یک کارشناس شهرسازی تحلیل کرد؛

عاقبت حاشیه شهرهای ایران

تهران (پانا) - کارشناس ارشد شهرسازی می گوید امروزه مشکل اساسی غالب شهرهای دنیا خصوصا کلان شهرها، مسکن است، که این مشکل در کشور ما بسیار گسترده تر نمود یافته است.

کد مطلب: ۱۱۳۵۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
عاقبت حاشیه شهرهای ایران

به‌گزارش ایسنا، ناهید اخلاقی بهرام آبادی اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل ایجاد مشکل در بخش مسکن، مهاجرت‌های بی‌رویه و بدون برنامه است که از روستاها به مناطق شهری شکل گرفته که خود جای بحث دارد.

وی ادامه داد: کپی گرفتن از کشورها برای ایجاد توسعه و رواج صنعت مونتاژ که تقریبا همزمان با آغاز اصلاحات ارضی بود، باعث شکل‌گیری حرکتهای جمعیتی آن هم بدون برنامه از روستاها به شهرها خصوصا، شهرهای جمعیتی شد و باعث شد روستاها و کشاورزی، زیان فراوان ببینند و شهرها نیز با تراکم و افزایش جمعیت مواجه شود، جمعیتی که نتوانسته به دلایل متعدد بازار کار را برای مهاجرین فراهم نماید.

این کارشناس اظهار کرد: اشباع بنگاه‌های اقتصادی از نیروی کار و دیگری نداشتن تخصص مهاجرین باعث می‌شد که از مبداء رانده و در مقصد مانده باشند و این نقطه آغاز بی‌انضباطی در شهر است. مهاجرین که با امید به بهبود شرایط زندگی و خانواده، وطن خود را ترک و روانه شهرها شدند به محض ورود، با اولین مشکل یعنی کار و مهمتر از آن مسکن مواجه می‌شدند و به دلیل ناتوانی اقتصادی برای در اختیار گرفتن مسکن مناسب به حاشیه رانده می شدند و باعث شکل گیری حاشیه نشینی در شهرها شدند.

اخلاقی بهرام آبادی افزود: حال حاشیه‌نشینی می‌تواند در حومه شهرها با تصرف ارضی و به صورت غیرمجاز و بدون نظارت شکل گیرد و یا در هسته مرکزی و بافت های فرسوده شهر ایجاد شود که در هر صورت باعث بی نظمی عمومی شهر می گردد.

به گفته وی حاشیه‌نشینی زاییده مهاجرت است و شکل گیری اسکان‌های غیر رسمی نیز ناشی از همین عامل می باشد که بدون نظارت مدیریت شهری و دیگر متولیان امور صورت می گیرد.

این کارشناس ارشد شهرسازی اضافه کرد: اسکان‌های غیر رسمی به دلیل نبود نظارت قانونی بر شکل گیری آنها از هیچ نظم و انضباط شهری برخوردار نیستند که از مهمترین آنها معیارهای شهرسازی است و این اسکانها غالبا در اراضی فاقد کاربری دولتی و یا شخصی به وجود می آیند و هیچ ضوابط شبکه بندی در آنها رعایت نمی‌شود، فاقد فضای لازم برای کاربری های عمومی است ، بنابراین در آینده بار سنگینی را برای سامان دهی بر دوش مدیریت شهری شهر تحمیل خواهند کرد.

اخلاقی معتقد است در اسکان‌های غیر رسمی به دلیل عدم نظارت دقیق، بزه‌های اجتماعی غالبا بیشتر است و به دلیل غیر قانونی بودن تملک اراضی، بناهای احداثی فاقد اسناد رسمی هستند و اکثریت بناها قول نامه ای و غیر قانونی است.

وی تصریح کرد: این موضوع چالش بزرگی را علاوه بر حوزه اجتماعی شهرها، در حوزه امنیت عمومی نیز ایجاد می‌کند، که باید یک همگرایی و خرد جمعی را برای مهار و سامان دهی آن به کار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار