#خاطرات_امام_و_انقلاب

وقتی که پیام انقلاب جهانی شد

یزد(پانا) - «آیت الله محمدرضا ناصری یزدی» یار دیرین امام خمینی(ره) در بیان خاطراتش از هجرت امام به پاریس همزمان با گرامیداشت این روز بیان کرد: پس از روشن شدن مبنای انقلاب در تهران و نجف برای مردم باید پیام انقلاب به گوش جهانیان می‌رسید؛ بنابراین هجرت به پاریس محقق شد.

کد مطلب: ۱۱۲۸۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
وقتی که پیام انقلاب جهانی شد

۱۳ سال پس از ورود امام خمینی(ره) به عراق و اقامت در نجف اشرف، به دنبال فشارهای دولت بعث برای محدودکردن فعالیت‏‌های سیاسی، امام با چند تن از نزدیکان، صبح روز ۱۲ مهر ۱۳۵۷ به سوی کشور کویت مهاجرت کرد، اما دولت این کشور از ورود ایشان با وجود داشتن ویزا جلوگیری کرد. از این رو، ساعاتی را در مرز ماندند. در ساعات پایانی روز، مأموران مرزی عراق به امام اطلاع دادند که بازگشتشان به نجف بلامانع است،‌ اما امام از بازگشت به نجف خودداری کردند و شب را در بصره گذرانده و تصمیم گرفتند به پاریس بروند.

عصر روز ۱۳مهر ۵۷، امام و همراهان به بغداد منتقل شده و روز بعد برای خدا و در راه خدا، هجرتی تاریخی و سرنوشت‏‌ساز را آغاز و در محله نوفل‏ لوشاتو در حومه پاریس اقامت گزید. در مدت اقامت ۴ ماهه، نوفل لوشاتو به مهم‏ترین مرکز خبری جهان تبدیل شده بود. حضرت امام تا چند روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در همین مکان به سر برده و ملت مسلمان ایران را در سرنگونی رژیم شاهنشاهی رهبری می‏‌کردند.

️هجرت‌ های امام حرکتی برای تکمیل و به ثمر رسیدن انقلاب بود

اوایل انقلاب، دوستان و اطرافیان اشاره می‌کردند که این حرکت ممکن است برای شما خطر داشته باشد، اما ایشان بیان کردند تا این اقدام را انجام ندهم حرکت انقلاب شروع نمی‌شود.

«ایران»، «حرکت نجف و پاریس» و «نتیجه گرفتن در تهران» از حلقه‌های حرکات امام است. حلقه اول در ایران بیداری و بصیرت مردم بود. امام پرده از تاریکی‌ها برداشت و تلاش طاغوتیان در سال‌های متمادی در راستای کمرنگ کردن اسلام را بازگو کرد.

در زمان تبعید امام(ره) از ترکیه به عراق ایشان در ترکیه سختی‌های زیادی را تحمل کردند اما از هر فرصتی استفاده و در آنجا کتاب «تحریرالوسیله» را به رشته تحریر در آوردند. امام(ره) در نجف باب دیگری از حرکات باز کرد و علما و بزرگان نجف را با علمیت و دانش خود همراه و با طرح مبنای حکومت اسلامی، حرکت انقلاب اسلامی ایران را تثبیت کرد.

به یاد دارم سال ۴۸ وقتی امام طرح حکومت اسلامی و بحث ولایت فقیه را مطرح کردند، شبانه صوت ایشان را در قالب نوار پیاده کرده و روز بعد به صورت اعلامیه پخش می‌کردیم. بیانات ایشان به حدی روشن بود که کسی نتوانست ایرادی وارد کند.

️ مبنای انقلاب اسلامی در تهران و نجف برای مردم روشن شده و باید برای جهانیان روشن می‌شد؛ لذا هجرت به پاریس محقق شد. امام در هجرت سوم خود که به پاریس بود، حقایق اسلام و انقلاب را به جهان معرفی و بسیاری از توطئه‌ها را علیه حرکت انقلاب خنثی کرد به طوری که در بازگشت به ایران و زمانی که تشکیل حکومت اسلامی را اعلام کرد، هیچ کس در برابر این بیانات اعتراضی نکرد و امام با مدیریت توانمند خود توانست این انقلاب را به درستی هدایت و به سرانجام برساند.

امام در هجرت اول در تهران اقدامات را انجام و در هجرت دوم در نجف علما و بزرگان و کشورهای اسلامی را با مبنای انقلاب آشنا و در هجرت سوم در پاریس دنیا را متوجه انقلاب کرد و این نشان از مدیریت عظیم امام بود، در حالیکه هنگام بازگشت به تهران فرمودند: «من حکومت تشکیل می‌دهم و تو دهن این دولت می‌زنم» و کسی نتوانست حرفی بزند و پایه انقلاب اسلامی محکم شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار