سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی ؛

توزیع ۲۳۲ هزار تن نهاده‌های دامی در آذربایجان‌شرقی

تبریز(پانا) - سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی گفت ۲۳۲ هزار تن انواع نهاده دامی بین تولید کنندگان دام و طیور استان توزیع شد.

کد مطلب: ۱۱۲۸۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
توزیع ۲۳۲ هزار تن نهاده‌های دامی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی جاوید بهروزین افزود : از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۸ هزار تن ذرت، حدود ۵۴ هزار تن سویا و ۶۰ هزار تن جو از طریق این سامانه توزیع شده است.
وی گفت: بیش از ۵۰ درصد نهاده‌های ذرت و سویای مورد نیاز استان از طریق سامانه بازارگاه تامین و بین مصرف کنندگان توزیع شده است، البته برخی از واحد‌های تولیدی، نهاده مورد نیاز خود را خارج از سامانه خریداری کرده‌اند که در جایی ثبت نشده و نمی‌توان در این خصوص آماری را ارائه داد.
بهروزین با اشاره به کاهش وزن گوشت مرغ‌های پایان دوره به علت کمبود نهاده‌های مصرفی در جیره طیور به خصوص کنجاله سویا افزود: بخشی از این نهاده‌ها یا مواد غذایی دیگری نظیر کنجاله کلزا و پودر گوشت جایگزین می‌شود و این موضوع سبب کاهش جزئی در وزن پایان دوره شده است.
وی در خصوص نحوه توزیع نهاده‌های دامی در بین بهره برداران گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت ثبت سفارش و واردات نهاده‌ها را بر عهده دارد، پس از انجام امور گمرکی و ترخیص نهاده‌ها این اقلام در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفته و از طریق سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی میان بهره برداران زیربخش دام و طیور توزیع می‌ شود.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: نمی‌توان مشکلات تامین نهاده‌های دامی کشور را در ماه‌های گذشته انکار کرد و در موضوع تامین ارز مورد نیاز برای ترخیص نهاده‌ها از گمرک مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود؛ البته اخیرا مقدار نهاده‌های تخصیصی افزایش یافته است که نشان می‌دهد بخشی از این مشکل رفع شده است.
بهروزین ادامه داد: بر اساس سیاست‌های اتخاذ شده وزارت جهاد کشاورزی، اطلاعات تولیدی هر واحد مرغداری در سامانه درج شده است که بر این اساس نهاده موردنیاز هر مرغدار توسط شرکت پشتیبانی دام مستقیماً در بازارگاه خود مرغدار بارگذاری می‌شود و یک مرغدار نهاده خود را بر اساس گله موجود و نیازش به صورت مستقیم از این طریق خریداری می‌کند.
وی افزود: این روش توزیع برای تمام واحد‌های پرورش مرغ مادر گوشتی و واحد‌های پولت و مرغ تخمگذار انجام می‌گیرد و برای واحد‌های پرورش مرغ گوشتی نیز سهمیه‌هایی اختصاص داده می‌شود که به صرف در این مرغداری‌ها توزیع می‌شود و از این طریق امیدواریم تا در روز‌های آینده بخش دیگری از مشکلات و کمبود‌ها جبران شود.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : معمولاً اگر در یک واحد تولیدی خللی در تامین جیره و نهاده ایجاد شود، مقدار تولید، اولین جایی است که این مشکل را نشان می‌دهد، مثلاً تولید شیر در گاوداری و یا تولید تخم مرغ و گوشت مرغ در مرغداری کاهش می‌یابد.
بهروزین افزود: کمبود نهاده همچنین موجب افزایش مصرف دارو در مرغداری ، کاهش تولید تخم مرغ و کاهش وزن پایان دوره در واحد‌های مرغ گوشتی می‌شود و بیش از همه نیز کمبود کنجاله سویا به عنوان منبع تامین پروتئین در جیره غذایی مرغ می‌تواند مقدار تولید را کاهش دهد.
بهروزین گفت: البته بخشی از این کمبود نهاده از طریق جایگزینی سایر مواد جبران می‌شود، مثلا مرغدار می‌تواند برای تامین پروتئین مورد نیاز مرغ، بخشی از کنجاله سویا را با پودر گوشت یا کنجاله کلزا جایگزین کند، ولی این اقدام نیز در کاهش تولید بی تاثیر نخواهد بود.
وی افزود: مرغ‌ها در سایز‌های مختلفی تولید می‌شوند که در برخی سایز‌ها با کاهش ضریب تبدیل، میزان مصرف دان نسبت به تولید گوشت مرغ موجود کاهش می‌یابد.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یاد آور شد: ۲۴۰ واحد پرورش مرغ تخم گذار در استان وجود دارد که ۱۹۱ واحد با ظرفیت ۹ میلیون قطعه در حال تولید هستند ضمن اینکه ۶۰۹ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۱۰.۵ میلیون قطعه در استان وجود دارد که ۵۲۴ واحد از آن‌ها با ظرفیت بیش از ۹ میلیون قطعه فعالیت می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار