هزارتوی مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان

رشد 25 هزار نفری جمعیت دانش آموزی و کمبود 12 هزار کلاس درس

زاهدان (پانا) - حکایت مدرسه روستایی گواتامک در سیستان و بلوچستان که این روزها به لطف فضای مجازی مورد توجه خیران و مسئولان قرار گرفته حکایت صدها مدرسه و کلاس درس دیگری است که در دورافتاده ترین نقاط این استانِ پهناور با وجود ساخت سالانه هزار و 100 کلاس درس به دلیل افزایش هفت برابری جمعیت دانش آموزی این استان نسبت به سرانه کشوری همچنان ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۱۳۱۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
رشد 25 هزار نفری جمعیت دانش آموزی و کمبود 12 هزار کلاس درس

کمترین سرانه فضای آموزشی در کشور با 3.3 متر مربع به سیستان و بلوچستان تعلق دارد. استان پهناوری که به دلیل پراکندگی روستاها و مناطق شهری و همچنین نبود زیرساخت‌های اصلی مانند جاده در برخی نقاط صعب العبور بسیاری از دانش آموزان آن به مدرسه دسترسی ندارند و به همین دلیل بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل کشور نیز به همین استان تعلق دارد.

روایت تصویری معلم خاشی از مدرسه روستایی گواتامک که در روزهای اخیر از سوی جامعه خیرین و همچنین مسئولان استانی و کشوری بسیاری مورد توجه قرار گرفت حکایتی است که در بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان در نقاط دور و مرزی وجود دارد.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان، تعهد خیران در ساخت مدارس سیستان و بلوچستان از ۱.۶ میلیارد تومان سال ۹۱ در سال ۹۸ به ۱۴۹ میلیارد تومان رسیده که در این زمینه این استان جزو پنج استان برتر کشور به شمار می‌رود. همچنین در مدت یک سال اخیر تفاهم‌نامه ساخت بیش‌از ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس با خیران منعقد شده که افزون‌بر ۷۰ درصد آنها عملیاتی شده است.

از طرفی آورده دولت نیز در ساخت مدارس مشارکتی در این استان از 60 میلیارد تومان در سال 96 به 475 میلیارد تومان در سال 98 افزایش یافت که نتیجه آن تحویل بیش‌از یک هزار کلاس درس در ۲ سال متوالی بود، اما با این وجود همچنان سیستان و بلوچستان برای رسیدن به سرانه فضای آموزشی کشوری به 12 هزار کلاس درس دیگر نیاز دارد. این در حالی است که به گفته مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان سالانه 25 هزار دانش آموز جدید به چرخه آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اضافه می شوند که این شاخص در کشور یک درصد و در استان 9 درصد است.

سیستان و بلوچستان به ۱۲ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با پانا اظهار کرد: ۶ هزار کلاس درس در استان نیاز به تخریب و مقاوم سازی دارد و ۶ هزار کلاس دیگر نیز باید ساخته شود که جمعا ۱۲ هزار کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان برای جمعیت دانش آموزی فعلی می بایست احداث شود.

رضا سرحدی نیا به انتشار کلیپ محرومیت دانش آموزان روستای گواتامک شهرستان خاش در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: سیستان و بلوچستان در شاخص های آموزشی محروم ترین استان کشور است و روستاهای فراوانی مشابه روستای گواتامک در این استان وجود دارد.

وی با اشاره به رویکرد و مشارکت خیران مدرسه ساز برای ساخت مدارس تصریح کرد: هر خیری که برای ساخت مدرسه قدم بردارد سازمان نوسازی و تجهیز مدارس نیز با وی مشارکت می‌کند.

سرحدی نیا افزود: در کنار تمامی مشکلات و سختی ها هزار کلاس درس بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال در سراسر این استان به بهره‌برداری می رسد.

این مقام مسئول با قدردانی از تلاش دولت در ساخت مدارس گفت: در سال‌های اخیر میزان اعتبارات مصوب پروژه‌های مشارکتی نیز رشد بسیار خوبی داشته به طوریکه از 60 میلیارد تومان در سال ۹۶ به 475 میلیارد تومان در سال 98 رسیده و امسال این اعتبارات به بیش از 500 میلیارد تومان خواهد رسید.

پیشبینی جمعیت دانش آموزی یک میلیون و 200 هزار نفری تا سال 1404

حمیدرضا رخشانی در این باره اظهار کرد: سازندگی در سیستان و بلوچستان نسبت به سال های گذشته بسیار افزایش پیدا کرده، اما آن قدر این استان پهناور و عمق محرومیت های آن زیاد است که باز هم در مسایلی مانند فضای آموزشی کمبود داریم.

وی به افزایش 660 برابری آورده مالی خیران در امر مدرسه سازی و تامین تجهیزات آموزشی اشاره کرد و گفت: هم اکنون 120 گروه خیریه در قالب مجموعه «حامیان استان سیستان و بلوچستان» از سطح کشور گرد هم آمدند و برای رفع کمبودهای این استان در تلاش هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در طول چهار سال گذشته از ساخت حدود 400 کلاس در سال به ساخت هزار و 100 کلاس درس رسیدیم اما از آنجایی که شاخص افزایش تعداد دانش آموزان این استان بسیار بالاست همچنان در تامین فضای آموزشی دچار مشکل هستیم.

رخشانی خاطر نشان کرد: هر سال حدود 25 هزار دانش آموز به چرخه آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اضافه می شوند که این شاخص در کشور یک درصد و در استان 9 درصد است.

وی ادامه داد: این درحالی است که ساخت هزار و 100 کلاس جدید در سال فقط نیاز همان 25 هزار دانش آموز جدید را برآورده می کند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: آمار دانش آموزان ما اکنون 817 هزار نفر است و براساس برآورد انجام شده تا سال 1404 این آمار به یک میلیون و 200 هزار دانش آموز خواهد رسید.

رخشانی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی استاندارد به ازای هر دانش آموز 8 متر مربع است این در حالی است که این سرانه در کشور 5 و در سیستان وبلوچستان 3 متر مربع است.

وی افزود: علاوه بر جمعیت بالای دانش آموزی، صعب‌العبور بودن برخی نقاط استان و همچنین پراکندگی جمعیت از دیگر موانع و مشکلات موجود بر سر راه مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حل این مشکل نیاز به اراده ملی دارد، تصریح کرد: ضروری است تا از صندوق ذخیره اعتباری ویژه برای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شود تا مشکل فضای آموزشی در این استان حل شود.

رخشانی ادامه داد: ما به تنهایی نمی توانیم این کار را انجام دهیم بلکه باید شرکت های بزرگ پیمانکاری وارد عمل شوند و هر کدام سازندگی و مدرسه سازی در شمال، مرکز و جنوب را برعهده بگیرند تا یکبار برای همیشه این مشکل حل شود چرا که در غیر این صورت رسیدن به میانگین کشوری غیرممکن خواهد بود.

کمتر از یک هفته پس از انتشار فیلم مدرسه روستای گواتامک رئیس سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس کشور از ساخت یک مدرسه 6 کلاسه در این روستا خبر داد و امروز نیز قرار است کلنگ ساخت این مدرسه با حضور وی به زمین زده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار