عملیات اجرایی ساخت زباله گاه جدید نیشابور آغاز شد

نیشابور (پانا )- شهردار نیشابو ر عنوان کرد محل فعلی دفن پسماند های عادی در کنار کال شور نیشابور یک فاجعه زیست محیطی است و جلسه دفاع از طرح ارزیابی زیست محیطی زباله گاه جدید به تازگی در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار و با کلیات این طرح موافقت شده است.

کد مطلب: ۱۱۳۰۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
عملیات اجرایی  ساخت زباله گاه جدید نیشابور  آغاز شد

به گزارش روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست نیشابور، محمد مهدی نوربخش رئیس این اداره گفت: از بدو تشکیل این کارگروه تاکنون 12 جلسه برگزار شده و 99 مصوبه در این کارگروه به تصویب رسیده است که 75 مصوبه (معادل 76 درصد) تاکنون اجرایی شده و 18 مصوبه از جمله ایجاد کارخانه کمپوست؛ پر کردن گودالهای شن شویی تفضلی، معضل تخلیه فاضلاب تانکری در اراضی کشاورزی، تقسیم اعتبار 700 میلیون تومانی سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور در اختیار شهرداری قدمگاه، تعیین تکلیف نخاله گاه شهری، عدم تعیین زباله گاه شهرهای اقماری (چکنه و بار) و عدم به کارگیری کارشناسان بهداشت و محیط زیست توسط شهرداری ها از مصوبات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اجرایی نشده و 6 مصوبه شامل ایجاد زباله گاه شهری نیشابور؛ ساماندهی زباله گاه های روستایی؛ ساماندهی فضولات دامی روستا ها؛ زباله گاه های شهر های اقماری، نخاله گاه شهری نیشابور نیز در دست پیگیری بوده و ساماندهی زباله های عفونی بیمارستانها و مطب های پزشکی نیز اجرا شده است.
نجفی شهردار نیشابور نیز در این جلسه گفت: محل فعلی دفن پسماندهای عادی در کنار کال شور نیشابور یک فاجعه زیست محیطی است و جلسه دفاع از طرح ارزیابی زیست محیطی زباله گاه جدید به تازگی در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار و با کلیات این طرح موافقت شده است.

وی افزود: پیش بینی و اجرای سایت پلن منطقه ای که بتواند زباله های خانگی و شهری شهرهای نیشابور؛ سبزوار و کاشمر را در حد 500 تن در روز جمع آوری کند توجیه اقتصادی خواهد داشت و شامل دریافت اعتبارات ملی و استانی نیز می شود.

وی با ابراز امیدواری احداث زباله گاه جدید نیشابور و اجرای سایت پردازش زباله های عادی و تولید کود عالی، خوراک صنایع تبدیلی حوزه شهرستان نیشابور از جمله کارتن؛ پت و پلاستیک تامین شود.
حجت السلام و المسلمین اکبری مقدم، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیشابور با بیان اینکه متاسفانه از سال 1396 مصوبات کارگروه مدیریت پسماند نیشابور روی زمین مانده است از فرماندار و رئیس کارگروه مدیریت پسماند شهرستان نیشابور خواست دستگاه های اجرایی که در اجرای مصوبات این کارگروه سهل انگاری کرده اند دستگاه های اجرایی خاطی را جهت برخورد قضایی به دادستانی شهرستان معرفی کند.

وی از اداره منابع طبیعی خواست با توجه به موافقت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با کلیات طرح مطالعات ارزیابی زیست محیطی زیاله گاه جدید در اسرع وقت اراضی ملی مورد نظر در پلاک چاه یابورا به منظور ایجاد زیرساخت های اولیه مورد نیاز سایت زباله گاه طی تنظیم صورتجلسه ای تحویل شهرداری نیشابور کند.
خادم پیر، مدیر کل دفتر شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی نیز گفت: خوشبختانه در جمع مسئولین دستگاه های اجرایی شهرستان نیشابور همت و دغدغه ساخت زباله گاه جدید وجود دارد و با تجمیع زباله های شهری نیشابور و سبزوار به حدود 500 تن خواهد رسید.

وی افزود: هر روزی که اجرای پروژه زباله گاه جدید به تاخیر بیافتد انباشت زباله بسیار زیادی در زباله گاه فعلی نیشابور که فاقد مجوزهای زیست محیطی است خواهیم داشت.

وی با ابراز امیدواری جهت جذب اعتبارات ملی و استانی برای زباله گاه جدید گفت: بسیاری از نخاله های شهری نیز قابل بازیافت هستند و در صورت جذب سرمایه گذار می توان سایت بازیافت نخاله های شهری را نیز در نیشابور طراحی و اجرا کرد.
قامتی معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور و رئیس کارگروه مدیریت پسماند نیشابور در این جلسه گفت: بیماری کرونا تغییراتی در رویکرد های بهداشتی ایجاد کرده است و برخی از پسماندهای خانگی نیر عاری از آلودگی نخواهد بود و با توجه به راه های متنوع تکثیر ویروس کرونا و ورود به فصل پاییز و افزایش وزش باد سرعت تکثیر این ویروس تشدید خواهد شد.

وی خطاب به اعضای کارگروه مدیریت پسماند شهرستان و تایید گلایه دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان از دستگاه های اجرایی بابت تاخیر در اجرای مصوبات کارگروه مدیریت پسماند؛ گفت: اگر چیزی را در این گونه جلسات مصوب می کنیم برای مصوبه خود ارزش قائل شده و آنرا اجرایی کنیم.

وی افزود: حضور افراد زباله گرد در سطح شهر بدون کمترین امکانات بهداشتی از جمله ماسک و دستکش؛ چهره شهر را مخدوش کرده و شخصیت انسانی را زیر سئوال می برد و در این گونه روش جمع آوری ضایعات قطعا آلودگی منتقل خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: حداکثر ظرف مدت 15 روز جلسه فوق العاده کارگروه مدیریت پسماند تشکیل و این وضعیت ساماندهی شود.
تکمیل طرح اولیه ساخت زباله گاه جدید تا اوایل آذر ماه سال جاری و شروع عملیات اجرایی در اواسط آذر ماه 99و تحویل 185 هکتار از اراضی ملی چاه یابو و شروع عملیات اجرایی با احداث جاده دسترسی به سایت و مسدود کردن مسیل ها؛ پلمب مراکز غیر مجاز خرید پسماندهای خانگی و برگزاری جلسه فوق العاده کارگروه مدیریت پسماند با موضوع ساماندهی دفع نخاله های شهری در اطراف جاده ها و مسیل ها و ساماندهی فضولات دامی در روستاها از مهمترین مصوبات این کارگروه بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار