در جلسه هیات دولت؛

روحانی: در برجام حساب شده عمل کردیم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری تاکید کرد ما از تعهدات برجامی خود کاسته و به یک معنا از تعهداتمان فاصله گرفتیم، اما بسیار حساب شده و قدم به قدم ، بگونه‌ای که دوست و دشمن در برابر کار ایران نتوانستند ایراد بگیرند.

کد مطلب: ۱۱۳۲۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: در برجام حساب شده عمل کردیم

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت به پایان تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در روز یکشنبه‌ای که ماه ربیع المولود آغاز شد، تحریم تسلیحاتی ایران نیز برداشته شد و این برای مردم ما بسیار مهم بود نه از این نظر که از لحاظ مقررات سازمان ملل امروز آزاد هستیم تا اسلحه بخریم و یا بفروشیم، که البته به جای خودش این مسئله نیز مهم است، اما مهمتر اینکه منطق عقل و حقیقت و منطق قانون و عقلانیت بر زور و قلدری پیروز شد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکایی‌ها سال‌ها سعی کردند که ملت ایران را از حقوق خود محروم کنند، افزود: اصلاً مهم نیست که ما چقدر اسلحه می‌خریم و چقدر می‌فروشیم، مهم این است که ما باید به حق‌مان برسیم و ملت ایران باید آزاد باشد و اگر به سلاحی نیاز داشت بخرد و بفروشد.

روحانی همچنین گفت: حق مردم و احقاق حقوق مردم بسیار حائز اهمیت بود و روز یکشنبه در واقع معلوم شد توطئه‌های آمریکا در طول این چهار سال گذشته توطئه ناموفقی بوده است. آمریکایی‌ها از آغاز دولت جدیدشان دنبال این بودند که برجام را بر هم بزنند، نه این که خودشان به تنهایی خارج شوند، بلکه تمام تلاش آن‌ها این بود که کاری کنند که همه دسته جمعی از برجام خارج شوند.

وی به اهداف آمریکا در خروج از برجام اشاره کرد و افزود: تمام تلاش آمریکایی‌ها این بود که کاری کنند که همه دسته جمعی از برجام خارج شوند و شورای حکام و آژانس را وادار کنند که با توطئه‌های رژیم صهیونیستی و خودشان، یک قطعنامه علیه ایران در مقاطع مختلف صادر کنند. آن‌ها قصد داشتند با آن قطعنامه، کشور‌های دیگر را وادار کنند تا از برجام خارج شوند، اما موفق نشدند.

روحانی با اشاره به اینکه ترامپ ناچار شد به تنهایی از برجام خارج شود، افزود: ما باید این تاریخ را دقیق بدانیم و دقیق تحلیل کنیم و برای مردم دقیق توضیح دهیم که آمریکایی‌ها ناچار شدند تنهایی از برجام خارج شوند.

رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: همه امید آمریکایی‌ها این بود که وقتی آن‌ها از برجام خارج شوند ما نیز بلافاصله خارج می‌شویم و زمانی که ما خارج شدیم همه قطعنامه‌ها علیه ما بازگردد.

روحانی با اشاره به این که تدبیر مهم جمهوری اسلامی ایران و تدبیر حاکمیت بسیار مهم بود، افزود: ما بسیار سیاست پیچیده‌ای را پیش رو گرفتیم و نتایج بسیار درخشانی را بدست آوردیم. ما هم از تعهدات برجامی خود کاستیم و به یک معنا ما هم از تعهداتمان فاصله گرفتیم، اما بسیار حساب شده و قدم به قدم و مرحله به مرحله، بگونه‌ای که دوست و دشمن در برابر کار ایران نتوانستند ایراد بگیرند.

روحانی افزود: هیچ کس نتوانست بگوید کار ایران خلاف مقررات بین‌المللی بوده است، ما مهلت دادیم و صبر کردیم. یک روز‌هایی در تاریخ کشور ما گذشت که حتی دوستان ما نتوانستند از ما حمایت کنند. همین روسیه و چین که دوست ما بودند، شرایط به گونه‌ای شد که نتوانستند از ما حمایت کنند و حتی ناچار شدند کنار صف دشمنان قرار بگیرند، اما در این فرصت دوستان ما با قدرت ایستادند. ما این شرایط و قدرت را برای آن‌ها فراهم کردیم، یعنی نظام جمهوری اسلامی ایران این شرایط را فراهم کرد تا دوستان ما بتوانند فعال شوند.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ملت ما در برابر توطئه‌های امریکا تسلیم نشده و نمی‌شود و این امریکایی‌ها هستند که دیر یا زود تسلیم خواهند شد.

وی به شکست آمریکا و حمایت نکردن متحدانش از طرح آن‌ها برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: آنچه که در سازمان ملل در ماه‌های مرداد و شهریور امسال پیش آمد، یکی از پیروزی‌ها و موفقیت‌های بزرگ ما در برابر آمریکا بود، در تاریخ سازمان ملل بی‌نظیر بوده است. شما تمام تاریخ سازمان ملل را ورق بزنید و ببینید یک بار آمریکا اراده کرده با دوستانش تلاش کند در سازمان ملل کاری انجام دهد و موفق نشده باشد، چه زمانی بوده است؟ همین یک بار بود که آمریکا منزوی و تنها شد، هیچ کس از آن‌ها حمایت نکرد، رئیس شواری امنیت هم اعتنایی به درخواست آمریکا نکرد، نامه آمریکا را شورای امنیت ان لم یکن اعلام کرد و در دستور کار نگذاشت. بی‌اعتنایی رئیس و اعضای شورای امنیت به درخواست آمریکا یک مسئله بسیار مهمی است، ما موفقیت‌های خودمان را باید به خوبی برای مردم تبیین کنیم.

رئیس‌جمهوری به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: مردم در سختی و فشار اقتصادی هستند، اما مردم باید به خوبی موفقیت‌های سیاسی ما را در سطح جهان در کنار این سختی‌ها و مشکلات بدانند. حتی این موفقیت‌ها و این پیروزی‌ها ممکن است مرحمی باشد بر آلام مردم؛ مردم ببینند که دولت و سیاست خارجی، نظام باقدرت و تحرک پیش می‌رود. این که امام خمینی (ره) فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، یکی از مواردی که به کرسی نشانده شد، در همین ایام بود که آمریکا همه توان خودش را بکار برد و نتوانست کاری را انجام دهد بنابراین یک موفقیت بسیار بزرگی را ملت ما در سیاست خارجی مشاهده کرد و ما باید از همه آن‌هایی که در این زمینه تلاش کردند از وزارت خارجه ممنون باشیم و تشکر کنیم.

روحانی گفت: البته هرجا ما پیروز شدیم بدلیل آن بوده که همه ارکان نظام با هم بودند و هرجا که پیروز شدیم جایی بوده است که ملت یکپارچه باهم بودند و هدایت‌های رهبری ما را در مسیر درست هدایت کرده است و بدون هدایت رهبری و وحدت ارکان نظام امکانپذیر نبود که ما این موفقیت‌ها را بدست بیاوریم.

روحانی در ادامه از مردم قدردانی کرد و گفت: از مردم بزرگ که در تمام مقاطع حضور پیدا کردند و ایستادگی کردند، سپاسگزاریم.

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به ۲۹ مهر روز صادرات گفت: دشمنان ما تلاش می‌کردند جلوی صادرات نفتی، میعانات و فرآورده‌های آن را بگیرند، اما تنوع صادرات ما مانع شد که در این کار موفق شوند. دشمن در توطئه چهار ساله خود در این زمینه علیه ما که سه سال آن را اجرا کرده، حتماً شکست خورده است.

وی گفت: یکی از بازو‌های ما در مقابله با این توطئه دشمن، صادرات غیر نفتی است و این که شما می‌بینید دیروز در بازار ارز و سامانه نیما ۲۴۰ میلیون دلار ارز عرضه می‌شود نشان دهنده آن است که صادرات ما به حرکت درآمده است.

روحانی با بیان این که در دولت‌های نهم و دهم در مجموع ۱۷۱ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی بوده است، افزود: در هفت سال دولت یازدهم و دوازدهم صادرات غیر نفتی کشور به رقم ۳۰۱ میلیارد دلار رسیده و ان شاءالله سعی خواهیم کرد تا پایان دولت دوازدهم به دو برابر آمار دولت نهم و دهم برسیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این که امروز شاهد جهش دوم در پتروشیمی هستیم و در آینده شاهد جهش سوم در این زمینه خواهیم بود، گفت: صادرات غیر نفتی ما باعث شده دشمن با مشکلات بزرگی مواجه شود.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگر از سخنانش به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: هشت ماه از سختی‌ها ویروس کرونا عبور کرده‌ایم و روز‌های سختی داشته‌ایم، حتی امروز هم روز‌های بسیار سختی داریم، اما باید از این روز‌های سخت عبور کنیم. مشخص است که آن کسی که امروز در صف مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار گرفته وزارت بهداشت است و شخص بنده در روز دوشنبه با وزیر، معاونان و روسای دانشگاه‌های استان‌ها جلسه‌ای داشتم روحیه آن‌ها و برنامه ریزیشان کاملا برای من مشهود بود. در حالی که تمام دنیا درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند، ما نیز در یک موج بسیار وسیع و سختی روبرو شدیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که دولت با همه توان و با همکاری همه ارگان‌های نظام نظیر نیرو‌های مسلح و صدا و سیما به جنگ کرونا آمده تا سختی‌های مردم را بکاهد، افزود: سعی کرده‌ایم همه نیازمندی‌های وزارت بهداشت را برطرف کنیم مثلاً به محض این که وزیر به من نامه نوشت ما نیاز به ۱۵۰ میلیون دلار پول برای خرید ۳۰ میلیون کیت آزمایشگاهی جدید داریم همان لحظه دستور صادر کردم.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر این که امروز خیلی از نیازمندی‌ها و تجهیزات مبارزه با بیماری کرونا از جمله روزانه ۲۲ میلیون ماسک در کشور تولید می‌شود، گفت: تقریباً یک سوم مقالات علمی مهم کرونا توسط دانشمندان ایرانی در مجلات علمی دنیا به چاپ می‌رسد.

روحانی افزود: همچنین سازمان برنامه و بودجه برغم مشکلات خود ۹ هزار میلیارد تومان برای کارانه پزشکان و پرستاران اختصاص داده که تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

رئیس‌جمهوری با بیان این که نیرو‌های مسلح از جمله نیروی انتظامی و بسیج در مقابله با کرونا پای کار بوده و هستند، گفت: جرایمی که برای مقابله با کرونا مقرر شده برای توجه بیشتر مردم به خطر بیماری است و مقصود ما جریمه کردن و پول گرفتن از کسی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان کارگر و همچنین بازنشستگان کشوری و معلمان و اساتید دانشگاه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: به طور متوسط ۷۷ درصد حقوق دریافتی این افراد که شامل حدود ۵ میلیون نفر می‌شود افزایش یافته است.

وی ضمن تبریک حلول ماه مبارک ربیع الاول و میلاد پیامبر اکرم (ص)، افزود: پیامبر (ص) در میان آن همه توطئه‌هایی که علیه اسلام و جان پیامبر طراحی شده بود، با هدایت حق توانست از مکه خارج و دوازدهم ماه ربیع المولود وارد مدینه شود و با این هجرت می‌توانیم بگوییم حکومت اسلامی در جهان آغاز شد. پیامبر اسلام (ص) در طول ۱۳ سال حضورش در مکه به دنبال دعوت مردم بود. خیلی مهم است که مبدأ تاریخ اسلام نه تولد و نه بعثت پیغمبر است، بلکه هجرت پیغمبر است، هجرت زمانی است که امامت با رسالت توأم می‌شود، حکومت با دعوت توأم می‌شود و این نشان می‌دهد که از دید اسلام و مسلمانان، جامعه اسلامی و حکومت اسلامی دارای چه اهمیتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار