اتاق تعاون اعلام کرد:

بهبود نسبی وضعیت صنعت ساختمان در مهرماه

تهران ( پانا) - بررسی‌های آماری صنعت ساختمان نشان می‌دهد که شامخ بخش ساختمان در مهر ماه امسال عدد ۵۳.۱۳ است و میزان فعالیت‌های انجام شده در این ماه نسبت به ماه گذشته روند افزایشی داشته و بهبود اندکی در این بخش اتفاق افتاده است. 

کد مطلب: ۱۱۳۶۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
بهبود نسبی وضعیت صنعت ساختمان در مهرماه

به گزارش اتاق تعاون ایران، شاخص شامخ (PMI) که وضعیت و شرایط کسب‌وکارها را در ماه نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد و می‌تواند رونق یا رکود تولید در هر ماه و دورنمای وضعیت آن در ماه‌های آتی را نشان دهد در دستور کار مرکز آمار و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران قرار گرفته است.

شاخص مدیران خرید (PMI) که از آن به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی یک کشور نام می‌برند یکی از مهمترین شاخص‌های بیان‌کننده ویژگی‌های اقتصاد، در بسیاری از کشورهای جهان است.

صنعت ساختمان براساس استاندارد بین المللی طبقه بندی همه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

در بخش مسکونی نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، عدم توازن عرضه و تقاضا و نیز تداوم معاملات سوداگرانه، افزایش مجدد قیمت مسکن را پدید آورد.

در بخش‌های عمرانی هم کماکان پیشرفتی در میزان فعالیت‌ها گزارش نشد و عدم تخصیص بودجه عمرانی کافی بر تداوم این امر دامن زده است.

با استناد به اظهارات فعالان ساختمانی، عدد شامخ ساختمان نسبت به ماه گذشته کمی افزایش یافت. با وجود افزایش بیشتر قیمت مواد اولیه و از سوی دیگر کمبود عرضه بخشی از این مواداولیه، میزان سفارشات جدید و بدنبال آن میزان فعالیت‌های تولید یا ارائه خدمات ساختمانی در مقیاس ماهیانه افزایش یافت. متناسب با افزایش این دو شاخص، شاخص‌های «میزان بکارگیری نیروی انسانی» و نیز «میزان خرید مواد اولیه» در مقایسه با ماه قبل، روند افزایشی را تجربه کردند.

با توجه به روند افزایشی قیمت مواد اولیه، قیمت فروش کمی صعودی شد. میزان فروش هم نسبت به ماه قبل افزایش یافت. میزان کارهای معوقه هم اندکی کاهش یافت. با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا و نیز مشکل تامین برخی تجهیزات بخصوص از نوع وارداتی، سرعت انجام سفارشات کمی نسبت به ماه گذشته کاهش یافت. میزان مصرف حامل‌های انرژی کمتر شد و با توجه به تداوم مشکلات موجود در حوزه صادرات در کشور، درصادرات این بخش نسبت به ماه گذشته تفاوت خاصی مشاهده نشد.

با وجود تمام مشکلات موجود، فعالان این حوزه بهبود وضعیت کسب و کار خود را در ماه آینده انتظار داشتند.

گفتنی است، اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن بصورت ماهانه توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران منتشر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار