حاج علی اکبری: هشت سال دفاع مقدس تبدیل به یک نقطه عطف در تاریخ اتقلاب شد

بین دانش آموزان و معارف دفاع مقدس ارتباط برقرار کنید

تهران (پانا) - نشست صمیمی نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های دانش آموزی، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری و دبیرکل اتحادیه با مربیان و فارغ التحصیلان اتحادیه استان قزوین برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد
حاج علی اکبری: هشت سال دفاع مقدس تبدیل به یک نقطه عطف در تاریخ اتقلاب شد

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، حجت الاسلام محمدجواد علی اکبری در این نشست با اشاره به ایام سوگواری دهه صفر اظهار کرد: بزرگترین درسی که سیدالشهدا در طول تاریخ به همه ما داد این بود که راه خدا بن بست ندارد و هیچ مانعی نمی‌تواند در برابر اراده زنان و مردان خدایی ایستادگی کند.

وی در ادامه افزود: طبق آیات الهی درمی‌یابیم که اگر کسی رسم بندگی را بجای بیاورد و حریم حضرت حق را نگهداری کند و انسانی باتقوا باشد دیگر نباید نگرانی در زندگی داشته باشد؛ زیرا خداوند برای او گشایش قرار می‌دهد و برای وی رشد و تجلی و شکوفایی است.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های دانش آموزی اذعان کرد: اگر انسانی زندگی خود را با قدرت مطلق یعنی خدای متعال هماهنگ کنند خداوند او را بی نیاز خواهد کرد، توکل یعنی ناامیدی از غیرخدا و اعتقاد به حضرت حق، کسی که در این مسیر قرار می‌گیرد نصرت‌های الهی نصیب او خواهد شد و خدا برای او کافی است.

وی ادامه داد: هنر انسان متقی این است که اندازه شناسی بین خود و خدای خود را به خوبی بشناسد و بتواند به واسطه قواعد و سننی که خدای متعال در دنیا قرار داده در مسیر اطاعت از خدا قدم بردارد و برنامه‌های زندگی خود را مطابق آن بچیند.

وی با بیان اینکه در زندگی دنیا انسان‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند، ابراز کرد: دسته اول کسانی هستند که نسبت به قواعد و سننی که خدای متعال قرار داده دچار غفلت و نابینایی هستند و این غافل بودن زمینه معصیت را برای آنها فراهم می‌کند و این بی بصیرتی فرصت‌های بهره مندی این عده را از مقدرات الهی را برای رشد و شکوفایی از دست بدهند.

وی اضافه کرد: انسان مومن متقی کسی است که نسبت به مقدرات و اتفاقات عارف است و حرکت در مسیر الهی را باور کرده و به آنها اعتقاد دارد. این انسان مومن به واسطه تقوایی که دارد پرده‌های دنیویی از پیش چشمان وی کنار زده می‌شود و واقعیت هر چیزی را مشاهده کرده و خدا را صاحب و رقم زننده همه حوادث می‌بیند.

حجت الاسلام علی اکبری عنوان کرد: در صحنه کربلا شاهد بودیم که معامله با خدا چه سرانجامی را رقم می‌زند، پیام عاشورا و نام سیدالشهدا امروز جهان را فراگرفته است و درحال بیدارسازی ملت‌های جهان است. دشمنان اسلام در حادثه کربلا جریان جنگ و حوادث پس از آن را به گونه ای رقم زده بودند که پس از جنگ هیچ اثر و نامی از سیدالشهدا و یارانشان و ماجرای عاشورا باقی نماند.

وی با بیان اینکه شهادت امام حسین(ع) و یارانش در کربلا شروع جریان حسینی را رقم زد، افزود: امروز شاهدیم که پس از گذشت بیش از هزار و چندصد سال هر روز شاهد افزون تر شدن صدای کربلاییان در جهان هستیم. یزیدیان سال ۶۰ هجری گمان می‌کردند که صدای شهدا را در کربلا خاموش کردند اما اتفاقا پس از شهادت این عزیزان صدای رساتری از شهدای کربلا و پیام‌های عاشورایی منتقل شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام در حدیثی فرموده بودند: حسین(ع) از من است. پس از ماجرای عاشورا تا به امروز هم شاهد هستیم که سیدالشهدا پیام اسلام رسول اکرم را جهانی ساخت و در این مسیر بااقتدار ایستادند و هیچ مانعی نمی‌تواند در این مسیر خللی ایجاد کند زیرا کاری که برای خدا انجام می‌گیرد پشتوانه الهی حمایتگر آن خواهد بود.

وی با اشاره به چهل سالگی دفاع مقدس یادآور شد: هشت سال دوران دفاع مقدس ما به خوبی توانست از جریان عاشورا و کربلا الهام بگیرد و تبدیل به یک نقطع عطف در تاریخ معاصر ما شود، یعنی یک قله تاریخی که زمانی شما روی این قله قرار می‌گیرد اتفاقات قبل و بعد این قله باهم متفاوت است.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های دانش آموزان گفت: قله دفاع مقدس به ما درس‌های بزرگی می‌دهد یعنی با نگاه به قبل این قله می‌تواند برای ما عبرت آموز باشد و نگاه به بعد قله می‌تواند زمینه ساز رشد و تعالی و شکوفایی ما شود. جریان انقلاب اسلامی خود به تنهایی یک نقطه عطف تاریخی بود که به جریان دفاع مقدس الحاق شد تا برای همیشه تاریخ ماندگار شود.

وی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی ما را دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: دفاع مقدس رنگ حسینی نهضت را تکمیل کرد، نهضت انقلاب ما از ریشه با اهداف حسینی شکل گرفت و در دوران دفاع مقدس این نهضت تکثیر و تبیین شد.

وی تاکید کرد: مهمترین اتفاقی که در دوران دفاع مقدس رخ داد این بود که به گونه ای حوادث عاشورا بازآفرینی شد، یعنی دوران دفاع مقدس یک دوره تربیتی بود که کربلا را برای ما بازآفرینی کرد که این موضوع یک معجزه عظیم در انقلاب ما بود.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های اخیرشان در سالروز آغاز چهلمین سال دفاع مقدس هم تاکید کردند که دشمن به دنبال این بود با آغاز جنگ فاتحه این انقلاب نوپا را بخواند. اما همان گشایشی که در نهضت حسینی در تاریخ اسلام فراهم شد برای انقلاب ما در جنگ هشت ساله ایجاد گردید و هنوز هم خیلی زمان مانده تا متوجه این دستاورد عظیم شویم.

حجت الاسلام علی اکبری خاطرنشان کرد: امام راحل عزیز فرموده اند که تکلیف همه ما را سیدالشهدا مشخص کرده است، امروز که پس از گذشت بیش از هزارسال هنوز ما به یاد خرابه‌های شام و حوادث آن زمان هستیم یعنی هیچ عذری در مقابل انسان مومن قرار ندارد و تکلیف همه مشخص است و اگر ما طبق مبنا و روش و اقدام و تفکر خدایی حرکت کنیم حتی با نداشتن امکانات، گشایش برایمان ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: انجمن اسلامی شاید با امکانات کم بیشترین اقدامات را انجام دهد زیرا انجمن به دنبال کسب نام و مقام نبوده است و از کارهای کلیشه‌ای باید فاصله بگیرد. انجمن اسلامی دانش آموزان نبابد خودش را در یک اتاق محصور کند بلکه همه مدارس و همه مساجد و همه فضاها باید تحت اختیار برنامه‌های دانش آموزی باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در اتجادیه انجمن‌های دانش آموزان گفت: ما هیچ زمانی مخالف پاتوق داشتن دانش آموزی و انجمن‌ها نبوده ایم، انجمن‌های دانش آموزی هیچ زمانی به دنبال اسم و رسم نبوده اند بلکه هدفشان اعتلای رشد دانش آموزان مدارس است. این روشی که امروز انجمن‌ها درحال اجرا هستند بسیار خوب و موثر است زیرا اقدامی که برای خدا درحال انجام است گشایش و پیشرفت را خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم یک دانش آموز بااخلاق و متعهد و پای کار انقلاب را کشف یا تربیت کنیم همین یک تفر می‌تواند در انجمن دانش آموزی با قدرت جذب نیرو داشته باشد و پیاده کننده اهداف شما شود.

وی با اشاره به تهاجمات فراوان فرهنگی در فضای مجازی بیان کرد: رهبری از سالیان دور درباره بحث جدی گرفتن فضای مجازی و شبیخون فرهنگی تذکرات فراوانی داده بودند، امروز هم مبتلا به این قضیه شده ایم و در جنگ و عملیات سختی قرار گرفته ایم که برای دانش آموزان مومن هرچقدر کار سخت تر باشد حضور شیرین تر خواهد بود.

وی گفت: نباید در انجام کار ادعا داشت انسانی که مدعی می‌شود کارهایش صدمه می‌بیند، رفاقت و تواضع داشته باشید تا اثرگذار باشید. انگیزه و روحیه جهادی و نگاه اکتشافی و بلدبودن کار از ویژگی‌های یک مربی خوب و کاربلد است تا با نگاه صیادی بتواند دانش آموزان باانگیزه را شناسایی کرده و به آنها روحیه پمپاژ و این قشر را به منابع امین متصل کند.

حجت الاسلام علی اکبری ابراز کرد: مربی انجمن اسلامی باید مجهز به نگاه راهبردی در تربیت باشد در این نگاه عمدتا مربی فعالیت می‌کند، بنابراین باید با تضرع و توسل به درگاه خدا و اشراف به مبانی تربیت این نگاه را تقویت کرد. امروز تربیت‌های سطحی و کلیشه ای جواب نمی‌دهد بلکه باید سراغ تربیت جهادی و حسینی رفت.

وی عنوان کرد: از بهترین راه‌ها که مربیان ما باید از آن کمال استفاده کنند این است که بین دانش آموزان و معارف دفاع مقدس ارتباط برقرار کنند، اگر این ظرفیت را از دست دهید مغبون خواهید شد. ما باید نوجوانان خود را با شخصیت‌های برجسته شهدا آشنا کنیم و به شهدایی که زنده هستند متصل کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در اتجادیه انجمن‌های دانش آموزان گفت: ما از استان قزوین با ریشه‌های فرهنگی و دفاع مقدسی و ممتازی که دارد نگاه و انتظار ویژه تری داریم و به واسطه گنجینه‌های عظیمی که در این استان است، رسالت و وظیفه سنگین تری برای شما وجود دارد که شما می‌توانید از این نقطه به فراسوی مرزها تاثیرگذار باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار