زمین‌لرزه 6.6 ریشتری در ازمیر

تهران (پانا)- شهردار ازمیر در پی وقوع زمین‌لرزه‌ 6.6 ریشتری در سواحل شهرستان سفری‌حصار اعلام کرد که تاکنون تخریب حدود 20 ساختمان گزارش شده است.

کد مطلب: ۱۱۳۴۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد
زمین‌لرزه 6.6 ریشتری در ازمیر

به گزارش آناتولی، مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» اعلام کرد: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.6 ریشتر در ساعت 14:51 به وقت محلی شهرستان سفری‌حصار استان ازمیر را تکان داد.

این زلزله در عمق 17 کیلومتری زمین رخ داده است.

تونچ سویر٬ شهردار ازمیر ترکیه در پی وقوع زمین‌لرزه‌ 6.6 ریشتری در سواحل شهرستان سفری‌حصار اعلام کرد که تا این لحظه، تخریب حدود 20 ساختمان گزارش شده است.

وی افزود: بیشتر به ساختمان‌ها در مناطق بایراکلی و بورنوا خسارت وارد شده و هنوز تلفات جانی گزارش نشده است.

همچنین وزیر کشور در ترکیه در پیامی توئیتری اعلام کرده است در جریان این زمین لرزه هفت ریشتری چندین ساختمان در دو منطقه Bornova و Bayrakli تخریب شده است.

وزیر کشور ترکیه اعلام کرده است: تیم های امداد و نجات در حال بررسی مناطق زلزله زده هستند. تاکنون گزارشی از تلفات احتمالی این حادثه منتشر نشده است.

همچنین رجب طیب اردوغان - رئیس جمهوری ترکیه - در پیامی توئیتری نوشت: با تمام امکانات کشور در کنار شهروندانی هستیم که از وقوع این زلزله آسیب دیده اند. ما برای شروع کارهای لازم در منطقه با همه نهادها و وزرای مربوطه وارد عمل شده ایم.

همچنین تاکنون زلزله ۶.۶ ریشتری ازمیر ۴ کشته و ۱۲۰ زخمی برجاگذاشته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی تماس تلفنی با محمد گوللو‌اوغلو، رئیس مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» و یاووز سلیم کوش‌گر، استاندار ازمیر درباره عملیات جست‌وجو و نجات در ازمیر معلومات گرفت.

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» اعلام کرد: عملیات جستجو و نجات در تمام استان‌هایی که از زمین لرزه متاثر شده‌اند٬ ادامه دارد. عملیات غربالگری توسط نیروهای مسلح از هوا نیز ادامه دارد.

آفاد: سازمان هلال احمر ترکیه به منطقه زلزله زده 48 پرسنل، 16 وسیله نقلیه و یک آشپزخانه سیار با ظرفیت ارائه خدمت برای 25 هزار و 500 نفر اعزام کرد.

آفاد: 152 نفر بر اثر زلزله در ازمیر مصدوم شدند. عملیات امداد و نجات در 12 ساختمان تخریب شده ادامه دارد.

استاندار ازمیر: دولت با تمام قدرت خود بسیج شده است

یاووز سلیم کوشگر، استاندار ازمیر طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران در رابطه با زلزله 6.6. ریشتری در این استان گفت: دولت با تمام قدرت خود بسیج شده است. به تمام ساختمان‌های آسیب دیده تیم‌های جستجو و نجات اعزام شدند. تمام این تیم‌ها به مقصد خود رسیده و در حال انجام وظیفه‌شان هستند.

وی اظهار داشت: تاکنون 4 ساختمان در استان‌مان کاملا تخریب و بیش از 10 ساختمان نیز خسارت دیده‌اند. حدود 70 نفر در ساختمان‌هایی که در مقابل زلزله خم شده‌اند، سالم نجات یافتند. شماری از زیر آوار ماندگان در ساختمان‌هایی که کاملا تخریب شده‌اند، نجات یافتند.

کوشگر افزود: هنوز از شهرستان‌های‌مان گزارش منفی دریافت نکردیم. در شهرستان صفری‌حصار نیز سونامی به وجود آمده و یک شهروند‌مان در آنجا مصدوم شده است.

اتحادیه اروپا: آماده کمک به زلزله‌زدگان در اژه هستیم

چارلز میشل٬ رئیس شورای اروپا با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود در پی وقوع زمین‌لرزه‌ 6.6 ریشتری در دریا اژه با اشاره به اینکه پیگیر تحولات هستند، گفت آماده کمک برای زلزله‌زدگان هستیم.

میشل اظهار داشت: "تحولات مربوط به زمین‌لرزه شدید در آب‌های یونان و ترکیه را از نزدیک پیگیری می‌کنیم".

وی با بیان اینکه دل او همراه زلزله‌زدگان است، تاکید کرد: "اتحادیه اروپا آماده به کمک‌رسانی است".

ابراز همدردی دولت یونان به زلزله‌زدگان ترکیه

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان طی تماس تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود به‌دلیل وقوع زلزله 6.6 ریشتری در استان ازمیر به زلزله‌زدگان ابراز همدلی کرد.

طرفین همچنین تاکید کردند که در صورت نیاز آماده کمک و همبستگی متقابل بوده و در تماس خواهند بود.

اعزام دو بالگرد نظامی برای شرکت درعملیات نجات زلزله‌زدگان ازمیر

وزارت دفاع ملی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در حساب توئیتر خود با اشاره به تشکیل میز بحران در پی وقوع زمین‌لرزه در ازمیر از اعزام دو فروند بالگرد متعلق به این وزارت‌خانه جهت شرکت در عملیات جست‌وجو و نجات خبر داد.

در این بیانیه آمده است: "درپی وقوع زمین‌لرزه در ازمیر در وزارتخانه‌مان میز بحران ایجاد شد. دو فروند بالگرد متعلق به نیروهای مسلح کشورمان جهت شرکت عملیات جست‌وجو و نجات به ازمیر اعزام شدند. همچنین قرار است سه فروند هواپیمای دیگر نیز به ازمیر اعزام شوند".

وزارت دفاع ملی ترکیه همچنین تاکید کرد: "برای تمامی شهروندان‌مان در ازمیر آرزوی سلامتی می‌کنیم. وزارت دفاع با تمامی امکانات خود آماده کمک است".

شمار مصدومان زلزله در ازمیر به 202 نفر رسید

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» وابسته به وزارت کشور اعلام کرد: بر اساس گزارش‌های اخیر 6 نفر بر اثر زلزله در ازمیر ترکیه جان خود را از دست داده و 202 تن دیگر مصدوم شده‌اند.

همچنین طبق اعلام این نهاد پس از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.6 ریشتر در ساعت 14:51 به وقت محلی شهرستان سفری‌حصار استان ازمیر67 پس‌لرزه صورت گرفته که 13 مورد از آن‌ها بیش از 4 ریشتر بوده است.

درحالی که عملیات جست‌وجو و نجات در ساختمان‌های تخریب شده ادامه دارد، چادر، تشک و پتو به محل وقوع حادثه فورا ارسال شده است.

آفاد برای امداد‌رسانی به زلزله‌زدگان 3 میلیون لیر کمک هزینه اضطراری ارسال کرده است.

همچنین سازمان هلال احمر ترکیه نیز نیروهای امداد و نجات را برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اعزام کرده است.

افزایش تعداد مصدومان به ٣٢١ نفر

شمار مصدومان زمین لرزه ازمیر به ٣٢١ تن افزایش یافته و فعالیت های امداد و نجات در ١٧ ساختمان آسیب دیده از زلزله ادامه دارد.

تداوم زلزله در ازمیر

دقایقی قبل زلزله دیگری به قدرت ۵.۱ ریشتر، شهرستان کوش آداسی در استان ازمیر را لرزاند.

شمار مصدومان زلزله ازمیر به 419 نفر افزایش یافت

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه «آفاد»، وابسته به وزا ر ت کشور ترکیه اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی 12 نفر بر اثر زلزله در ازمیر ترکیه جان خود را از دست داده و 419 تن دیگر مصدوم شده‌اند.

درخواست وزیر کشور ترکیه از شهروندان ازمیر

وزیر کشور ترکیه از شهروندان ازمیر درخواست کرد تا خیابان‌ها و مسیرهای ارتباطی را برای حضور سریعتر نیروهای امداد باز کنند.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در پیامی توئیتری نوشت: خواهش ما از شهروندان ازمیر این است که از وسایل نقلیه خود استفاده نکنند.

وی در پیام خود تاکید کرده است: چادر، پتو، بیمارستان و آشپزخانه سیار و تجهیزات دیگر موجود است و تیم‌های امداد و نجات در آغاز عملیات امدادرسانی هستند.

ابراز همبستگی فرانسه با ترکیه و یونان به‌دلیل زلزله در دریای اژه

جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه طی پیامی در توئیتر به‌دلیل وقوع زلزله 6.6 ریشتری در دریای اژه با ترکیه و یونان ابراز همبستگی کرد.

وی در پیام خود نوشت: "فرانسه با مردم ترکیه و یونان در برابر این امتحان وحشتناک همبستگی می‌کند. در صورت درخواست این کشورها، فرانسه کمک‌های لازم را به‌زودی به مناطق زلزله‌زده ارسال خواهد کرد".

ابراز همدردی آذربایجان با دولت و مردم ترکیه

علی اسدوف، نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان طی تماس تلفنی با فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه از آمادگی کشورش برای کمک‌رسانی در پی زمین‌لرزه در ازمیر خبر داد.

اسدوف ضمن اشاره به حمایت ترکیه از آذربایجان در قبال حملات ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی تاکید کرد که ترکیه همیشه در کنار مردم آذربایجان بوده و بین دو مردم همبستگی بزرگی وجود دارد.

وی همچنین به علت وقوع زمین‌لرزه مذکور با مردم ترکیه ابراز همدردی کرد و گفت: "همانطور که ترکیه به ما کمک می‌کند ما نیز حاضریم هرگونه کمک را فراهم کنیم".

فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه نیز گفت: "می‌دانیم که آذربایجان عزیز در کنار ماست. ما نیز با تمامی امکانات خود در محل وقوع حادثه هستیم".

افزایش مصدومان به ۵٢٢ نفر

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه «آفاد»، وابسته به وزارت کشور ترکیه اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی 12 نفر بر اثر زلزله ازمیر جان خود را از دست داده و 522 تن دیگر مصدوم شده‌اند.

ثبت بیش از ۱۱۴ پس‌لرزه در ترکیه

در پی وقوع این زمین‌لرزه در ترکیه، چندین پس‌لرزه نیز گزارش شده است.

سی‌ان‌ان به نقل از مرکز مدیریت بلایا و شرایط اضطراری ترکیه اعلام کرده است که تاکنون وقوع ۸۴ پس لرزه گزارش شده که بزرگی ۱۶ مورد از آنها بالای چهار ریشتر بوده است.

وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه ساعاتی بعد، از رسیدن تعداد پس‌لرزه‌ها به ۱۱۴ پس‌لرزه خبر داد.

شمار قربانیان زلزله ازمیر ترکیه به ١٧ نفر و تعداد مصدومان به ٧٠٩ نفر افزایش یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار