دلیل غیبت وزیر بهداشت در جلسه روز گذشته ستاد ملی کرونا چه بود؟

سعید نمکی: مردم مضطرب تخت خالی بیمارستانی نباشند

تهران (پانا) - وزیر بهداشت با بیان اینکه برای مقابله و مبارزه با یک اپیدمی، فقط و فقط تقاضا و تمنا و خواهش، مشکل گشا نیست، گفت مردم ضمن نگرانی برای افزایش  بیماری، نگران تخت خالی نباشند

کد مطلب: ۱۱۲۹۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
دلیل غیبت وزیر بهداشت در جلسه روز گذشته ستاد ملی کرونا چه بود؟

به گزارش وبدا، سعید نمکی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز یکشنبه 20 مهر 1399 در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: ما موج های زیادی را در این مدت تحمل کردیم و همکاران ما نفس گیر و شبانه روز این موج های بیماری را مدیریت کردند. شرمسار همکاران عزیز بزرگواری هستم که باید در مقابل موج های پیاپی بیماری را که بیشتر آنها به دلیل عدم رعایت دستورالعمل ها و موازین بهداشتی است، ایستادگی و مدیریت کنند و تا می خواهند نفسی تازه کنند، موج جدیدی در کشور ایجاد می شود.

نباید از شیوه های پلیسی برای اعمال شیوه نامه ها استفاده کنیم

وی اضافه کرد: رییس جمهور و ما معتقدیم که تا می توانیم نباید از شیوه های پلیسی برای اعمال شیوه نامه ها استفاده کنیم و مردم باید محترم شمرده شوند و کمتر از شیوه های خشونت آمیز، سخت و انقباضی برای رعایت شیوه نامه ها پیروی کنند اما اگر مطالعه میدانی کنید هیچ کدام از کشورهای مدعی دموکراسی را نمی شناسید که اپیدمی را فقط با خواهش و تمنا مدیریت کرده باشد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بخش زیادی از مردم شیوه نامه ها و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند اما برخی دیگر هم رعایت نمی کنند و همه ما را گرفتار می کنند. به چشم خودم دیدم که در صف نانوایی، جوان برومندی به فرد بازنشسته ای که در صف بود و به او گفت که چرا ماسک نمیزنی، بیشترین اهانت را کرد و نانوا و شاگردش هم که مشغول کار بودند نمی توانستند و امکان این را نداشتند که با کسی برخورد کنند.

وجود 7 هزار کارشناس ناظر بهداشت محیط در کشور کافی نیست

نمکی تاکید کرد: بخشی از نظارت بر مشاغل را به اصناف و اتحادیه ها سپردیم که اثبات کردند آنچه که باید، اجرا نمی شود. در کشور 7 هزار کارشناس ناظر بهداشت محیط داریم که اگر بخواهیم آنها را برای همه کسبه، اماکن عمومی، ترمینال ها و مراکز مورد نظارت، بسیج کنیم مسلما تعداد آنها کافی نخواهد بود. از نیروی انتظامی، سازمان بسیج و سازمان های مردم نهاد و دستگاه های مربوطه خواستیم که برای نظارت بیشتر به ما کمک کنند.

وی تصریح کرد: از مردم می خواهیم که شیوه نامه ها را مراعات کنند چون در شرایط بسیار سختی قرار داریم. ویروس دچار دگرگونی های جهشی شده و جوانترها را بیشتر گرفتار می کند و سرعت عمل ویروس به شدت بالاتر از قبل است. امیدوارم که ویروس به سمت بیماری زایی بیشتر، پیش نرود.

اینکه می گویند بیمارستانها پر شده و از پذیرش بیماران معذوریم، صحت ندارد

وزیر بهداشت یادآور شد: خبرهایی را در برخی رسانه ها به مردم می دهند که همکاران ما می گویند بیمارستان ها پر شده و از پذیرش بیماران معذور هستند که این اصلا صحت ندارد گرچه تخت های زیادی اشغال شده است. دو روز پیش برای اولین بار در تهران بیشتر از 5 هزار و 200 تخت بیمارستانی اشغال شده بود در حالیکه بالاترین تعداد در روزهای قبل، حدود 4 هزار و 700 تخت بود و این تعداد اشغال تخت برای ما بسیار نگران کننده است.

نمکی گفت: اشغال تخت های زیاد به این معنی نیست که برای پذیرش بیماران تخت خالی نداریم و باز به این معنی نیست که چون تخت خالی وجود دارد، زودتر بیمار شویم. سعی کردیم اعمال غیر اورژانسی در بیمارستان ها را لغو کنیم و دیروز دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت جلسه ای با روسای بیمارستانهای تهران داشت و تدارک کافی را دیده ایم.

مردم ضمن نگرانی برای افزایش بیماری، نگران تخت خالی نباشند

وی اظهار داشت: خواهش ما این است که مردم ضمن اینکه باید نگران افزایش بیماری باشند، اضطراب نبودن تخت و درمان را نداشته باشند این سرباز کوچک شما محکم ایستاده تا مردم مضطرب نبودن تخت بیمارستانی نباشند. از روز اول هم گفته ایم لحظه ای نخواهیم گذاشت هیچ شهری برای هیچ بیماری دچار کمبود تخت شود اما همکاران ما و افرادی که پروتکل ها را رعایت می کنند نباید تاوان سنگینی بپردازند.

پرداخت سه ماه معوقه کارانه پرستاران و پزشکان

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در مورد مشکل منابع و دارو، مدت هاست که تلاش و مذاکره می کنم امیدوارم که وضعیت بهتری داشته باشیم. توانستیم سه ماه از معوقات کارانه پرستاران و پزشکان را پرداخت کنیم و آنچه که متعلق به بخش کرونا است را دو تا سه برابر افزایش می دهیم و نیروهای پرستار که مجوز گرفته بودیم از هفته جاری به سیستم تزریق می شوند که بار نفس گیر را از دوش همکاران مان برداریم و اتفاقات مثتبی در ارز دارو رخ می دهد و امیدوارم که کمبود و مشکلات دارو و تجهیزات پزشکی را زودتر برطرف کنیم.

خبرهای خوشی از واکسن دارم

نمکی تاکید کرد: خبرهای بسیار خوشی از واکسن دارم و امروز به دکتر اسدی مدیر کل امور بین الملل وزارت بهداشت دستور دادم که خبرهای ما که تا امروز سعی کردیم مکتوم بماند را به سازمان جهانی بهداشت برساند و اعلام کند که فازهای مطالعاتی را تا چه مراحلی پیش رفته ایم و در هفته های آینده پیشرفت واکسن را به عنوان یک حرکت عظیم ملی به گوش جهانیان می رسانیم.

وی در خصوص تحریم های بانکی و تاثیر آن بر تهیه دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای کشور گفت: آمریکایی ها هیچ وقت ایران را از تحریم معاف نکرده اند. یکی از دروغ های بزرگی که آمریکایی ها گفتند این بود که دارو مشمول تحریم نیست. آمریکایی ها ظالمانه ترین و وحشیانه ترین شیوه که در طول تاریخ می شود به یک قوم ستمدیده بیمار تحمیل کرد را علیه ما تحمیل کردند و این موارد را یادداشت کرده و یک روز آن را منتشر می کنم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: سفاک ترین و بی رحم ترین رژیم تاریخ جهان، گروهی است که با ترامپ کار می کنند و اینها نمی گذارند از هیچ مرکز و مرجعی پول حواله و دارو وارد کنیم اما به لطف خدا و با تدبیری که داشتیم تا این لحظه اجازه ندادیم که هیچ داروی اساسی برای مردم، تامین نشود.

آمادگی صادرات داروهای موثر در درمان کرونا را داریم

نمکی افزود: هنر زیادی برای ساخت دارو در کشور داشته ایم. داروهایی مانند فاویپیراویر، رمدسیویر و سایر داروهایی که اعتقاد بود در درمان کووید19 موثر است، به قدری تولید می کنیم که آمادگی صادرات آنها را نیز داریم. خوشبختانه در تحریم ها تا امروز علیرغم سختی هایی که کشیدیم، نگذاشتیم مردم، بدون دارو بمانند.

کاهش رعایت پروتکل ها برابر با پرداخت تاوان افزایش مبتلایان و مرگ و میر بیماران

وی اظهار داشت: همانگونه که همکاران ما بارها توضیح داده اند به هر نسبت که در رعایت شیوه نامه ها و پروتکل ها قصور کنیم، یقینا تاوانش را در افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر می پردازیم و الان رعایت شیوه نامه ها نسبت به یک ماه و نیم قبل، به شدت کاهش پیدا کرده که امیدوارم الزامات و جریمه ها بتواند میزان رعایت پروتکل ها را افزایش دهد.

دلیل غیبت در جلسه روز گذشته ستاد ملی

وزیر بهداشت یادآور شد: دیروز به دلیل غیبت بنده در ستاد ملی مدیریت کرونا برای اولین بار در چند ماه گذشته، اضطراب و نگرانی ایجاد شده بود و یکی از سایت ها هم خبری در مورد بیماری بنده منتشر کرده بود. اولا از تمام مردم عزیزی که ابراز محبت کردند، سپاسگزارم. از دیروز تا امروز، فوج عظیمی از مهربانی عزیزانی که این سرباز کوچک خدمتگزارشان را مورد تفقد و محبت قرار دادند و ابراز نگرانی کردند را دریافت کردم و در مقابل یکایک این مردان و زنان بزرگ سرزمینم، سر تعظیم فرود می آورم.

نمکی افزود: در طول 7 تا 8 ماه گذشته شبانه روز با همکارانم کار کردیم و آزردگی از ناحیه یکی از مهره های پشت گردنم به دلیل سانحه ای که سالها پیش در طبیعت گردی و کوه نوردی پیش آمده بود، داشتم و گاهی بنده را رنج می دهد و سفری طولانی و سرزده با خودرو به سه استان کشور داشتم که پس از بازگشت از این سفر، درد بنده تشدید شد و پریشب احساس کسالت و مختصری بدن درد متفاوت کردم و به دلیل اینکه با عزیزانی که تست یکی دو نفر از آنها مثبت بود، جلسه داشتم مقید شدم به جلسه ستاد نروم و تست انجام دهم که خوشبختانه دیشب همکارانم مژده دادند که مورد انتقام ویروس که مدت هاست به آن حمله می کنیم هنوز قرار نگرفته ام و امیدوارم که با رعایت پروتکل ها، شیوه نامه ها و فاصله گذاری تا زمانی که شیوه مناسبی برای مقابله با آن شناسایی نشده، برای خدمت بیشتر به مردم از شر ویروس در امان بمانیم.

متاسفیم که امسال اربعین متفاوتی داشتیم

وزیر بهداشت گفت: بسیار متاسفیم که امسال اربعین متفاوتی داشتیم و عشاق حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از زیارت عتبات عالیات محروم شدند و تعداد زیادی از همکاران ما در سازمان اورژانس کشور و مراکز بهداشتی و درمانی امسال توفیق خدمت رسانی به زائران اربعین در مسیر کربلا را نداشتند و به عنوان مدافعان سلامت، به نحو دیگری در خدمت مردم بودند.

نمکی خاطرنشان کرد: از تمام دستگاه هایی که همراهی کردند تا بتوانیم اربعینی متفاوت مبتنی بر تمام شیوه نامه های ابلاغی برگزار کنیم، تشکر می کنم و از دستگاه های نظارتی، نظامی و انتظامی به ویژه ناجا که در برخورد با افرادی که بدون توجه به موازین قانونی به سمت مرزها راه افتاده بودند، کوشا عمل کردند نیز تقدیر می کنم و توانستند از راهپیمایی در سطح شهرها و مرزها جلوگیری کنند.

تشکر از خانواده و دوستداران استاد شجریان به دلیل رعایت پروتکل ها در مراسم تشییع و تدفین

وی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فقدان هنرمند بی بدیل، استاد شجریان، گفت: فقدان ایشان را به تمام ملت هنرپرور ایران و خانواده ایشان تسلیت می گویم و از تمام دوستداران و خانواده معزز استاد شجریان تشکر می کنم که عرایض ما و ستاد ملی را گوش دادند و در تشییع جنازه و تدفین این بزرگوار، حداکثر مراعات پروتکل ها را کردند.

شجریان یکی از بی بدیل هنرمندان عرصه شعر و موسیقی و آواز و ادب فارسی بود

وزیر بهداشت افزود: در اینکه استاد شجریان را خسرو آواز ایران می نامند همواره گله مند بودم که شجریان یکی از بی بدیل ترین هنرمندان عرصه شعر و موسیقی و آواز و ادب فارسی بود که در جای خود باید از منزلت این بزرگمرد یاد کرد و از همه عزیزانی که در برگزاری مراسم تشییع و تدفین این گنجینه هنر سرزمین مان با ما همراهی کردند، تشکر می کنم.

نمکی با اشاره به انتشار عکسی از تعظیم پرسنل بیمارستان جم به پیکر استاد شجریان، گفت: وقتی این عکس را دیدم گفتم خوشا بحال ما که مدافعان سلامت اینقدر به هنرمندان خودشان احترام می گذارند و خوش بحال هنرمندان ما که در تقویت روحیه مدافعان سلامت همواره در صحنه حضور دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار