اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از محدودیت‌های جدید کرونا تا مجوز تست انسانی به واکسن ایرانی

تهران (پانا) - افزایش آمار کرونا، اعمال محدودیت‌های شدید کرونا در سراسر کشور، آخرین اخبار درباره خرید و تولید واکسن کرونا، استعفای حاشیه‌ساز در وزارت بهداشت و بازداشت 12 کارمند متخلف قوه قضاییه بخشی از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۴۱۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
از محدودیت‌های جدید کرونا تا مجوز تست انسانی به واکسن ایرانی

در نخستین هفته از آذرماه ماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد ۸۹۴ هزار و ۳۸۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۲۵ هزار و ۶۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

علایم جدید و نادر بیماری کرونا

تب، خستگی و سرفه‌های خشک رایج‌ترین علائم ابتلا به بیماری کووید۱۹هستند اما بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری مثل گرفتگی بینی، مشکلات پوستی یا کاهش هوشیاری داشته باشند که کمتر متداول‌اند.

اعمال محدودیت‌های شدید کرونا در کشور

در هفته‌های اخیر با تشدید شیوع ویروس کرونا و افزایش نگران کننده آمار ابتلا و فوتی‌ها، ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در راستای قطع زنجیره انتشار و انتقال ویروس کرونا تصمیم گرفت از اول آذرماه محدودیت‌های شدیدتری را در سراسر کشور اعمال کند. این بار علاوه بر جدیت و استمرار محدودیت ها به جای استان ها شهرها مبنا قرار گرفته اند و محدودیت ها شهر به شهر و بر اساس رنگ بندی زرد، نارنجی و قرمز اعمال خواهد شد. در این طرح، وضعیت شهرهای کل کشور به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده است. در طرح جدید شاخص تعداد بستری، رنگ‌بندی شهرها را مشخص می‌کند. به این ترتیب که بستری‌های چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر زرد، 6 نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین می‌کند و وزارت بهداشت لیست شهرهای زرد، نارنجی و قرمز را اعلام خواهد کرد. در شهرهای قرمز تقریبا می‌توان گفت به جز رده یک مشاغل همانند سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها بقیه مشاغل تعطیل می‌شوند. اما بیمارستان‌ها، نیروی انتظامی، بانک‌ها، آب و برق و خدمات تعطیل‌بردار نیستند. از سوی دیگر صنایع و تولیدی‌ها نیز در هر سه سطح باز خواهند بود. اما می‌توانند تا یک سوم نیروهای انسانی خود را شیفت‌بندی کنند.

جریمه 200 هزار تومانی رانندگان متخلف

همچنین در راستای اجرای طرح ممنوعیت تردد از ساعت 21 تا 4 بامداد اعلام شد: رانندگانی که بدون مجوز در این ساعات تردد کنند 200 هزار تومان جریمه می‌شوند. حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران گفت: رانندگان متخلف به ازای هر شب تردد ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

آخرین اخبار درباره خرید و تولید واکسن کرونا

بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت درباره تامین و خرید واکسن کرونا، ایران در کنسرسیومی قرار دارد که سازمان بهداشت جهانی در این زمینه تشکیل داده و ۱۸ شرکت معتبری که واکسن‌های آنها مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته، مقرر شده که برای کشورهایی که عضو کنسرسیوم هستند تأمین شود و ایران نیز جزو این کنسرسیوم است و انتخاب‌ها برای خرید واکسن، از بین این شرکت‌ها انجام خواهد شد. همچنین سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره واکسن ایرانی کرونا گفت: پروسه تولید واکسن زمان‌بر است و صرفا واردات واکسن کافی نیست و 80 درصد باقی مانده با استفاده از واکسن تولید داخل واکسینه خواهند شد که طبق برنامه‌ریزی‌ها در مهر ماه 1400 به بازار عرضه می‌شود.

این در حالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز درباره واکسن ایرانی کرونا تاکید کرد: 4 شرکت ایرانی برای تولید واکسن کرونا فعالیت می کنند که روز 5 آذرماه مجوز آزمایش انسانی این واکسن صادر می‌شود. همچنین وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از واکسن‌های ایران اجازه تست روی انسان را گرفت و از هفته آینده کار روی انسان را بعد از گذراندن تست‌های حیوانی آغاز خواهیم کرد و امیدوارم مژده ساخت واکسن کرونا را در کشور تا چند ماه دیگر به عنوان یکی از پیشتازان واکس سازی جهان به استحضار مردم برسانیم.

یک استعفای حاشیه‌ساز

سعید نمکی، وزیر بهداشت در سفر اخیر خود به شهر اصفهان انتقاداتی نسبت به وضعیت تحقیقات سلامت مطرح شد و در بخشی از این نامه با اشاره به نام معاون تحقیقات و فناوری این وزارتخانه عنوان شد: «نامه بنده به دکتر ملک زاده در روزهای اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آنها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم خرد با چنین یافته های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می‌شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین‌ها تاکنون درست نبوده و ۱۰ مدل اپیدمیولوژیک به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی مناسب نبود.» به دنبال صحبت‌ها و انتقادات اخیر وزیر بهداشت نسبت به وضعیت تحقیقات سلامت، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سمت خود استعفا داد. رضا ملک‌زاده در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر بهداشت آورده است: «اظهارات اخیر جناب‌عالی درباره تحقیقات علوم پزشکی ایران با ادعاهایی همچون: « 98 درصد تحقیقات علوم پزشکی صرف انتشار مقالات در فلان مجله می‌شود» و طرح سوالاتی «مانند تحقیقات علوم پزشکی چه قدر پا به عرصه پرمشکل نظام سلامت گذاشته است؟»، چنان بی‌پایه و اساس است که حتی بیگانگان ایران ستیز در فراسوی مرزهای کشور، که در قالب پروژه‌های کلان و صرف میلیاردها بودجه، درصدد اثبات ناکارآمدی تحقیقات علوم پزشکی در ایران بوده‌اند، چنین نتیجه عجیب و کاملا مردودی نگرفته‌اند؛ چرا که همان گروه‌های متخاصم هم، پس از تحقیقات پرشمار و تعطیل ناپذیر خود، علی‌رغم اشاره به برخی اشکالات موجود در سیاستهای تحقیقاتی ایران که به اعتقاد ما ریشه در سیاست گذاری‌های خارج از حیطه وزارت بهداشت و در مرجعی فراتر دارد، نهایتا به پیشرفت‌های کیفی تحقیقات علوم پزشکی ایران و افزایش چشمگیر استناد به مقالات محققان ایرانی در کنار رشد کمی اذعان کرده‌اند و اسناد آنها موجود و منتشر شده است.

آغاز مطالعه بالینی واکسن آنفلوآنزای ایرانی

در هفته‌ای که سپری شد، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو از اخذ مجوز برای مطالعات بالینی واکسن نوترکیب ایرانی آنفلوآنزا خبر داد و گفت: ‌سرانجام ‎واکسن آنفلوآنزای نوترکیب ایرانی به مرحله اخذ مجوز کمیته اخلاق برای مطالعات بالینی رسید.

کاهش مصرف گوشت و برنج بین 70 درصد خانوارهای بیکار شده

نتایج پژوهش نظرسنجی اخیر مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در حوزه بیمه بیکاری نشان داد که ۶۲ درصد از متقاضیان دریافت مقرری بیمۀ بیکاری، در طول ماه‌های گذشته مجددا مشغول به کار شدند و ۳۸ درصد متقاضیان نیز همچنان بیکار هستند. نتایج این پژوهش نشان داد که حدود ۷۵ درصد از متقاضیان بیمه بیکاری از سهولت فرآیند ثبت‌نام در سامانه مشخص شده، رضایت داشته‌اند. مطابق نتایج این پژوهش، مصرف گوشت قرمز حدود ۷۲ درصد از خانواده‌های افراد بیکارشده، به صورتی کاهش جدی پیدا کرده‌است و حدود ۱۵ درصد از خانواده‌های بیکارشدگان، حتی پیش از دوره بیکاری نیز توان خرید گوشت قرمز به صورت ماهانه را نداشته‌اند. حدود ۷۶ درصد از خانواده‌ها، دچار کاهشی محسوس در مصرف مرغ، حدود ۷۱ درصد از خانواده‌ها کاهش در مصرف برنج، ۶۱ درصد خانواده‌ها دچار کاهش مصرف در لبنیات و حدود ۴۲ درصد خانواده‌های بیکارشدگان، کاهش در مصرف تخم مرغ را در این دوره شیوع ویروس کرونا تجربه کرده‌اند. حدود ۷۰ درصد از خانواده‌ها، کاهش در مصرف ماهانه‌ی میوه را نیز گزارش کرده‌اند.

یک دهه انتظار برای تصویب لایحه‌ای زنانه

نزدیک به یک دهه از تدوین لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» می‌گذرد لایحه‌ای که در صورت تصویب، دستگاه قضا قادر خواهد بود برای عاملان خشونت‌ خانگی، مجازات کیفری تعیین کند و حالا این لایحه پس از کش و قوس‌های فراوان هنوز به مجلس نرسیده است. ۱۰ سال از تدوین لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت توسط معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری می‌گذرد اما هم چنان تصویب آن در کمیسیون اصلی لوایح دولت برای ارائه آن به مجلس با تعلل مواجه است. این لایحه‌ در ابتدا 5 فصل و 92 ماده داشت اما پس از 6 بار ویرایش در آذر سال 91 به 5 فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییراتی که همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مذکور پس از 3 سال بازنویسی، در دولت یازدهم به 5 فصل و 77 ماده تغییر یافت. این لایحه به دلیل دارا بودن موارد جزایی برای بررسی به قوه‌ قضاییه ارسال و نهایتا در شهریورماه سال 98 به دولت بازگشت داده شد و نام این لایحه به «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تغییر یافت. از طرفی از آنجا که ۱۵ ماه از ارسال «لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» از قوه قضاییه به دولت می‌گذرد و هنوز به سرانجام نرسیده است اخیرا با انتقاد غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا نیز همراه شد. به طوری که اسماعیلی روز سه‌شنبه ۲۰ آبان در جریان سی و پنجمین نشست خبری خود، در همین رابطه گفت: سیاست قوه قضاییه حمایت از حقوق یکایک شهروندان از جمله بانوان است؛ اقدامی هم که سال گذشته قوه قضاییه انجام داده تدوین لایحه صیانت از بانوان و حمایت از حقوق آن‌ها است که در یک بازه زمانی کوتاه مدت بعد از شروع تحول قوه قضاییه این لایحه نهایی و به دولت ارسال شد. اما متأسفانه با گذشت ۱۵ ماه از شهریور سال گذشته، هنوز این لایحه نهایی نشده است.

بازداشت 12 کارمند متخلف قوه قضاییه

در هفته‌ای که سپری شد، حجت الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تخلفات کارکنان و مرتبطین با دستگاه قضا از جمله وکلای رسمی دادگستری گزارشی ارائه کرد و گفت: در ماه‌های اخیر 12 نفر از کارکنان دستگاه قضا در بخش های مختلف به اتهام ارتشاء دستگیر شده اند. همچنین با 18 نفر از وکلایی که در بخش های مختلف قضایی برای اعمال نفوذ در پرونده ها با پرداخت رشوه تلاش می کردند بازداشت شدند و در همین زمینه یک کارچاق‎کن حرفه ای که به صورت علنی در مقابل یکی از مجموعه های قضایی فعالیت داشت، دستگیر شد.

آماده نبودن 7 روددره پایتخت برای مواجهه با سیل

در حالی مدیریت بحران استان تهران از احتمال وقوع سیلاب طی روزهای اخیر در استان تهران خبر داده است که طبق گفته مهدی زارع، زمین‌شناس و استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی رخداد سیل در تهران امکان‌پذیر است و 7 روددره در پایتخت برای وقوع سیلاب‌های بزرگ آماده نیستند. به گفته وی، از نظر سیل‌های ناگهانی مثل آنچه در ۲۸ تیر سال ۹۴ در کن اتفاق افتاد، در داخل شهر تهران با دوربین‌هایی که نصب شده است و سامانه‌هایی که پایش مستمر می‌کنند، از این نظرها اگر سیلابی در حد آبگرفتگی معابر در تقاطع‌های خیابان‌ها و کانال‌ها یا بزرگراه‌ها اتفاق بیفتد تا حد زیادی برای سیلاب‌های ناگهانی در شهر تهران آمادگی وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار