«ساری 2022»؛ یک رویداد و یک‌هزار اما و اگر

ساری (پانا) - ساری در سال 2022 قرار است به پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به «اکو» تبدیل شود و تنها دو سال فرصت باقی مانده تا این شهر زمینه‌های لازم برای دست‌یابی به این میزبانی را فراهم آورد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
«ساری 2022»؛ یک رویداد و یک‌هزار اما و اگر

ساری قرار است، ‌به «مقصد گردشگری بین‌المللی» تبدیل شود و همچنین کشورهای ازبکستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری‌آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان و البته ایران عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو هستتد.

اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.

دبیرخانه رویداد «ساری 2022» در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران مستقر است و از آذر سال 98 مشغول به فعالیت شده است و تنها دو سال فرصت دارد تا این شهر را با تمام داشته‌ها و نداشته‌هایش، کمبودها و بس‌بودهایش تبدیل به پایتخت گردشگری کند.

امروز این دبیرخانه با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نشستی با خبرنگاران برگزار کرد تا از قوت‌ها و ضعف‌ها بگوید و بشنود.

فرزانه: باید بدانیم از این رویداد چه می‌خواهیم

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این نشست با انتقاد از دستگاه زیرمجموعه خود و سایر دستگاه‌های اجرایی نسبت به اینکه هنوز نمی‌دانند که این رویداد چیست و قرار است چه اتفاقی با آن رخ دهد، گفت: «اگر قرار است از تمام ظرفیت‌های موجود برای این رویداد بهره ببریم، باید به ظرفیت‌ها به این چشم بنگریم که آیا برای چنین اتفاقی آماده و کافی است؟»

او گفت: «مازندران سه راه اصلی هراز، چالوس و سوادکوه را دارد، سه فرودگاه و ریل قطار هم دارد، اما آیا پاسخگوی ظرفیت مورد نیاز در سال 2022 هستند؟ منظور این است که ابتدا باید رویداد ساری ۲۰۲۲ را بشناسیم و جایگاهی برای آن مشخص کنیم.»

فرزانه تأکید کرد که در چنین رویدادی لازم است که تمام دستگاه‌ها تکلیفشان را بدانند، در حالی که امروز کرونا، بهانه ای شده است برای دستگاه‌ها و نهادها که در مقابل این رویداد از مسئولیت شانه خالی کنند.

او نگاه جامع و به دور از بخشی‌نگری را در موفقیت این رویداد مهم تلقی کرد و پایتخت گردشگری شدن ساری را عامل گسترش این صنعت در سایر شهرهای استان برشمرد: «ساری ۲۰۲۲ نیازمند گسترش زیرساخت و بسترسازی در تمام‌حوزه‌هایت.»

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مازندران خواستار توجه ملی به مازندران برای میزبانی از این رویداد بین‌المللی شد.

حسنی: متاسفانه مازندران تبدیل به مقصد تفریحی شده است

معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران در این نشست از نگاه محدود به مقصد و مرکز تفریحی نسبت به مازندران گله کرد و معلول این نوع نگاه را رشد ویلاسازی و تغییر کاربری اراضی برشمرد که جلوگیری از آن به نظر غیرممکن می‌رسد.

مهران حسنی آغاز چنین آسیب‌‌های مربوط به حوزه گردشگری مازندران را مربوط به ده‌ها سال پیش و نه امروز و دیروز دانست و گفت: «مشکلی که سال‌ها از وجود آن می‌گذرد و به راحتی هم قابل حل شدن نیست. نباید مانع کار بین‌المللی شود و نیاز است که با اندیشه و برنامه به مرور حل شود.»

معاون گردشگری مازندران بر تعریف و تقسیم وظایف دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌ریزی برای پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۲ تاکید کرد و یادآور شد که هنوز ابعاد اقتصادی و فرهنگی این رویداد برای دستگاه‌ها و متولیان آن‌ها شناخته شده نیست.

ماه‌فروزی: تأکید ما در ساری 2022، بُعد فرهنگی ثروت‌آفرینی آن است

علی ماه‌فروزی دبیر اجرایی رویداد ساری 20022 بر بعد فرهنگی ثروت‌آفرینی این رویداد تأکید کرد و گفت: «در این رویداد موضوعاتی است که می‌توان از آن‌ها ثروت فرهنگی استخراج کرد و این رویداد قرار نیست که تمام ابعاد گردشگری را توسعه دهد.»

او ادامه داد: «ساری 20022 به عنوان بخشی از توسعه است که البته مهم است و به جامعه سمت و سو می‌دهد و در واقع موتور محرکه توسعه است.»

ماه‌فروزی تأکید کرد که همه مسائل استان مازندان و نه فقط بحث گردشگری، در این رویداد حضور دارند مانند گردشگری کشاورزی که این رویداد می‌تواند آن را متفاوت مطرح کند.

دبیر اجرایی رویداد ساری 2022 معرفی و بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های استان مازندران از دست‌ساخته‌های انسان نخستین آن تا دستاوردهای امروزی را از اهداف این رویداد برشمرد.

ماه‌فروزی از رسانه‌ها خواست در شناخت نقاط قوت و ضعف زیرساخت‌های ا ستان برای میزبانی ساری از رویداد ساری 2022 همکاری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار