صادرات از مرزهای سیستان و بلوچستان ۷۴ درصد افزایش یافت

زاهدان (پانا) - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان خبر داد طی ۶ ماهه سال جاری میزان صادرات این استان از گمرگات و بازارچه های مرزی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۷۴ درصد افزایش داشته است.

کد مطلب: ۱۱۳۲۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
صادرات از مرزهای سیستان و بلوچستان ۷۴ درصد افزایش یافت

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان، داوود شهرکی اظهار کرد: طی ۶ ماهه سال جاری کل صادرات استان سیستان و بلوچستان از گمرگات و بازارچه های مرزی با احتساب منطقه آزاد چابهار به وزن ۵۹۴ هزار تن و ارزش بیش از ۸۱۱ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۷۴ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: مبحث بازرگانی خارجی به خصوص بخش صادرات غیرنفتی همواره از مهمترین مسائل مورد نظر دست اندرکاران و سیاست گذاران اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران بوده و توجه خاص در برنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را معطوف خود داشته است، ایجاد تسهیلات (قانونی، اجتماعی، رفاهی، اطلاعاتی و...) در زمینه صادرات موجب تحرک در مکانیزم تجارت خارجی است و موجبات رشد تولید ناخالص ملی(GNP) را نیز در بر دارد.
شهرکی صادرات را به عنوان یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد و بر آمادگی زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی جهت بکارگیری استراتژی های صادراتی تأکید کرد و گفت: توسعه صادرات و ورود صحیح به بازارهای جهانی و حفظ شرایط ماندگاری در آن حاصل نمی شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی که به صورت قانون غیر قابل تغییر درآمده و هر کدام از دستگاه های اجرایی مرتبط با امر صادرات و همچنین اتحادیه ها و تشکلهای صادراتی و سازمانهای خدمات رسانی تجاری از قبیل بانکها، بیمه ، حمل و نقل و . . . به وظایف خود به خوبی عمل کنند و در جامعه نیز آمادگی فرهنگی تولید بهترین کالا برای صادرات به وجود آید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: به دلیل همسایه بودن سیستان و بلوچستان با دو کشور پاکستان و افغانستان و همچنین وجود بندر شهید بهشتی در چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، این استان از ظرفیت بالایی برای پیشرفت به ویژه در حوزه صادرات برخوردار است.
شهرکی تصریح کرد: رشد صادرات موجب افزایش درآمد و اشتغال شده و با فراهم آوردن امکان بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته، امکان تخصیص بهینه منابع و افزایش رقابت در تولید محصولات می تواند موجب افزایش بهره وری کل عوامل تولید واشتغال و رسیدن به رشد باشد.
وی مصالح ساختمانی(سیمان)، میوه، نخودخام، گاز، گوگرد، خرما و صیفی جات، پودرلباسشویی، قیر، محصولات سرامیکی و کیسه پلاستیکی را از عمده کالاهای صادراتی از استان عنوان کرد و تصریح کرد: کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه، کویت، امارات از جمله عمده کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار