پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت برگزاری هفته بهداشت روان؛

حاجی میرزایی: سرمایه‌گذاری بر روی سلامت روان دانش‌آموزان، امری ضروری و انکار‌ناپذیر است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش به مناسبت فرا رسیدن هفته بهداشت روان پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۹۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: سرمایه‌گذاری بر روی سلامت روان دانش‌آموزان، امری ضروری و انکار‌ناپذیر است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی در این پیام آمده است:

باسمه تعالی

مقوله سلامت و بهداشت روان، نقش موثر و انکار ناپذیری در زندگی فردی و اجتماعی تمام آحاد جامعه ایفا می‌کند وزیر‌ساخت تحقق مولفه ها‌ی توسعه پایدار در سطح جامعه نیز به شمار می‌آید.

ضرورت توجه و پرداختن به این مهم و نیز ارتقا شاخص‌های کمی و کیفی بهداشت روان از جمله دغدغه های مهم دولت‌ها و مطالبات به حق ملت‌ها است؛ به این دلیل که بر پایه آن می‌توان به موفقیت فردی و جمعی افزون تری دست یافت و در سایه افزایش احساس رضایت‌مندی حاصل از آن، امکان تعامل، هم‌زیستی و هم‌افزایی بر پایه خرد جمعی نیز رقم خواهد خورد. تحقق چنین رویکردی در جوامع، دنیا را به مکانی بهتر و امن‌تر برای همگان به ویژه دانش‌آموزان تبدیل خواهد کرد وتداوم و نهادینه‌سازی آن در دراز مدت به بهبود تمامی شاخص های سلامت روان می‌انجامد. بر این اساس پرداختن به حوزه سلامت روان و بسط نگاه سلامت بنیاد در سایر حوزه ها و تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌ها در شمار اصلی ترین اولویت های وزارت آموزش و پرورش قلمداد می‌شود.

اکنون که جهان در مواجهه با ویروس کرونا با بحران های متعددی، به خصوص در حوزه آموزش و سلامت روان روبه‌رو شده است، نقش و اهمیت سرمایه گذاری بیشتر در حوزه سلامت روان و به تبع آن اهمیت کارکرد مدارس و به ویژه مشاوران مدارس، در حفظ و ارتقای سلامت روان، پر رنگ تر از پیش رخ می‌نماید.

آشکار است که سرمایه‌گذاری در این زمینه در وهله نخست با توانمند سازی سرمایه‌های انسانی آغاز می‌شود. ما مفتخرم که به جهان اعلام کنیم که نکته ای که در عصر کنونی نگاه فرهیختگان و سرآمدان علمی دنیا را به خود معطوف کرده؛ در دین اسلام مورد تاکید بسیار قرار گرفته است. گواه این مدعا ، تاکید مستمر بر ضرورت پرداختن به آموزش و تعالی انسان در مصحف شریف قرآن است. این اصل تا بدان جا اهمیت پیدا می‌کند که بدون آن تصور آینده‌ ای روشن نا‌ممکن می‌نماید.

بر مبنای این رویکرد می‌توان چنین انگاشت که خانواده بزرگ آموزش و پرورش به ویژه مشاوران ارجمند باید با تکیه برخرد جمعی و نیز بر پایه آموزش و پایش مستمر به گونه‌ای عمل کنند که شاخص‌های سلامت روان دانش آموزان،‌ در بهترین وضعیت ممکن قرار داشته باشد. از این رو هفته ی بهداشت روان فرصت مغتنمی است که با تامل و درنگ افرون‌تر، به بررسی رویکردها، عملکرد و دستاوردهای خود در این عرصه بپردازیم؛ تا بر پایه آسیب شناسی فرایند ها و اقدامات گذشته بتوانیم آینده مطلوبی را طراحی و ترسیم کنیم.

شعار امسال هفته ی بهداشت روان «سرمایه گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر برای همه، همه جا » نیز بر این مهم تاکید دارد. بدیهی است که سرمایه گذاری افزون تر و گسترده تر در تمامی عرصه های سلامت روان به ویژه سرمایه گذاری بر روی سلامت روان دانش آموزان- به مثابه پویا‌ترین و آینده سازترین بخش هر جامعه - امری ضروری و انکار‌ناپذیر می‌نماید. پرداختن به چنین زیرساختی از مهمترین و مؤثرترین راهکار‌های ارتقاء شاخص‌های سلامت عمومی در هر جامعه‌ خواهد بود که علاوه بر کمک به ارتقاء‌ کیفیت زندگی، خود عامل بازدارنده ای در برابر عوامل مخاطره آمیز‌، به ویژه آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر است. ما نمی‌توانیم با تکیه بر ابزارهای معمول و پیشین با بحران گسترده‌ای مقابله کنیم که در اثر بیماری فراگیرکرونا به معضلی جهانی تبدیل شده است. اکنون که ما به عنوان جز لاینفک جهان در حوزه سلامت روان و آموزش با چنین بحرانی روبرو هستیم؛ ضروری است که بیش از هر زمانی با استفاده از همه ظرفیت ها و با تاکید بر استفاده افزون تر از فضای مجازی در حوزه سلامت روان سرمایه گذاری کنیم

این مهم با اندیشه و عملکرد خلاقانه همکاران مدارس و به ویژه مشاوران عزیز محقق می‌شود. بی تردید ما با یاری و هم‌افزایی شما خواهیم توانست توان و اثر بخشی خود را در حوزه سلامت روان ارتقاء دهیم.

از این رو از همه مدیران، مشاوران و معلمان انتظار می‌رود؛ توامان با برنامه ریزی بر مبنای گام دوم انقلاب و توجه به شعار امسال هفته بهداشت روان با رویکرد و انگیزه ای متفاوت به این مقوله توجه نمایند تا ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی مدون و مستمر بتوانیم با بهینه‌سازی سطح توانمندی های روانی- اجتماعی، زمینه ی بسط سلامت روان دانش آموزان را به ویژه در بحران کرونا فراهم نماییم.

اینجانب ضمن گرامیداشت هفته بهداشت روان ، تلاش های ارزنده ی همه‌ی دست اندرکاران این حوزه به ویژه مشاوران محترم را ارج می نهم و مراتب تشکر خویش را تقدیم می کنم؛ امید دارم که با کمک یکدیگر روز به روز شاهد افزایش سطح شاخص های سلامت روان در جامعه ی دانش آموزی باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار