برای نخستین بار در جهان؛

اختراع زانوبند هوشمند با قدرت تشخیص حرکت اشتباه توسط مخترع سیستان و بلوچستانی

زاهدان (پانا)- کامیار ریگی برای اولین بار در جهان موفق به اختراع زانوبند پشمی هوشمند با قدرت تشخیص حرکت اشتباه شد که مشکلات مربوط به زانوبندهای دیگر را بهبود بخشیده و مانع از آسیب های احتمالی برای بیمارانی که در دراز مدت از زانوبندها استفاده می کنند می شود.

کد مطلب: ۱۱۳۰۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
اختراع زانوبند هوشمند با قدرت تشخیص حرکت اشتباه توسط  مخترع سیستان و بلوچستانی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، رئیس مرکز مالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار کرد: جهت جلوگیری از ایجاد درد و آسیب های احتمالی بعد از انجام عمل های جراحی روی زانوی آسیب دیده و همچنین برای جلوگیری از آسیب زانو در حین انجام فعالیت های ورزشی از زانوبندهای مختلفی متناسب با نوع فعالیت استفاده می شود، تعدادی از این نوع زانوبندها بیشتر در فعالیت های ورزشی کاربرد داشته و برای محافظت رباط های جانبی- داخلی، کاهش سفتی و خشکی زانو و همچنین محافظت از رباط های صلیبی و صلیبی خلفی استفاده می شوند.

دکتر لیلی محمدی ادامه داد: تعدادی دیگر معمولا پس از آسیب زانو و همچنین حمایت از زانوی در حال التیام در مواردی مثل پارگی رباط صلیبی قدامی، خلفی استفاده شده و برخی دیگر از زانوبند ها برای ایجاد محدودیت درحرکت زانو پس از جراحی استفاده می شوند به طوری که حرکت زانو را کنترل و رباط های آسیب دیده را محافظت می کنند. زانو بندهای تخلیه کننده وزن هم در درمان آرتروز زانو و زانو درد استفاده می شوند، به گونه ای که این زانو بندها فشار را از روی مفصل آسیب دیده به استخوان ران منتقل کرده و باعث کاهش درد می شوند که معمولا در فعالیت های ورزشی کاربرد دارند.

وی افزود: هرکدام از این نوع زانو بندها متناسب بانوع صدمه و در شرایط مختلف جسمی فرد مورد استفاده قرار می گیرند، بعضی از اینگونه زانو بندها باید برای مدت بسیار طولانی مورد استفاده قرار گیرند که این خود باعث ایجاد تعریق در قسمت زانو شده و باعث ایجاد قارچ، باکتری، خارش و عفونت می شود و نیز استفاده از بعضی از این زانوبندها در طولانی مدت باعث ایجاد واریس در پای بیمار شده که علت آن تبادل نامتعادل خون در قسمت بالا و پایین زانو است، همچنین پس از استفاده از هرکدام از این زانو بندها در دوره های مشخص نیاز به مراجعه به پزشک بوده که وضعیت زانو را بررسی کند.

محمدی ادامه داد: زانوبند هوشمند وسیله ای است که تا حد قابل توجهی مشکلات مربوط به سایر زانوبندها را کاهش داده و به بهبود هر چه سریعتر زانو کمک کرده و همچنین باعث جلوگیری از آسیب های احتمالی می‌شود که ممکن است در سنین بالاتر برای بیمار رخ دهد.

وی بیان کرد: زانوبند هوشمند دارای سیستم پیشگیرانه، ضد واریس، آنتی باکتریال، خود شارژ شونده و جلوگیری کننده از آرتروز زانو است، این سیستم فاقد محدودیت برنامه نویسی است و قابلیت افزایش حالت های سیستم وجود دارد این زانوبند برای اولین بار در ایران و جهان تولید شده است.

رئیس مرکز مالکیت فکری دانشگاه گفت: این سیستم با دارا بودن نانوذرات نقره و الیاف پشمی دارای خاصیت آنتی باکتریال و جاذب عرق بوده و باعث گرم شدن زانو می شود، سیستم پیشگیرانه با کنترل باز و بسته شدن زانو مانع ایجاد فشاربیش ازاندازه، درد وساییدگی در زانو می شود.

دکتر محمدی افزود: این سیستم ولتاژ مورد نیازخود را از طریق سنسور پیزوالکتریک دریافت می کند که باعث کاهش تعداد باتری های به کاررفته در زانو بند می شود. با حرکت وقدم زدن فرد سنسور پیزوالکتریک جریان تولید شده را از داخل کفش به زانو بند منتقل می کند. این وسیله هوشمند قابلیت ارسال کلیه فعالیت های زانو به صورت نمودار به تلفن همراه شخص را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار