محمود بنانژاد: «‌رزم‌حسینی» مدیری دارای برنامه، پیگیر و تعامل‌گرا است

تهران (پانا) - عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف مرکز استان ‌خراسان‌رضوی می‌گوید ‌رزم‌حسینی، مدیری دارای برنامه، پیگیر و تعامل‌گرا است.

کد مطلب: ۱۱۲۶۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
محمود بنانژاد: «‌رزم‌حسینی» مدیری دارای برنامه، پیگیر و تعامل‌گرا است

به گزارش اتاق اصناف ایران ،‌اردیبهشت ۱۳۹۹ و درست در بحرانی‌ترین شرایط مدیریتی حوزه تجارت بود که با عزل رضا رحمانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به دست سرپرستان واگذار شد. حسین مدرس خیابانی با حمایت قاطع فعالان حوزه تجارت به مجلس رفت اما رای نیاورد و بعد جعفر سرقینی که بیشتر در حوزه معدن شناخته شده است عهده‌دار سرپرستی این وزارتخانه شد. حالا قرار است تا حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران علیرضا رزم‌حسینی را روز سه‌شنبه ۸ مهر ماه به مجلس شورای اسلامی راهی کند تا معتمد نمایندگان مجلس برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت شود. اما ‌رزم‌حسینی چه کسی است و چه سابقه‌ای دارد؟

مهم‌ترین عناوین در سوابق کاری

علیرضا رزم‌حسینی متولد ۱۳۴۰ کرمان است که در دولت یازدهم و در سال ابتدایی دولت دوازدهم استاندار کرمان بود و از ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ با حکم وزیر کشور در مشهد به عنوان استاندار ‌خراسان‌رضوی منصوب شده است. برای بررسی نوع نگاه او به بخش خصوصی و روش و ایده‌های مدیریتی وی گفت و گو با متولیان بزرگترین تشکل‌های بخش خصوصی در استان ‌خراسان‌رضوی بهترین راه است.

اقدامات شاخص رزم‌حسینی در خراسان‌‎رضوی

محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مرکز استان خراسان‌رضوی و نیز عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر عملکرد علیرضا رزم‌حسینی به عنوان استاندار خراسان‌رضوی این گونه پاسخ داد: ‌رزم‌حسینی مدیری توانمند، هدفمند، دارای برنامه و پیگیر است که در دو سال گذشته به عنوان استاندار خراسان‌رضوی توانسته تعاملی بسیار عالی در سطح استان ‌خراسان‌رضوی ایجاد کند. او در ابتدا برنامه‌هایی مطرح کرد که شاید شعارگونه و غیر اجرایی به نظر می‌رسید. اما به مرور دیدیم او علاوه بر این که برنامه و هدفی مشخص دارد، با جدیت پیگیر اجرایی شدن این برنامه‌ها و نیز تعامل‌گرا است.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان ‌خراسان‌رضوی اظهار کرد: همواره مدیریت استان خراسان‌رضوی به واسطه وجود مجموعه‌های تاثیرگذار متعدد در این استان، برای عالی‌ترین مقام اجرایی دولت دشوار و پیچیده بوده است. اما رزم‌حسینی توانست با ایجاد تعاملی سازنده، آستان قدس رضوی، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، دستگاه قضایی و به ویژه بخش خصوصی را (به‌اصطلاح) پای کار بیاورد و در نهایت بسیاری از امورات را با کمک بخش خصوصی انجام دهد.

واگذاری نقش معین اقتصادی به بخش خصوصی و خصولتی‌ها

وی بیان کرد: ‌رزم‌حسینی حدود ۲۰۰ معین اقتصادی در سطح استان ‌خراسان‌رضوی تعیین کرد که یکی از آن‌ها اتاق اصناف مرکز این استان است. این معین‌های اقتصادی در هر منطقه‌ای کار اقتصادی آن منطقه را به دست گرفتند. این کار چیزی شبیه به مقوله مسئولیت اجتماعی اما به طور نظم یافته است. به این ترتیب تفاهمنامه‌ای میان چندین دستگاه از جمله فرمانداری، بخشداری، نمایندگان مجلس، دستگاه قضایی، ائمه جمعه و … امضا می‌شود و امورات منطقه معین اقتصادی با محوریت بخش خصوصی و کمک تمام عوامل حل و فصل شود.

بنانژاد گفت: با این تفویض اختیارات، اتاق اصناف مشهد معین اقتصادی بخش رضویه مشهد شد. در ابتدا ما نمی‌دانستیم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم اما به مرور متوجه شدیم کارهایی که فرای وظایف معمول انجام‌ می‌دهیم، وسعت دید ما نسبت به حوزه‌های اقتصادی و منطقه پیرامونمان را افزایش می‌دهد. دیدیم که چه ظرفیت‌هایی پیرامون ما وجود دارد که از آن بی‌خبر بودیم. همچنین غیر از این که تجربه خوبی به دست آوردیم، توانستیم ارتباط خوبی را با دستگاه‌های متولی ایجاد کنیم.‌

رئیس اتاق اصناف مرکز استان خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا کارهایی که ممکن است با ماموریت اتاق اصناف خیلی سازگار نباشد ولی در راستای مسئولیت اجتماعی مهم است توسط این اتاق و زیر مجموعه‌های آن انجام شد.

شرایط اقتصادی کشور نیازمند تعامل

وی در خصوص نقش تعاملگرای وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس گفت: شرایط اقتصادی کشور که بخش زیادی از آن به وزارت صمت بر می‌گردد، نیازمند کسی است که بتواند تعاملی سازنده بین دستگاه‌هایی مانند مجلس، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد، دستگاه قضایی، بانک مرکزی و… ایجاد کند. بخش زیادی از مسائل ما با تعامل با دستگاه‎های دیگر حل شدنی است. تجربه دو سال گذشته در خراسان‌رضوی تایید کننده نگاه تعاملگرای رزم‌حسینی است.

حذف امضاهای طلایی و دادن اختیار به استان‌ها

خزانه‌دار و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران از وزیر پیشنهادی صمت خواست در صورت کسب آرا و جلب اعتماد مجلس شورای اسلامی به وعده خود مبنی بر حذف امضاهای طلایی عمل کند و نیز اختیارات استان‌ها را افزایش دهد.

وی افزود: ‌رزم‌حسینی به عنوان کسی که تجربه کار در شهرستان‌هایی جز تهران را دارد خوب می‌داند که تصمیم‌های زیادی در تهران گرفته شده و به سایر استان‌ها ابلاغ می‌شود. این در حالی است بسیاری از مشکلات را می‌‌توان در استان‌ها رفع کرد. هر هفته که من از مشهد به تهران می‌آیم می‌بینیم که تعداد زیادی از مدیر کل و معاون دستگاه‌های اجرایی در هواپیما و در مسیر تهران هستند چراکه آن مدیر معطل یک تصمیم از تهران است. رفت و آمد این مدیر به شهر دیگر به جای رسیدگی به امورات ارباب رجوع و ایجاد هزینه‌های مالی برای سازمان، آسیب زیادی است که با تفویض برخی از اختیارات به استان‌ها قابل رفع است. بنابراین امیدواریم ‌رزم‌حسینی که خود درگیر چنین مشکلاتی بوده، تصمیم‌های خرد و منطقه‌ای را به استان‌ها واگذار کند.

مثلث اقتصادی

بنانژاد در خصوص مثلث اقتصادی ‌رزم‌حسینی هم گفت: سه ضلع مثلث اقتصادی رزم‌حسینی شامل دولت، قوه مقننه و قوه قضاییه است و ائمه جماعات در وسط آن و قاعده این مثلث بخش خصوصی است. ‌رزم‌حسینی همواره تاکید می‌کند که خیلی از فرهنگ‌ها حتی فرهنگ رانندگی به عنوان رعایت حق‌الناس را می‌توان از طریق ائمه جمعه ایجاد کرد. او همچنین ظرفیت بخش خصوصی را با توجه به شناختی که به محیط و منطقه دارند و درگیر کسب و کار هستند در بهبود شرایط مورد توجه قرار می‌دهد. بنابراین امیدواریم که ایشان در مجلس با رای بالا به عنوان وزیر صمت مشخص شود و استاندار بعدی ‌خراسان‌رضوی نیز همین روش را ادامه دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار