رییس خانه احزاب پاسخ داد:

چرا دولت برای اصلاح قانون انتخابات از «احزاب» دعوت کرد اما مجلس نه؟

تهران (پانا) - به ‌گفته رییس خانه احزاب احزاب رکن اصلی انتخابات در همه دنیا هستند ولی در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نقش احزاب به طور کامل نادیده گرفته شده است، به همین دلیل کمیته انتخابات و حقوقی خانه احزاب در حال تهیه طرح و پیشنهادی است که نقش احزاب در انتخابات مورد بازنگری قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۱۲۹۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
چرا دولت برای اصلاح قانون انتخابات از «احزاب» دعوت کرد اما مجلس نه؟

به‌گزارش ایرنا، سید شهاب‌الدین صدر درباره طرح اصلاح قانون انتخابات، اظهار کرد: این طرح که از سوی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است از مدت‌ها قبل در خانه احزاب مورد بررسی قرار گرفته و کمیته انتخابات خانه احزاب هم به طور مرتب در این‌باره جلسه تشکیل داده است. فصل مشترک دبیران کل و شورای مرکزی خانه احزاب این است که در این اصلاحیه جایگاه لازم و مناسبی برای احزاب دیده نشده است.

رییس خانه احزاب ایران سپس پرسید که در کشوری که مقدراتش با انتخابات و رای مستقیم مردم تعیین می‌شود و مسوولان و نمایندگانش با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند چرا نقش احزاب نادیده گرفته می‌شود؟

صدر با بیان اینکه در همه کشورهایی که سازوکار انتخاباتی مدرن وجود دارد احزاب رکن اصلی فرایند انتخابات هستند، گفت: اگر هدف برگزاری انتخابات پرشور، رقابت و مشارکت بالا است احزاب نقش مهمی بازی می‌کند یعنی احزاب با برنامه و نامزدهای مشخص وارد انتخابات می‌شوند، مردم را ترغیب به حمایت و مشارکت می‌کنند و از طرفی هم مسوولیت پاسخگویی منتخبان را به عهده می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در همین طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری جایگاه احزاب معلوم نیست در صورتی که این احزاب هستند که باید فرد مورد نظر را معرفی کنند و مردم از طریق اعتماد به احزاب، اشخاص مختلف را بر می‌گزینند.

صدر یادآور شد: لایحه‌ جامع قانون انتخابات از سوی دولت به مجلس دهم ارسال و به هر دلیلی متوقف شد. در بخشی از آن لایحه نگاه نسبتا خوبی نسبت به نقش احزاب وجود داشت. مشخص شده بود که چنددرصد منتخبان با رای مستقیم مردم و چه میزانی برای احزاب است.

رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت گفت: در حال حاضر مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات را تهیه کرده است و اعضای شورای مرکزی و دبیران کل عضو خانه احزاب معتقدند در این طرح جایگاه احزاب معلوم نیست و نقشی برای آنها در نظر نگرفته شده است. احزابی که در تمام دنیا رکن اصلی انتخابات و اداره کننده اصلی کشورهای دنیا هستند.

احزاب حلقه واسطه مردم و حاکمیت هستند

صدر بیان کرد: در حال حاضر نمایندگان پس از انتخاب رها شده و به کسی پاسخگو نیستند اما اگر انتخاب شوندگان اگر از طرف یک حزب معرفی شوند از سوی تشکلها کنترل می‌شوند و تمام عملکرد دوره نمایندگی آنها رصد و ملزم به پاسخگویی می‌شوند. از سوی دیگر خود حزب معرفی کننده هم طبیعتا پاسخگوی افکار عمومی است. در چنین ساز و کاری مردم هم تکلیف خود را می‌دانند که از چه کسی سوال کنند.

دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت اضافه کرد: نکته دیگر اینکه احزاب واسطه مردم و حاکمیت هستند و مشکلات مردم را تنظیم، جمع‌بندی و به مسوولان کشور منعکس می‌کنند. به جای اینکه مردم حرف‌های خود را در کف خیابان‌ها بزنند و تجمعات مختلفی ایجاد شود، احزاب به عنوان ضربه‌گیر نظام و حاکمیت عمل می‌کنند لذا این مباحث ساختاری و اساسی باید دیده شوند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۲۰ حزب مجوزدار شامل ۸۴ حزب ملی و ۳۶ حزب استانی در کشور فعالیت دارند. وقت آن است نمایندگان مجلس به جایگاه و نقش احزاب توجه کنند. فکر می‌کنم حاکمیت به این دلیل که به دنبال مشارکت حداکثری و افزایش مشارکت است موضوع نقش احزاب را مورد توجه قرار خواهد داد. کاهش مشارکت برای ما آسیب‌زا است. در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات ۱۱ شهر و حوزه برگزار شد و درصد مشارکت بسیار پایین بود تا جایی که در بعضی از حوزه‌ها منتخب با یک درصد رای مردم آن حوزه وارد مجلس شده است.

برای افزایش مشارکت در انتخابات‌های بعدی تلاش کنیم

صدر، بخشی از کاهش مشارکت را شیوع ویروس کرونا و بخش دیگر را مشکلات مردم عنوان کرد و گفت: غیبت احزاب در این عرصه هم بی‌تاثیر نیست بنابراین همه باید تلاش کنیم در انتخابات‌های بعدی مشارکت مردم افزایش پیدا کند. در همین سال ۱۴۰۰ چهار انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراها، میان‌دوره‌ای خبرگان و مجلس را در پیش داریم که باید لوازم افزایش مشارکت را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: در زمینه افزایش مشارکت و نشاط بخشی به مردم، احزاب چه کارهایی می‌توانند انجام دهند و چگونه کمک کنند؟ خانه احزاب پاسخ این پرسش را در طرح و پیشنهادی به دستگاه‌های متولی ارائه خواهد داد. هدف ما در این بررسی‌ها و پژوهش‌ها یک خروجی است که باعث نشاط سیاسی و تعلق خاطر بیشتر مردم به نظام خواهد بود.

دولت برای تهیه لایحه جامع انتخابات از خانه احزاب دعوت کرد

صدر با بیان اینکه دولت برای تهیه لایحه جامع انتخابات از خانه احزاب دعوت کرده است، افزود: زمانی که دولت لایحه جامع انتخابات را تهیه و تدوین می‌کرد لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس جمهوری از ما دعوت کرد. من، قدرتعلی حشمتیان و حسین کمالی نمایندگان سه طیف موجود در خانه احزاب در جلسات تدوین شرکت می‌کردیم و جلسات خیلی خوبی بود و به درستی پیش می‌رفت و قرار شد نظر خانه احزاب هم در لایحه دیده شود، لایحه را به مجلس فرستادند ولی در مجلس دهم متوقف شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار