینه ای از قبل برای چگونگی برگزاری کلاسهای آنلاین وجود نداشته است و با استفاده از رهنمودهای ارائه شده استانی و استفاده از خلاقیت و تجربیات قبلی، فعالیتهایی مرتبط با درس تربیت بدنی در کلاسهای مجازی داشته ام که برخی از آنها عبارتند از: ارائه برنامه های ورزشی معلم ساخته که دانش آموزان با هر امکاناتی در منزل با نظارت اولیاء خود بتوانند انجام دهند. تعامل و ارائه برنامه مخصوص برای دانش آموزان دارای مشکل بدنی که در دبیرستان بوده اند، رضایت مندی دانش آموزان از برنامه های ورزشی منزل به طوری که مشتاقانه و با اختیار خودشان فیلم از اجرای حرکات برای بنده ارسال کردند، تشویق دانش آموزان و ایجاد انگیزه در آنها با اجرای مسابقات و چالش های انفرادی در منزل، تهیه پوستر از اسامی نفرات برتر چالش ها، تهیه فیلم ورزشی توسط دبیر ورزش برای دانش آموزان با هدف الگو گیری و ایجاد انگیزه برای ورزش کردن.

بختیاری در ادامه عنوان می کند: علاقه دانش آموزان به امر ورزش در فضای مجازی به گونه ای بود که علاوه بر برنامه های درون مدرسه ای، با برنامه های مجازی ابلاغی در سطح استان هم مشتاقانه همکاری کردند.

وی می افزاید: در کنار فعالیت های ورزشی راهنمایی هایی جهت تغذیه سالم و تشویق به آن هم انجام شد.

بختیاری در پایان عنوان می کند: در هر کلاسی دانش آموزان دارای مشکلات بدنی از جمله کف پای صاف و گودی کمر و مانند آن دیده می شود که با ارائه برنامه های مختلف حرکات اصلاحی، حتی خانواده های دانش آموزان نیز راغب خواهند بود حرکات اصلاحی را انجام دهند؛ از این رو با ایجاد رویکرد ارائه محتواهای خلاقانه و جذاب به دانش آموزان و خانواده های آن ها و برقراری ارتباط صمیمی با دانش آموزان، با وجود مجازی بودن فعالیت مدارس، همه دبیران بویژه دبیران تربیت بدنی به قوّت قبل می توانند فعالیت و تدریس خود را به خوبی در فضای مجازی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار