رییس همایش تازه های غدد و متابولیسم کودکان:

رشد قدی تابع تغذیه مناسب، فاکتورهای اجتماعی و مصرف لبنیات است

خبرگزاری پانا:ششمین همایش سراسری تازه های غدد و متابولیسم کودکان سی ام تا یکم شهریور در بیمارستان امام رضا مشهد برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۴۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، رحیم وکیلی رییس ششمین همایش سراسری تازه‌های غدد و متابولیسم کودکان در منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: این همایش با هدف ارایه آخرین یافته‌های علمی درباره بیماری‌های شایع غدد و متابولیسم کودکان و با محورهای کوتاهی قد، دیابت، مسایل اخلاق پزشکی در بیماری‌های غدد و متابولیسم، بیماری‌های متابولیک، چاقی، اختلال رشد برگزار می‌شود.

وکیلی افزود: بیماری‌های متابولیک ارثی کودکان، اختلال رشد، چاقی، دیابت از جمله بیماری‌های شایع در کودکان است. بیماری متابولیک خطاهای ارثی در متابولیسم بدن هستند که باعث می‌شود کودکان رشد تکاملی مناسبی نداشته باشند و در ماه‌های اول عمر از بین بروند.

وی افزود: آمار سراسری در کشور در خصوص میزان ابتلا کودکان به این بیماری نداریم ولی نسبت شیوع آن یک در چهار هزار تولد برای بیماری فنیل کتونوریا است که این به دلیل شیوع ازدواج های فامیلی است.

وکیلی تصریح کرد: در ژاپن در 30 سال گذشته رشد متوسط قدی 9 سانت بیشتر شده است که این را به ارتقای بهداشت عمومی و تغذیه مناسب ارتباط می دهند، در کشور ما آماری وجود ندارد. رشد قدی تابع تغذیه مناسب، فاکتورهای اجتماعی،مصرف لبنیات است.

این فوق تخصص غدد کودکان اظهارکرد: کوتاهی قد به دو شکل ژنتیکی و مرضی وجود دارد، در نوع مرضی آن به دلیل بیماریهایی مانند کم کاری تیروئید به وجود می آید. اگر فردی بیماری کوتاهی قد دارد باید به پزشک مراجعه و درمان شود. در کوتاهی قد ارثی درمان خاصی توصیه نمی شود فقط شرایط زندگی تغذیه و ورزش بی تاثیر نیست.

وی گفت: سندروم ترنر یا همان کوتاهی قد یک بیماری ژنتیکی است که از 2500 دختر یکی به این بیماری مبتلا می شود، در دختری که آهنگ رشدش کم شده باید به فکر تشخیص این سندروم باشیم، اگر به موقع تشخیص و درمان شود می توان هورمون رشد تجویز و قد را به حد قابل قبول برسانیم. کوتاهی قد، تاخیر در بلوغ، عدم بروز صفات ثانویه جنسی، کم کاری تیروئید و ناهنجاری قلبی از علایم این بیماری است.

رییس این کنگره با بیان اینکه از هر2500 کودک یکی مبتلا به دیابت است، افزود: دیابت در کشور ما دیر تشخیص داده می‌شود که این امر موجب می‌شود کودک را با حالت کما و قطع هوشیاری نزد پزشک بیاورند.

منبع : ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار