معاون حقوقی رئیس جمهوری در دیدار با سفیر نروژ اعلام کرد:

پایبندی به تعهدات بین‌المللی، انتظار ایران از آمریکا در دوره جدید

تهران (پانا) - معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: انتظار ایران از آمریکا در دوره جدید، پایبندی به تعهدات بین المللی و انتظار از اروپا تلاش برای روابط و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی عادی و همکاری دو جانبه و چند جانبه است.

کد مطلب: ۱۱۳۸۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
پایبندی به تعهدات بین‌المللی، انتظار ایران از آمریکا در دوره جدید

به گزارش معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، در دیدار «لعیا جنیدی» و «سیگو الدتومین هائوگر» سفیر جدید نروژ در جمهوری اسلامی ایران که در دفتر معاون حقوقی رییس جمهوری انجام شد، دو طرف ضمن تاکید بر عمق و سابقه روابط دوستانه بین دو کشور در خصوص دغدغه ها و همکاری های مشترک ایران و نروژ به تبادل نظر پرداختند.

آینده برجام در فضای جدید بین‌المللی، موانع پیوستن جمهوری اسلامی ایران به FATF، همکاری در خصوص مقابله با انتشار ویروس کووید ۱۹ و مقابله با تغییرات اقلیمی از مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

جنیدی در این دیدار با بیان اینکه آنچه در سال های اخیر در عرصه بین المللی برای ملت ایران اتفاق افتاده قطعاً غیرعادلانه و غیر قانونی بوده است، رفتار آمریکا به ویژه در دوره اخیر را مغایر با نزاکت و آداب سیاسی و نیز قواعد معاهداتی و عرفی بین المللی دانست.

معاون حقوقی رییس جمهوری اظهارداشت: آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم های یک طرفه علیه ایران، مردم ایران را حتی در نیازهای اساسی و فعالیت های صنعتی دچار مشکل کرده است و انتظار ایران از آمریکا در دوره جدید پایبندی به تعهدات بین‌المللی و از اروپا و کشور نروژ که بیش از ۱۰۰ سال رابطه بین دو کشور وجود دارد، تلاش برای روابط و فعالیت های تجاری و اقتصادی عادی و همکاری دو جانبه و چند جانبه است.

وی خاطرنشان کرد: نروژ با توجه به روابط صد ساله با ایران و نیز به عنوان عضو غیر دایم شورای امنیت در این دوره می تواند نقش موثری در ترویج و تعمیق نزاکت و پایبندی به عرف و حقوق بین الملل و تقویت نهادهای بین المللی ایفا کند.

معاون حقوقی رییس جمهوری در پاسخ به پرسش سفیر نروژ در مورد وضعیت نهایی اجرای استانداردها و لوایح اف ای تی اف گفت: جمهوری اسلامی ایران قوانین مربوط به مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم و اصلاحیه های آن را تصویب کرده است، برخی از معاهدات مانند معاهده مقابل با فساد(مریدا) را حدود ١٠ سال پیش به تصویب رسانده و اجرایی کرده ولی دو معاهده مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و معاهده مقابله با تامین مالی تروریسم نهایی نشده و بحت و بررسی ها در جریان است.

بنا بر این گزارش، «سیگو الدتومین هائوگر» سفیر جدید دولت نروژ در جمهوری اسلامی ایران نیز با تاکید بر سابقه بزرگ تمدنی و فرهنگی ایران، ایران را کشوری بزرگ دانست که روابط دوستانه با آن برای دولت نروژ از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه آنچه برای ملت ایران اتفاق افتاده است و شرایط سخت دولت و ملت ایران را درک می کند، ابراز امیدواری کرد در فضای جدید بین‌المللی بسیاری از مشکلات حل شود.

هائوگر اظهار داشت: ما تحولات مربوط به برجام و توافق هسته ای ایران را از نزدیک پیگیری می کنیم و امیدواریم با بازگشت به حقوق و عرف بین‌الملل شاهد گشایش در این امور باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار