مدیرکل انجمن اولیا و مربیان در گفت‌وگو با پانا:

مدرسه منبع اصلی تغذیه فرهنگی جامعه است بنابراین همه کارها باید در مدرسه متمرکز شود

تهران (پانا) - مدیرکل انجمن اولیا و مربیان با تاکید بر اهمیت نقش محوری مدرسه در جهت‌دهی برنامه‌های فرهنگی و تربیتی پیشنهاد کرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها برنامه‌های فرهنگی و تربیتی خود را با مدرسه هماهنگ کنند.

کد مطلب: ۱۱۳۱۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه منبع اصلی تغذیه فرهنگی جامعه است بنابراین همه کارها باید در مدرسه متمرکز شود

یکی از پیامدهای بحران پاندمی کرونا تغییر رویکرد والدین در مواجهه با تحصیل فرزندان‌شان و پررنگ‌تر شدن نقش آنها در حصول یادگیری و تحقق اهداف آموزشی است. تعطیلی مدارس و شروع آموزش‌هایی که با شیوه‌های غیرحضوری ارائه می‌شود چاره‌ای برای خانواده‌ها خصوصا والدین دانش‌آموزان باقی نگذاشت که پابه‌پای فرزندان‌شان در کلاس‌ها شرکت کنند و ارتباط نزدیکتری با معلمان و کادر آموزشی و پرورشی او داشته باشند به همین دلایل موضوع همکاری میان اولیای خانه و مدرسه که همیشه اهمیت قابل توجهی در دوران تحصیل هر دانش‌آموز داشت، به ضرورتی انکارناپذیر در پیشرفت تحصیلی و شکل‌گیری شخصیت افراد تبدیل شد.

در آستانه هفته پیوند اولیا و مربیان، نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا با اشاره به گستردگی این تشکل مهمِ مرتبط با نظام آموزشی کشور، به ویژگی فعالیت‌های این انجمن‌ها در دوره همه‌گیری اشاره کرد و گفت: «در سال جاری بیش از 600 هزار عضو شورای انجمن اولیا و مربیان در سطح کشور داریم که در این ایام و در شرایط فعلی فعال‌تر از گذشته وارد عمل شده‌اند که یکی از مهم‌ترین اقدامات‌شان کمک به نیازمندی‌های مدرسه و خانواده‌هاست.»

وی ادامه داد: «بر اساس گزارش‌هایی که از استان‌ها به ما می‌رسد انجمن‌ها مشارکت بسیار پررنگی در تامین اقلام و مواد بهداشتی مدارس ایفا می‌کنند که در مواجهه هرچه قوی‌تر با بحران همه‌گیری کرونا کمک شایانی محسوب می‌شود. همچنین انجمن‌ها در پیگیری ارتباط میان خانه و مدرسه و ایجاد هماهنگی‌های میان این دو برای بهبود بخشیدن به آموزش‌های دوره همه‌گیری نقش مهمی ایفا کرده و می‌کنند.»

عباسپور درباره مسئولیت مطالبه‌گیری اعضای انجمن‌های اولیا و مربیان اظهار کرد: «اعضای انجمن اولیا و مربیان باحضور در نشست‌های شوراهای آموزش و پرورش و شورای انجمن اولیا و مربیان استان و منطقه مطالبات اولیا از دستگاه تعلیم و تربیت را منعکس می‌کنند و پیگیر محقق شدن آنها هستند. با توجه به اینکه انجمن اولیا و مربیان از ارکان مدرسه است، شاهد هستیم که اعضای انجمن تلاش فراوانی در نظارت بر کارها و همکاری با تیم مدیریتی مدرسه دارند. تلاش اعضای انجمن در سه سطح بسیار قابل توجه است؛ یکی از سطوح همکاری استفاده از ظرفیت اولیا برای ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی، تامین امکانات و وسایل موردنیاز خانواده‌های محروم خصوصا تامین ابزارهای آموزشی مثل گوشی و تبلت است. همچنین اولیایی که در حوزه فنی تخصص دارند در بخش پشتیبانی فنی با مدرسه و سایر اولیا همکاری می‌کنند.»

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان با اشاره به فعالیت این انجمن‌ها در سه سطح مدرسه، منطقه و استان و اهمیت حضور در نشست‌های اداری در هر یک از این سطوح گفت: «در سطح منطقه و استان هم شورای انجمن منطقه یا استان را داریم که 3 تا 5 نفر از اعضای انجمن به عنوان نماینده در نشست‌های شورای آموزش و پرورش استان شرکت و دغدغه خانواده‌ها را منعکس می‌کنند. همه اینها محلی برای پاسخگویی به دغدغه خانواده‌ها هستند.»

هفته پیوند و برنامه‌های ویژه سال کرونایی

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان با اشاره به آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان در سال همه‌گیری کرونا اظهار کرد: «از 24 تا 30 مهرماه هرسال هفته بزرگذاشت پیوند اولیا و مربیان است و ما هرسال برنامه‌های متنوعی در سطح مدارس، مناطق و کشور برگزار می‌کنیم که امسال به دلیل شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم اغلب نشست‌ها در فضای مجازی برگزار می‌شود. در این نشست‌ها با خانواده‌ها و مسئولان دست‌اندرکاران درباره موضوعات مهم حوزه تعلیم و تربیت بحث و گفت‌وگو می‌شود.»

دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید برنامه‌های فرهنگی و تربیتی خود را با مدرسه هماهنگ کنند

وی ادامه داد: «همچنین روزشمار نیز به مناسبت این هفته طراحی شده است که با تکیه بر شعار «مدرسه کانون تربیتی محله» کارکرد اجتماعی مدرسه را مورد توجه قرار داده است تا مدرسه محور برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در محل باشد به طوری که دستگاه‌ها و سازمان‌ها برنامه‌های فرهنگی و تربیتی خود را با مدرسه هماهنگ کنند چون این وظیفه ذاتی مدرسه است و مدرسه منبع اصلی تغذیه فرهنگی جامعه است، بنابراین همه کارها باید در مدرسه متمرکز شود تا بتوانیم زیرساخت سرمایه انسانی را در آنجا فراهم کنیم. این شعار امروز ما برگزفته از بسته تحولی ابلاغی به استان‌هاست که این برنامه‌های تحولی امسال در 10 درصد از مدارس کشور اجرا می‌شود. هدف این است که میان محله و مدرسه تعاملی برقرار شود تا از ظرفیت‌های محله و مدرسه در ارتقای ظرفیت‌ها و توسعه فرهنگی و تربیتی جامعه استفاده شود.»

عباسپور تقدیر از اعضای شاخص انجمن‌های استان‌ها را یکی از ویژه برنامه‌های این هفته عنوان کرد و گفت: «یکی از برنامه‌های هفته پیوند تقدیر از انجمن‌های برتر سال گذشته است که این انجمن‌ها بر اساس ملاک‌ها و معیارهایی که برای انجمن برتر مشخص شده است، سنجش انجمن‌ها از سطح مدارس آغاز می‌شود و تا سطح منطقه و استان نیز ادامه خواهد یافت. امسال از هر استان 3 نفر از اعضای فعال انجمن اولیا و مربیان با امضای وزیر آموزش و پرورش تقدیر می‌شوند.»

تقدیر وزیر آموزش و پرورش از 96 عضو برجسته انجمن‌های اولیا و مربیان

وی درباره برنامه‌های هفته پیوند در تقدیر از اولیایی که بیشترین همکاری را با کادر آموزشی مدرسه دارند گفت: «نشست کشوری هفته پیوند روز چهارشنبه - آخرین روز هفته پیوند- با حضور وزیر آموزش و پرورش، 96 نفر از نمایندگان اولیا (هر استان 3 نفر)، مدیران کل و روسای انجمن‌های اولیا و مربیان طی ویدئوکنفرانسی در سطح ملی برگزار خواهد شد. 90 درصد وقت این نشست به اولیا داده خواهد شد تا دغدغه‌های خود را مطرح کنند. در پایان هم آقای وزیر پاسخگوی مطالبات اولیا خواهند بود. در هر استان هم برنامه‌های متمرکزی باحضور مدیران مدارس، روسای شهرها و مناطق آموزش و پرورش و نمایندگان انجمن‌های اولیا و مربیان برگزار می‌شود و در اینجا نیز نمایندگان اولیا به بیان مسائل و دغدغه‌های خود می‌پردازند و مطالبات خود را از نظام آموزش و پرورش کشور مطرح می‌کنند تا در نهایت برای این مسائل چاره‌جویی شود.»

توانمندسازی اولیا در سال همه‌گیری، مسئولیت مهم انجمن‌های اولیا و مربیان

به گفته عباسپور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های انجمن اولیا و مربیان موضوع توانمندسازی اولیا است که درباره نحوه این توانمندسازی گفت: «در شرایط فعلی اغلب در فضای مجازی اتفاق می‌افتد. ما در اپلیکیشن شاد نیز کانالی به طور متمرکز راه‌اندازی کردیم که حدود 4 میلیون عضو دارد. هر هفته یک دوره آموزشی در آنجا بازگذاری می‌شود که اغلب به موضوعات مبتلابه جامعه مانند مقابله با آسیب‌های فضای مجازی، مهارت‌های ماندن در خانه و مقابله با استرس می‌پردازد.»

مجله پیوند و پررنگ شدن نقش تربیتی خانه

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان در ادامه به فعالیت مراکز مشاوره به عنوان یکی از پیش‌برنده‌های امور تعلیم و تربیت کشور گفت: «مراکز مشاوره خانواده نیز این ایام با ارائه خدمات تلفنی سهم خود را در پیشبرد امور دستگاه تعلیم و تربیت ایفا می‌کند. امسال 12 مرکز جدید مشاوره راه‌اندازی شده است که مجموعه این مراکز را در سطح کشور به 380 مرکز رسانده است که پاسخگوی نیازهای مشاوره‌ای خانواده‌ها هستند.»

وی ادامه داد: «امسال مجله پیوند با رویکرد پررنگ شدن نقش تربیتی خانه به نشر می‌رسد که شماره آبان‌ماه آن به موضوع «گفت‌وگو در خانواده» اختصاص یافته است. بخش انتشارات ما نیز به طور متوسط یک کتاب به طور ماهیانه منتشر می‌کند که در این کتاب‌ها نیز به موضوعات روز تعلیم و تربیت پرداخته می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار