آخرین وضعیت ۲۰۰ هزار تن برنج دپو شده در گمرک

تهران (پانا) - به‌گفته معاون گمرک ایران در سال گذشته ۵۶ هزار و ۱۳۹ تن برنج با ارز ترجیحی ترخیص شده و ۱۹ هزار و ۷۱۳ تن از این مقدار باقی مانده که باید به آن ارز ترجیحی تعلق بگیرد و پس از تخصیص ارز ترجیحی این کالاها در اختیار سازمان بازرگانی دولت قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۱۳۶۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت ۲۰۰ هزار تن برنج دپو شده در گمرک

به‌گزارش ایلنا، مهرداد ارونقی با اشاره به کالاهای اساسی موجود در بنادر و گمرکات اظهار داشت: در حال حاضر سه و نیم میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی در بنادر کشور دپو شده است همچنین یک میلیون تن کالای اساسی بر روی شناورهایی هستند که هنوز تخلیه نشدند و منتظر پهلوگیری در بنادر هستند.

وی با اشاره به میزان دپوی کالاهای غیراساسی گفت: در حال حاضر چهار میلیون تن کالای غیراساسی و کالای غیرکانتینری در بنادر وجود دارد. همچنین ۳۰ هزار کانتینر پر وارداتی حاوی کالاهای اساسی و غیراساسی هستند که ۸۰ درصد کالاهای غیراساسی هم نهاده‌های تولید یا مواد اولیه تولیدی محسوب می‌شوند.

معاون گمرک ایران با اشاره به سهم برنج در این کالاهای دپو شده اظهار داشت: آن چیزی که از سوی ستاد تنظیم بازار احصا و براساس اطلاعات گمرک اعلام شده بالای ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات و بنادر کشور وجود دارد که می‌توان گفت این کالا از جمله کالاهای رسوبی است چراکه اکثر آ‌ن سال گذشته به گمرکات و بنادر رسیدند و نسبت به اظهار این کالاها اقدام شده و بخشی از آن، تشریفات ترخیص را انجام داده بنابراین به رغم اینکه جزو کالای موجودی هستند اما کالای برنج، رسوبی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی تمام کالاها دو ماه می‌توانند در بنادر بمانند که این مدت تا دو ماه دیگر هم قابل تمدید است اما از انجایی که برنج از سال قبل وارد شده رسوبی محسوب می‌شود البته به این معنا نیست که قابلیت ترخیص ندارند یا قابل استفاده نیستند و این موضوع را باید مراجع مربوطه بررسی و مجوزهای قانونی ترخیص را صادر کنند.

ارونقی با اشاره به موجودی برنج در یک میلیون تن کالایی که هنوز بر روی کشتی قرار داد و پهلوگیری نشدند گفت:‌ بر اساس اطلاعات سازمان بنادر هشت فروند شناور در بندر امام منتظر پهلوگیری هستند که یکی از اقلام موجود در این شناورها برنج است که هنوز تخلیه نشده است.

معاون گمرک ایران گفت: برای تمام کالاها اخذ ثبت سفارش از سوی وزارت صمت الزامی است و مصوبه هیات وزیران در ۲۲ فروردین سال ۹۷ گمرک را ملزم کرده که کد منشا ارز تمامی اقلامی که ترخیص می‌شوند و در جریان تشریفات قرار می‌گیرند را احراز کند و با کد ساتا یا کد رهگیری بانک مرکزی اجازه ترخیص این اقلام وجود دارد.

ارونقی افزود: تا زمانی که بانک مرکزی کد رهگیری صادر نکند گمرک نمی‌تواند به ترخیص کالاها اقدام کند بنابراین تا زمانی که این کد به ما ارائه نشود کالاها نه به صورت درصدی و نه به صورت کامل قابلیت ترخیص ندارند.

البته مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کارگروه تنظیم بازار اختیارات وسیعی را به گمرک ایران داده است.

معاون گمرک ایران با بیان اینکه امسال حدود ۵۸۰ هزار تن برنج به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار ترخیص شده است گفت: این عدد سال گذشته ۹۸۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار بوده است یعنی واردات برنج از نظر ارزشی ۴۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: ‌تمام صاحبان کالاهای برنج ارز می‌خواهند و بعد از چند ماه در صف ماندن می‌خواهند که ارز را دریافت کنند و فکر نمی‌کنم صاحبان برنج موجود در بنادر و گمرکات برای ترخیص نیازی به ارز نداشته باشند.

ارونقی تاکید کرد: ‌طبق مصوبات، گمرک می‌تواند نسبت به ترخیص درصدی از کالاهایی که در صف تامین ارز مانده‌اند، اقدام کند و از این ظرفیت استفاده شد.

وی گفت: بنابراین گمرک کالاهایی که در صف تخصیص هستند و نمی‌توانست تخصیص درصدی را انجام دهد، کالاهایی که در صف تامین ارز بودند را ترخیص می‌کرد.

معاون گمرک افزود: در سال گذشته 56 هزار و 139 تن برنج با ارز ترجیحی ترخیص شده و 19 هزار و 713 تن از این مقدار باقی مانده که باید به آن ارز ترجیحی تعلق بگیرد و پس از تخصیص ارز ترجیحی این کالاها در اختیار سازمان بازرگانی دولت قرار می‌گیرد.

ارونقی ادامه داد: در حال حاضر 19 هزار و 713 تن برنج با ارز ترجیحی باقی مانده اما دپو و رسوب برنج هنوز 200 هزار تن است.

معاون گمرک ایران با بیان اینکه سه مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص ترخیص درصدی کالا است گفت: گمرک می‌تواند نسبت به ترخیص درصدی کالاها اقدام کند و اگر این اقدام را انجام نمی‌داد اتفاقا میزان رسوب افزایش پیدا می‌کرد.

ارونقی گفت: البته اخیرا بانک مرکزی اعلام کرده که این آمادگی را دارد در حداقل زمان ممکن بر اساس اولویت‌های اعلامی از سوی وزارت صمت نسبت به تامین ارز اقلام اقدام کند و انتقال ارز صورت بگیرد و متعاقب آن اسناد مالکیت به دست صاحبان کالا برسد و بتواند کالای خود را به گمرک اظهار و تشریفات آن را انجام دهند.

وی افزود: یک بخش از کالاهای اساسی به صورت اعتباری یعنی با اعتبار صاحب کالا خریداری و به بنادر و گمرکات کشور حمل شده و صاحب کالا در صدد است که با توجه به اینکه اسناد مالکیت را در اختیار دارد نسبت به ترخیص اقدام کند و ارز خود را در فرصت مناسب از بانک مرکزی بگیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه این کالاها نیاز به تامین ارز دارند گفت: هر چند این کالاها نیاز به تامین ارز دارند اما صاحب کالا برای اینکه این اقلام دچار فساد نباشد نسبت به ترخیص اقدام می‌کند و در فرصت مناسب ارز مورد نظر را از بانک مرکزی می‌گیرد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی اعلام کرده نسبت به صدور اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری اقدام می‌کند و تا ترخیص از سوی گمرک انجام شود و اعلامیه تامین ارز تعهد سه ماهه را به صاحب کالای داخلی می‌دهد تا در این مدت ارز مورد نیاز آن تامین شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار