سخنگوی قوه قضاییه: ۱۵۷ محکوم امنیتی آزاد شدند

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه گفت با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه، رهبر انقلاب با عفو 3780 نفر از محکومان موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۱۳۷۶۶۲
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی قوه قضاییه: ۱۵۷ محکوم امنیتی آزاد شدند

غلامحسین اسماعیلی در سی‌وپنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با با ابراز تاسف از فوت تعدادی از هموطنان بر اثر بیماری کرونا اظهار کرد: کادر پزشکی و درمانی کشور با تلاش و مجاهدت‌های شبانه‌روزی، امر خدمت رسانی به مبتلایان به بیماری کرونا را با از جان گذشتگی خودشان انجام می‌دهند که از آنها تشکر می کنم. ضایعه فوت هر ایرانی و مسلمان ضایعه‌ای سنگین و غیر قابل جبران است و در ازای آن مسئولیت هر انسان ایرانی مسلمان خطیر است. در این مسیر همه ما باید احساس مسئولیت کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به برنامه‌های تحولی قوه قضاییه بیان کرد: تنظیم و تصویب سند امنیت قضایی، تصویب و ابلاغ دستورالعمل رسیدگی نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران، دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه، تشکیل مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال گذشته و ان شاءلله تشکیل مجتمع و شعب ویژه دادگاه های تجاری در تهران در هفته آینده، تحول کمی و کیفی عفو محکومان و اصلاح مجرمان و کارآمدی وضعیت زندانبانی و کاهش زندانیان گام هایی است که این روزها مردم عملیاتی شدن آن را شاهد و ناظر هستند.

وی گفت: با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه، رهبر انقلاب با عفو 3780 نفر از محکومان موافقت کردند که در این جمع بیش از ۲ هزار نفر آزاد شدند و ۱۵۷ نفر محکوم امنیتی در بین آنها بودند. اتهام این محکومان شرکت در اغتشاشات ۹۶ و ۹۷ و سال‌های قبل و همچنین تبلیغ علیه نظام بود. همچنین ۱۶ نفر از اتباع کشورهای اسلامی به مناسبت هفته وحدت مورد عفو قرار گرفتند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در دوره 18 ماهه اخیر مسئولیت رئیس قوه قضاییه تا امروز فقط در حوزه زندانیان حدود 40 هزار نفر مشمول عفو قرار گرفتند که نیمی از آنها از زندان آزاد شدند و نیمی دیگر کاهش مجازات حبس داشته‌اند.

پایان رسیدگی به پرونده شرکت‌های «آرمان پرشین پارس» و «کارما»

وی افزود: به پرونده اتهامی شرکت‌های «آرمان پرشین پارس» و «کارما» که از 1379 نفر از هموطنان کلاهبرداری کردند رسیدگی و به پایان رسید. «سیاوش نیک جعفریان» به تحمل 10 سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و رد مال محکوم شده است. «محسن نیک جعفریان» به تحمل 10 سال حبس، جزای نقدی و رد مال و «داریوش نیک جعفریان» به تحمل 5 سال حبس محکوم شده‌اند که دادگاه حکم به انحلال این شرکت ها و انتشار محکومیت صادر کرده است.

آخرین اقدامات قوه قضاییه در ارتباط با شرکت هفت تپه

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین اقدامات قوه قضاییه در ارتباط با شرکت هفت تپه توضیح داد: رسیدگی‌های قضایی در حال انجام است. برای حمایت از تولید، اشتغال و استیفای حقوق کارگران هفت تپه از ناحیه قوه قضاییه اقدامات متعددی انجام شده است و برگزاری جلسات متعدد با مقامات اجرایی، امنیتی و قضایی نیز انجام شده است. دادستان کل کشور در مجموعه هفت تپه حضور و پیگیر یافتن راهکاری برای پرداخت معوقات این مجموعه شد. با این اقدامات حقوق معوقه کارگران پرداخت شده است و الان پرداخت حقوق کارگران به روز است. نه تنها از تعطیلی این مجموع جلوگیری شد بلکه باعث شد فصل کشت تداوم پیدا کند و کارخانجات اوورهال شده است و همچنین کارگرانی به سر کار خود بازگشتند.

آخرین وضعیت پرونده «گوهرناز» قم

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده گوهرناز قم نیز گفت: مدیران این مجموعه مبادرت به کلاهبرداری از سه هزار نفر در استان قم و استان‌های همجوار کرده بودند. پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است و اموال توقیف شده به میزان بدهی‌ها نیست.

درباره توهین به رئیس‌جمهوری تاکنون اعلام شکایتی به دادسرای تهران انجام نشده است

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درباره توهین به رئیس‌جمهوری تاکنون اعلام شکایتی صورت گرفته است، گفت: هرگونه توهین را خلاف قانون و اخلاق می‌دانیم. توهین هم جرم است و هم دور از شئون انسانیت است. به موارد مجرمانه برابر ضوابط قانونی رسیدگی می‌کنیم. در مورد توهین به رییس جمهور تاکنون اعلام شکایتی به دادسرای تهران انجام نشده است و اینکه در دادسرای ویژه روحانیت شکایتی صورت گرفته یا نه اطلاع ندارم.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در دولت فعلی از ناحیه دولت بیش از 150 مورد شکایت از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی داشتیم، البته عدد افراد بیش از این تعداد است چون در برخی پرونده از تعدادی از افراد شکایت شده است و بخش عمده‌ای از این شکایات رسیدگی و بخشی دیگر هم در جریان رسیدگی است.

آخرین وضعیت پرونده 250 صادر کننده ارز

وی درباره پرونده 250 صادر کننده ارز گفت: با همکاری خوب بانک مرکزی و دادسرای تهران و قوه قضاییه بیش از 11 میلیارد یورو از ارزهای ناشی از صادرات پتروشیمی رفع تعهد ارزی شده است. در مورد سایر شکایات پیگیری‌های جدی انجام شده است و بیش از سه و نیم میلیارد یورو از این قبیل افراد رفع تعهد ارزی شده است و جمعا 14 و نیم میلیارد یورو ارز ناشی از صادرات رفع تعهد شد.

انتقاد از نهایی نشدن لایحه صیانت از حقوق بانوان

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه بهترین دفاع از حقوق بانوان تحکیم حقوق خانواده است، گفت: می‌شود با ابزارهای مشاوره مانع گسست خانواده و تضییع حقوق بانوان شد. اقدامی که قوه قضاییه در تدوین لایحه صیانت از حقوق بانوان انجام داد، 15 ماه است که این لایحه در دولت نهایی نشده است. زمانی که این لایحه در قوه قضاییه بود برخی روزانه سینه چاک بودند که باید زودتر اقدام شود و امیدواریم تعجیل کنند و هر چه سریعتر آن را برسانند.

ارجاع پرونده اراذل و اوباش در دادسرا و دادگاه به شعب ویژه

وی افزود: باور داریم امنیت شهروندان خط قرمز است. به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم افراد شرور و اراذل و اوباش امنیت شهروندان را به مخاطره بیندازند. برای برخورد با این افراد باید قاطع، سریع، در چارچوب ضوابط و قانون و با شدت برخورد شود. تشکیل قرارگاه هماهنگی‌ها را زیاد و رسیدگی را سریع می‌کند که مقرر شد پرونده اراذل و اوباش در دادسرا و دادگاه به شعب ویژه ارجاع شود.

جزییات رسیدگی به برخی واگذاری‌ها در لواسان

اسماعیلی درباره اقدامات قوه قضاییه در حوزه لواسان گفت: در حوزه لواسان برخی واگذاری‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت. به برخی تغییر کاربری‌ها که قدیمی هم بودند رسیدگی کردیم و به وضعیت سابق برگشتند. عده‌ای از اعضای شورای اسلامی و شهرداران سابق لواسانات در حال حاضر در بازداشت هستند و پرونده آنها در دست رسیدگی است و اوایل آذر ماه جلسه بعدی شورای عالی حفظ حقوق بیت المال برگزار می‌شود.

توضیح درباره برگزاری دادگاه‌های جرایم سیاسی

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با دادگاه‌های سیاسی و پرونده های زاکانی و ... گفت: تا کنون پرونده‌هایی به دادگاه‌های جرایم سیاسی ارجاع شده است و در ارتباط با دو پرونده حکم صادر شده که غیرقطعی است. یک دادگاه دیگر هم در آذرماه برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار