دید یکسان جامعه به افراد معلول وسالم

ورامین(پانا)- معلولان از لحاظ توانایی و استعداد و کار و تلاش، با افراد دیگر تفاوتی ندارند و همانند دیگران با استفاده از استعداد و اراده ای که از آن بهره‌مندند، می‌توانند به موفقیت‌های چشم‌گیری نائل شوند. آنان می‌توانند با فعّال‌تر کردن حواس دیگر، محدودیت ناشی از فقدان یا ضعف شدید یک حس یا عضو را جبران کنند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد
دید یکسان جامعه به افراد معلول وسالم

روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شد، هر ساله در۱۲ آذر یا ۳ دسامبر گرامی داشته می‌شود. هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره معلولیت‌های مختلف؛ و افزایش آگاهی‌هایی بوده‌است که می‌بایست در تمامی جنبه‌‌های سیاسی؛ اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی برای افراد معلول فراهم آید.

فرد معلول به کسی گفته می‌شود که بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی و یا توام، اختلال مستمر و قابل توجهی در عملکرد روزانه فرد ایجاد شود به نحوی که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی متناسب با نوع معلولیت او شود.

اعظم هراتی روز رئیس اداره بهزیستی ورامین چهارشنبه 12 آذر 99 به مناسبت روز جهانی معلولان با شعار «ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت(فراگیر‌؛ دسترس پذیر؛ پایدار)» در جلسه شورای اداری بهزیستی شهرستان بین کارشناسان، مددکاران حوزه توانبخشی و جمعی از جامعه معلولین نخبه، دانشجو و کارآفرین نمونه بیان کرد: در حال حاضر افزون بر 4 هزار معلول پرونده‌‌‌دار، از خدمات بهزیستی شهرستان ورامین برخوردارند که از این تعداد، 2 هزار و 190 نفر به دلیل شدت معلولیت و نداشتن درآمد ثابت از بهزیستی مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند.
او گفت: هم اکنون 7 مرکز توانبخشی روزانه و 6 مرکز به صورت شبانه‌روزی از معلولان نگهداری کرده و به آنها خدمات تخصصی ارائه می‌کنند.
رئیس بهزیستی ورامین خاطرنشان کرد: ۲ مرکز روزانه حرفه آموزی مختص دختران و پسران معلول نیز آموزش‌های لازم را به این افراد ارائه می‌ کنند تا زمینه کار‌آفرینی معلولین را فراهم سازند.
هراتی با اشاره به خدمات بهزیستی به معلولان گفت: ارائه سمعک، ویلچیر، عصا، پرداخت هزینه‌های حق پرستاری افراد ضایعه نخاعی، ارائه پلاک خودرو ویژه، تعمیر مسکن و مناسب‌سازی منزل و خودرو معلولان بخشی از خدماتی است که بهزیستی به این اقشار ارائه می‌کند.
او ادامه داد: از آنجایی که بهزیستی تنها سازمان تخصصی در امر معلولین و به دنبال اجرای قوانین مرتبط با این گروه است، به تعاملات بین‌بخشی اعتقاد دارد و همراهی دیگر دستگاه‌ها را دنبال می‌کند، تا گامی موثر در مسیر خطیر ارائه خدمات بهتر و حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، در جامعه هدف برداشته شود.
در حاشیه این جلسه، با اجرایی دقیق پروتکل ‌های بهداشتی، از نخبگان، دانشجویان و کارآفرین‌های نمونه معلول به تعداد 20 نفر با اهدائ جوایز ارزنده و لوح سپاس، تقدیر و تشکر به عمل آمد.
لازم به ذکر است دراین هفته تعداد100 کارت هدیه و بیش از 100 بسته معیشتی و بهداشتی بین خانواده‌ها توزیع شد.

در پایان رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین گفت: افزون بر ۴۰۰۰ توانخواه در سطح شهرستان ورامین با معلولیتهای جسمی، شنوایی، بینایی، ذهنی و اعصاب دارای پرونده حمایتی هستند که می‌طلبد مسئولین و خیرین شهرستان در این امر خیرخواهانه جمعی مشارکت کرده و به یاری بهزیستی و توانخواهان بپردازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار