سه پیشنهاد حسینی به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

مناسب سازی فضای مجازی برای معلولان، ایجاد مدارس الگویی مجازی، فراگیر سازی و هوشمند سازی مدارس

تهران (پانا) - در نشست گفت‌وگوی هفته که باحضور وزیر آموزش و پرورش، شورای معاونان وزارتخانه و وزیر ارتباطات برگزار شد، حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیشنهادهایی در حوزه فناوری اطلاعات مطرح کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۱۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
مناسب سازی فضای مجازی برای  معلولان، ایجاد مدارس الگویی مجازی، فراگیر سازی و هوشمند سازی مدارس

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست به ارائه سه پیشنهاد در حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و اظهار کرد: روح حاکم بر سند تحول بنیادین به ارتقای کیفیت و ارتقای عدالت مرتبط است و این دو با قلمرو کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در ارتباط است.

وی با بیان اینکه در گذشته و بر اساس نظریات علمای علوم اجتماعی با دو جهان واقعی یا جهان رئالیسم و جهان آرمانی یا جهان ایدئالیسم روبرو بودیم اظهار کرد: در قرن حاضر علمای علوم اجتماعی و جامعه شناسان از جهان سومی به نام جهان دیجیتالی و مجازی نام می برند، لذا از سه جهانه شدن جهان سخن می گویند.

وی گفت: جهان مجازی جهانی است که هم هست و هم نیست و هم نیست و هم هست و جهانی فرامرزی، فراقومی، فراملیتی و فرا جغرافیایی است که در آن تردد امواج به جای تردد افراد نشسته است.

حسینی با بیان اینکه دوره های ارتباطی انسان ها چندین مرحله را طی کرده است اظهار کرد: دورهای ارتباطی بشر شامل دوره های حرکتی، تصویری، شفاهی، کتبی وچاپی بود و امروزه بشر وارد دوره ارتباطی موجی شکل شده است و انسان ها با تردد امواج به جای تردد افراد، ارتباطات خود را بیش از همه زمان ها تسهیل کرده و گسترش داده اند.

وی افزود: سرعت، دقت، جامعیت و شفافیت از مشخصه های مهم نظام ارتباطی موجی شکل است و این دنیای ارتباطی دیجیتال، دنیایی است مملو از فرصت ها و چالش ها که ما باید با شناخت دقیق چالش ها و رفع آنها، فرصت های بی نظیر این جهان را مورد استفاده قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در زیست بوم کرونا ضرورت استفاده از این فرصت ها خصوصا در حوزه آموزش و پرورش بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد و امکان تحقق دو جوهره سند تحول بنیادین یعنی ارتقای عدالت اجتماعی و ارتقای کیفیت را فراهم می سازد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به بیان فرصت های استفاده از فناوری اطلاعات از حیث عدالت آموزشی پرداخت و گفت: تفاهم نامه ای که در تیرماه سال گذشته و در نمایشگاه الکامپ با وزارت ارتباطات امضا شد ناظر بر این بود که بر مبنای ماده 69 قانون برنامه ی ششم توسعه باید همه مدارس کشور تا پایان سال 98 به شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات متصل شوند و خصوصا مدارس حاشیه شهر های بزرگ، مدارس شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و روستا های محروم به صورت رایگان و سایر مناطق نیز با تخفیف ویژه از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

وی افزود: در آن زمان 77 هزار مدرسه از 160 هزار مدرسه معادل با 64 درصد به شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات متصل بودند وبا تلاش های وزارت ارتباطات این ارتباط اکنون در اکثر مدارس برقرار شده است.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه جلوه دیگر عدالت آموزشی به هوشمند سازی مدارس مربوط می شود اظهار کرد: در آن زمان تنها 122 هزار کلاس درس معادل با 22.5 درصد کلاس ها هوشمندسازی شده بودند.

وی گفت: امروز در وضعیت کرونا، نظام تعلیم وتربیت بیش از هر زمانی به فناوری های نوین ارتباطی و فناورانه نیاز دارد و کرونا بیش از گذشته چنین شرایطی را فراهم ساخته است.

وی افزود: از این که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پای جدی کار نظام تعلیم و تربیت است و در این موقعیت امکان ارتباطات گسترده ازطریق شبکه شاد و خصوصا رایگان نمودن اینترنت را فراهم ساخته است صمیمانه تشکر می کنم و این اقدام بدون شک یک کار ماندگار در تاریخ تعلیم و تربیت ایران و در نتیجه تاریخ ایران خواهد بود.

حسینی با بیان اینکه دومین جلوه سند تحول بنیادین ارتقاء کیفیت است و فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی نقش بدیلی در آن ایفا می نمایند اظهار کرد: در زیست بوم کرونا که بخش زیادی از دانش آموزان از حضور در مدرسه محرومند این فناوری ها می تواند به تدام جریان آموزش، فراگیر سازی آن و ارتقا کیفیت منجر شود و امروز مدارس به شدت نیازمند فناوری های نوین اطلاعاتی هستند.

وی افزود: در هردو بعد هم برای افزایش عدالت آموزشی و هم ارتقا کیفیت امروز به نظر می رسد باید تمام تلاش خود را معطوف کرده تا پوشش تحصیلی را افزایش دهیم و مدارس را برای همه ی دانش آموزان مناسب سازی کنیم.

معاون وزیر گفت: از آنجایی که مناسب سازی محیط جامعه برای همگان امری ضروری است و ما در مناسب سازی جامعه، کمیته مناسب سازی با حضور دستگاه ها مختلف را داریم در عصر کنونی خصوصا ضرورت های ناشی از زیست بوم کرونا پیشنهاد می کنم کمیته مناسب سازی فضای مجازی و ظرفیت سازی الکترونیکی را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای معلولین و دانش آموزان با نیاز های ویژه به ویژه در حوزه آموزش و پرورش راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: اکنون بسیاری از معلولین یا دانش آموزان با آسیب بینایی، شنوایی، اتیسم، جسمی حرکتی و یا چندمعلولیتی آنگونه که عدالت اقتضا می کند نمی توانند از این فضای فناوری نوین استفاده نمایند و این کمیته می تواند مناسب سازی های لازم در این حوزه را به وجود آورد و گام مهمی در جهت در جهت ارتقای کیفیت و عدالت را موجب گردد.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه امروز شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و نیز شتاب دهنده ها باید با همکاری وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات وآموزش و پرورش در جهت کمک به ایجاد مدارس مجازی و استفاده از فناوری های نوین ارتباطی به مدد نظام تعلیم و تربیت بیایند اظهار کرد: هوشمندسازی مدارس چند بعد دارد، سخت افزار، نرم افزار، نظام ارتباطی هوشمند و نظام آموزشی وتولید محتوای هوشمند از ارکان هوشمند سازی است که در این عرصه ها امکان همکاری متقابل دو وزارت خانه امکان پذیر و ضروریست.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با بیان اینکه چند موضوع مهم وجود دارد که می تواند زمینه های همکاری مشترک دو وزارتخانه را فراهم سازد به طرح چند پیشنهاد پرداخت و گفت: وضعیت کرونا به ما نشان داد که ما نه تنها در شرایط بحران مثل کووید 19، آلودگی هوا، بحران های طبیعی مثل سیل، زلزله که به ناچار مدارس را تعطیل می کنیم بلکه در شرایط عادی هم به فناوری های نوین ارتباطی در فضای آموزشی و مدارس به شدت نیازمندیم.

وی افزود: در شرایط امروز که اکثر دانش آموزان در این فضا فرآیند آموزش را دنبال می کنند و آموزش عمومی بر اساس اصول قانون اساسی رایگان است لذا باید از این فرصت استفاده کرد و زمینه های استفاده رایگان از فضای مجازی از یک سو و استقرار سخت افزار ها ، نرم افزار ها، نظام ارتباطی و تولید محتوا را در نظام تعلیم و تربیت فراهم ساخت .

وی گفت: به نظر می رسد در این خصوص باید طرح مدونی با همکاری دو وزارتخانه تدوین و به تصویب دولت و در صورت لزوم در قالب لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه براساس اسناد فرادستی چون سند فاوا، سند نقشه جامع علمی کشور ، جامعه ایران باید به سمت جامعه هوشمند و دولت و شهر الکترونیک حرکت کند اظهار کرد: ایران هوشمند بزرگترین مسیرش مدرسه است و مدارس هوشمند می توانند زمینه ایران هوشمند را فراهم سازند. سند تحول بنیادین و اسناد فرادستی آموزش و پرورش نیز بر مدارس هوشمند و به کارگیری فناوری های نوین در امر آموزش و پرورش تاکید دارند.

وی افزود: در سند توسعه ی فناوری اطلاعات، فرهنگ سازی، آموزش و افزایش آگاهی و مهارت های عمومی و در سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، تجهیز مدارس به فناوری اطلاعات و فراهم آوردن زمینه بهینه استفاده از آموزش های مرتبط فناوری در مدارس و در سند نقشه جامع علمی کشور بر عدالت محوری، پرورش استعداد ها ودستیابی همگان به ویژه مستضعفان در حوزه علم و فناوری و تقویت خلاقیت و نوآوری تاکید شده است.

وی گفت: در سند تحول بنیادین نیز بر تامین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت های تعلیم و تربیت با کیفیت با توجه به تفاوت های دختران و پسران و فرصت های برابر برای مناطق محروم، دوزبانه و عشایر تاکید شده است .همچنین در بخش هایی دیگر از سند تحول بنادین بر تنوع بخشی به محیط های یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی تاکید شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه هم دسترسی به ایران هوشمند، دولت هوشمند و هم مدرسه ی هوشمند در اسناد بالا دستی مورد تاکید قرار گرفته است اظهار کرد: برای تحقق این امر مهم پیشنهاد می شود در هر استان یک مدرسه الگویی هوشمندسازی کامل شود تا سایر مدارس نیز از آن الگو بگیرند.

وی افزود: هوشمندسازی کامل یک مدرسه برای استفاده فرآیند آموزش و پرورش در ابعاد سخت افزاری ، نرم افزاری، ارتباطی، آموزشی و تولید محتوا و آموزش نیروی انسانی هوشمند باید صورت گیرد تا از طریق این مدرسه امکان ارتباط مجازی با خانواده ها به طور کامل فراهم آید و همچنین در موقعیت های بحرانی مثل کرونا، آلودگی هوا بتواند استمرار آموزش با دانش آموزان و خانواده ها را به طور کامل و با کیفیت محقق سازد.

معاون وزیر با بیان اینکه جهان مجازی و دیجیتال به سرعت در حال گسترس است اظهار کرد: ما هم چنان که در جهان واقعی و فیزیکال تمام سعی مان این است که این جهان را برای همه ی مردم دسترس پذیر، عادلانه ، برابر و بدون محدودیت کنیم و جهان فراگیر، دردسترس ، عادل و برابر و بدون محدودیت را خصوصاً برای معلولین و دانش آموزان با نیاز های ویژه فراهم سازیم، به دلیل گسترش دنیای مجازی و دیجیتالی باید تمام سعی خود را نماییم که این جهان را نیز به جهانی مناسب سازی شده برای این اقشار تبدیل کنیم.

وی افزود: لذا پیشنهاد می کنم مانند کمیته مناسب سازی که در وضعیت دنیای فیزیکی برای این عزیزان وجود دارد در و وزارت ارتباطات نیز کمیته مناسب سازی فضای دیجیتالی و مجازی برای معلولین و دانش آموزان با نیاز های ویژه شکل گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار