از همکاری‌های آموزش و پرورش با وزارت بهداشت تا فعال بودن سامانه فروش تک جلدی کتب درسی

تهران (پانا) _ واکنش‌ها به تغییر متنی از نادر ابراهیمی در یکی از کتاب‌های درسی، آخرین خبرها درباره تمدید کنکور نظام قدیم و بهره مندی مهارت آموزان ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان پس از استخدام از مزایای رتبه بندی از اهم خبرهای حوزه آموزش و پرورش طی هفته گذشته است.

کد مطلب: ۱۱۳۷۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
از همکاری‌های آموزش و پرورش با وزارت بهداشت تا فعال بودن سامانه فروش تک جلدی کتب درسی

فضای خبری آموزش و پرورش در هفته گذشته با خبر تغییر نوشته نادر ابراهیمی در کتاب پایه هفتم آغاز شد. متن این نویسنده فقید ایرانی داستان کوتاهی است که در نسخه جدید این کتاب درسی دو کلمه به متن اضافه شده است. این موضوع اعتراض فرزانه منصوری، همسر نادر ابراهیمی، و بسیاری از ادب‌دوستان فارسی‌زبان را در پی داشت. محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز به این اتفاق واکنش نشان داد و ابراز تاسف کرد. در پی آن، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که تولید کتاب‌های درسی را برعهده دارد با صدور یک اطلاعیه رسمی تاکید کرد که ضمن تذکر و برخورد جدی با ناظر این امر، این متن سال آینده اصلاح می‌شود.

ادامه فعالیت سامانه فروش تک جلدی کتاب‌های درسی، بهره مندی مهارت آموزان ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان پس از استخدام از مزایای رتبه بندی، تشریح و تببین بستر همکاری‌های آموزش و پرورش با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست «گفت‌وگوی هفته» و خبرهای مرتبط با مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی و تامین تبلت برای دانش‌آموزان محروم از دیگر خبرهای حوزه آموزش و پرورش طی هفته گذشته است که برخی از مهم‌ترین خبرها را در ادامه می‌خوانید.

بهره مندی مهارت آموزان ماده ۲۸ پس از استخدام از مزایای رتبه‌بندی

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، صدور حکم پیمانی و شروع فرآیند تبدیل وضعیت استخدامی مهارت آموزان را مشروط به دریافت گواهی گذراندن دوره مهارت آموزی و کسب موفقیت در اصلح دانست و گفت: با درج امتیاز نهایی فرایند اصلح در این گواهینامه، معلمان می توانند از مزایای آن در فرایندهای آتی استخدام رسمی، آزمایشی و رتبه بندی بهره مند شوند.

رضا کچوئیان، طراحی و اجرای برنامه جامع ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای معلمی توسط فعالان و کارکنان مرکز سنجش، مستقر در معاونت نظارت دانشگاه فرهنگیان را فرصتی مناسب برای دستیابی‌ به این مهم دانست و گفت: در همین خصوص دانش، مهارت، نگرش و توانایی‌های مهارت‌آموزان با توجه به رشته مهارت‌آموزی افراد در قالب مؤلفه‌های چهارگانه ارزیابی می شود.

این مقام مسئول، صدور حکم پیمانی و شروع فرآیند تبدیل وضعیت استخدامی مهارت‌آموزان را مشروط به دریافت گواهی‌نامه گذراندن دوره مهارت‌آموزی و کسب موفقیت در اصلح عنوان کرد و یادآور شد: با درج امتیاز نهایی فرایند اصلح در این گواهینامه، بنا بر اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، معلمان می توانند از مزایای آن در فرایندهای آتی استخدام رسمی، آزمایشی و رتبه‌بندی بهره‌مند شوند.

توئیت وزیر آموزش و پرورش

در پی خبر تغییر در متن نادر ابراهیمی نویسنده برجسته ایرانی در کتاب فارسی پایه هفتم، محسن حاجی میرزایی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «از تغییر متن نویسنده فاخر کشورمان در کتاب فارسی پایه هفتم، متاسف شدم.(هرچند تغییر در دوره مسوولیت من نبوده است). در همان ماه‌های اول مسوولیت، فرآیند دقیق، منسجم و حرفه ای را برای بررسی و اصلاح تغییرات تدوین و ابلاغ کردم تا مطمئن شویم که در آینده شاهد چنین مواردی نخواهیم بود.»

اطلاعیه سازمان پژوهش در خصوص اضافه شدن دو کلمه به متن ادبی یک نویسنده

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای موضوع اضافه شدن دو کلمه به اثر چاپ شده یک نویسنده در کتاب درسی فارسی پایه هفتم را تشریح نموده و تاکید کرد ضمن تذکر و برخورد جدی با ناظر این امر، این متن سال آینده اصلاح می‌شود.

در خصوص کتاب فارسی پایه هفتم؛ با تصمیم شورای تألیف وقت با توجه به ایثار و فداکاری رزمندگان میهن اسلامی در 8سال دفاع مقدس و عشق و ایمان آنان به اسلام و ایران عزیز، دوکلمه«بخاطر اسلام» به متن داستان "قلب کوچکم را به چه کسی هدیه بدهم" اضافه شده است، اما متاسفانه در داخل کروشه یا قلاب [ ] قرار نگرفته است که این سازمان ضمن تذکر شدید به ناظر مربوطه این موضوع را، برای سال تحصیلی آتی و در قالب زیر نویس و کروشه یا قلاب [ ] اصلاح خواهد کرد.

هرگونه تغییر در کتاب‌های درسی باید با تدبیر و اندیشه باشد و موجب حساسیت منفی یا سلب اعتماد عمومی جامعه نشود

محسن حاجی میرزایی در دیدار با رئیس و مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص آموزش مهارت‌های عملی در دوران تحصیل، بیان کرد: هر دانش‌آموز باید بتواند در دوره متوسطه همراه با آموزش‌های تئوری یک مهارت عملی که متناسب با بوم خود را به‌طورجدی آموزش ببیند و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی باید در این مورد برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد. دوران 12 ساله تحصیل دانش آموزان در مدارس نباید به‌عنوان مرحله مقدماتی برای ورود دانشگاه در نظر گرفته شود و آموزش‌های ارائه‌شده در کتاب‌های درسی باید به‌گونه‌ای باشد که هر دانش آموز بعد پایان 12 سال بتواند نقش اصلی خود در جامعه را بشناسد و با اقتصاد، سیاست و... پیوند برقرار کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت جلب اعتماد جامعه به سازمان پژوهش گفت: هرگونه تغییر بدون فکر و اندیشه قبلی در کتاب‌های درسی می‌تواند موجب حساسیت شود و جامعه را نسبت به سازمان پژوهش و نظام تعلیم و تربیت بی‌اعتماد کند؛ بنابراین لازمه هرگونه تغییر در طرح و یا موضوعات کتاب‌های درسی، تطابق آن با فرمایشات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، اندیشه و تدبیر در زمینه تغییر است.

تشریح بستر همکاری‌های آموزش و پرورش با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در دهمین گفت وگوی هفته که با حضور حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و مدیران ٧۶٠ منطقه آموزش و پرورش کشور و بر بستر شبکه و به صورت ویدئو کنفرانس برگزارشد شد، به تشریح و تببین بستر همکاری ها با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداختند.

سامانه فروش تک جلدی کتاب‌های درسی همچنان فعال است

برای تسهیل دسترسی دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی به کتاب های درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در اطلاعیه ای بر فعالیت سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی تک جلدی از تاریخ 10 مهرماه 99 تاکنون تاکید کرد.

افراد علاقه‌مند به خرید کتاب درسی می‌توانند از طریق مراجعه به بخش تک جلدی سامانه irtextbook.ir اقدام به سفارش کتاب درسی دوره‌های تحصیلی ابتدایی، دوره های اول و دوم متوسطه نظری و کتاب‌های عمومی فنی، حرفه ای و کاردانش نمایند و بسته سفارشی آنها از طریق شرکت پست جمهوری اسلامی ایران بر اساس مکان سفارش به متقاضی تحویل داده می‌شود.

تبلت‌های دانش‌آموزی، هدایای خیرین به دانش‌آموزان نیازمند

طی ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی منتشر شده است از اهدای تبلت و گوشی هوشمند به دانش‌آموزانی که توان تهیه ابزارهای هوشمند برای اتصال به برنامه‌های آموزش مجازی را ندارند. کمک این خیرین تداوم امر آموزش را برای این دسته از دانش‌آموزان میسر می‌کند که می‌تواند در مسیر زندگی این افراد بسیار تاثیرگذار باشد.

تلاش‌های بخشداری کهریزک برای تامین70 تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند منطقه، اهدای 50 تبلت توسط مرکز نیکوکاری منتظران طالقان و همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) البرز به دانش آموزان نیازمند طالقان از جمله اقدامات خیر طی هفته گذشته هستند.

آخرین خبرها درباره تمدید کنکور نظام قدیم

علی امرایی عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور که خواهان تمدید کنکور نظام قدیم است، درباره آخرین رویدادهای این حوزه اظهار کرد: نظر به اینکه تصمیم‌گیری درباره تمدید یا عدم تمدید کنکور نظام قدیم برعهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو به ریاست وزیر علوم قرار دارد و با توجه به زمان محدودی که تا برگزاری کنکور سال آینده داریم، این داوطلبان در انتظار پاسخ وزیر علوم و صدور مصوبه‌ای از شورای سنجش هستند تا بر اساس آن برای این آزمون سرنوشت ساز برنامه‌ریزی کنند. قطعا این انتظار و بلاتکلیفی برای داوطلبان بسیار سخت و طاقت‌فرساست.

امرایی با اشاره به فعالیت کمپینی در دفاع از حق این داوطلبان اظهار کرد: دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز با راه‌اندازی کمپینی خواستار تمدید کنکور نظام قدیم برای سال 1400 است و با رایزنی‌های مختلف و شرکت در نشست‌های مرتبط سعی در احقاق حق آن بخش از داوطلبان کنکور سراسری دارد که خواهان برگزاری آزمون کنکور متناسب با منابع درسی نظام آموزشی خود هستند. همچنین با توجه به اینکه عده کثیری از داوطلبان همچنان چشم به اخبار و تصمیم شورای سنجش دارند، امیدواریم نظر نهایی وزیر علوم و شورا صراحتا و هرچه سریعتر اعلام شود تا این افراد بتوانند با آرامش به برنامه‌ریزی درسی بپردازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار