هرآنچه باید درباره جراحی پلاستیک در دوران کرونا بدانیم

تهران (پانا) -  جراحی پلاستیک یکی از انواع تخصص‌ها در زمینه جراحی است که به منظور بازسازی و ترمیم ظاهر اندام‌های بدن صورت می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۱۲۹۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
هرآنچه باید درباره جراحی پلاستیک در دوران کرونا بدانیم

به‌گزارش آفتاب‌یزد، امروز بسیاری از افراد جراحی پلاستیک را برای دو هدف انتخاب می‌کنند. هدف اول جراحی بازسازی برای ترمیم سوختگی و یا بهبود عملکرد بدن انجام می‌شود. هدف دوم از جراحی پلاستیک، زیباسازی ظاهر فرد چه از لحاظ اندام و چه از نظر صورت می‌باشد. با توجه به اینکه در دوران اپیدمی کرونا قرار داریم شرایط انجام این اعمال تغییر کرده لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این‌باره با حامد باطنی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت‌وگو کرده است.

وی در این‌باره می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر کشور ما و تمام دنیا درگیر همه‌گیری بیماری عجیبی شده که تابلوی بالینی و سناریوی درمانی آن با آموزه‌های کلاسیک طبی تفاوت چشمگیری دارد و به همین دلیل تمام فعالیت‌ها و مشاغل تحت تاثیر و تغییر قرار گرفته است. باطنی خاطرنشان کرد: جراحی زیبایی نیز از جمله مواردی استکه به دلیل شیوع کرونا به منظور رعایت سلامت و بهداشت بیماران و جراحان و کادر بیمارستانی انجام آن دستخوش تغییراتی شده است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک اظهار کرد: پس از آغاز دوره همه‌گیری بیماری کووید19 بر حسب شرایط آماری و وضعیت بیماری کرونا، دوره‌ای از محدودیت یا ممنوعیت برای انجام جراحی زیبایی به وجود آمده است که در کشور ما نیز توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به کلیه دست اندر کاران این رشته پزشکی ابلاغ گردیده است.
باطنی ادامه داد:دراین شرایط کلیه اعضاء انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی ایران دقیقا مطابق با شیوه نامه و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و سایر مراجع قانونی عمل کرده و برحسب موقعیت اقدام به انجام اعمال جراحی را در برخی از مقاطع قطع کرده یا کاهش داده اند.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران متذکر شد: در کمال تاسف مشاهده می‌کنیم افرادی که مهارت و آموزش کافی در زمینه جراحی زیبایی نداشته‌اند، به مدد تبلیغات ناسالم و غیر واقعی در فضای مجازی اقدام به جذب بیماران کرده بودند و بدون رعایت آیین نامه‌ها و صرف نظر از شرایط کشور همچنان به مداخلات خود در زمینه جراحی زیبایی ادامه می‌دهند.

وی بیان کرد: انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشور درابتدای آغاز به کار پس از موج اول کرونا توصیه‌ها اکیدی به جراحان زیر مجموعه خود کرده‌اند جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا در این دوران از اقدام به جراحی‌های وسیع و طولانی بر روی چند عضو از بدن یا جراحی‌هایی که توانایی تنفس یا سیستم دفاعی بیمار را به مخاطره می‌انداختند امتناع کنند.
دکترباطنی افزود: به غیر از رعایت برخی ضوابط جهت انجام عمل، دستوراتی نیز در نحوه ویزیت بیماران و آماده سازی‌های قبل از عمل و دستورات پس از عمل در اختیار اعضاء انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی قرار گرفت که مانع از گسترش بیماری و گسترش ویروس کرونا می‌گردد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک خاطرنشان کرد که اولین و مهمترین اصل در جراحی‌های زیبایی، حفظ سلامت بیمار است و هرگونه عمل جراحی که یا مداخله زیبایی که احتمال در معرض خطر قرار گرفتن سلامت بیمار را به دنبال داشته باشد در ایام همه‌گیری کرونا ممنوع است.
وی ابراز کرد: توصیه انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به بیماران عزیز این است که در صورت اقدام به انجام جراحی زیبایی جهت پیشگیری از ابتلای خود و نزدیکان به بیماری کووید- 19 و قطع زنجیره انتقال ویروس، به مراکز درمانی معتبر مراجعه نموده و توسط جراحان پلاستیک و زیبایی کارآزموده و مجرب مشاوره شوند و اعتماد به تبلیغات در فضای مجازی توسط افراد ناکارآزموده نکنند زیرا ممکن است منجر به ابتلا به بیماری مختلف و بروز عوارض غیر قابل جبران در افراد گردد.

باطنی توضیح داد: برخی افراد هستند که از انجام جراحی زیبایی نفعی نمی‌برند. این موضوع مرتبط با کرونا نیست، بلکه در شرایط پیش از بیماری کووید-۱۹ هم بیماران زیادی از سوی جراحان پلاستیک ویزیت و از انجام عمل جراحی منع می‌شدند. مثلا کسانی که توقعات یا تصورات نادرست در مورد اعمال جراحی زیبایی و نتیجه آن داشته باشند غالبا از عمل جراحی نفعی نمی‌برند. افرادی که مشکلات جسمانی شدید از قبیل بیماری‌های سیستمیک یا وزن‌های نامناسب بسیار بالا یا پایین یا بیماری‌های قلبی - عروقی و تنفسی داشته باشند نباید مورد عمل قرار بگیرند.

این متخصص در پایان گفت: در دوره گسترش بیماری کووید-۱۹ از جمله مواردی که به‌عنوان ممنوعیت اعمال جراحی در نظر گرفته شد. مثلا کسانی که مبتلا به کووید-۱۹ یا مشکوک به این بیماری هستند یا در زمان نزدیک، تماس قطعی با بیمار مبتلا داشته‌اند یا بدون علائم بالینی تست‌های آزمایشگاهی مثبت دارند نباید تحت اعمال جراحی قرار بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار