حسینی خبر داد

افتتاح اولین پارلمان مشورتی اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و حضور ویدئو کنفرانسی نمایندگان اولیای دانش‌آموزان استثنایی سراسر کشور، اولین پارلمان مشورتی اولیای دانش‌آموزان با نیاز های ویژه افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۱۲۵۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح اولین پارلمان مشورتی اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در این نشست با بیان اینکه کرونا پدیده ای بدساختار و غیر قابل پیش بینی است اظهار کرد: کرونا جامعه را به سمت جامعه طوفانی و در سوگ رانده است. در جامعه طوفانی با تغییرات سریع، همه جانبه، بنیادی و مبهم مواجه هستیم و در چنین شرایطی نوعی نگرانی فراگیر در جامعه شکل می‌گیرد که جامعه را به سمت جامعه سوگ سوق می‌دهد.

معاون وزیر با بیان اینکه شرایط آموزشی حال حاضر، آموزش در بحران و برای بحران است افزود: در این ایام آموزش‌ها به سمت آموزش‌های فردی، خانگی، مجازی، خود راهبر و خود ارزیاب رفته است و کرونا موجب کاهش تعاملات اجتماعی وعدم استقرار نظام مدرسه شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه کرونا در کنار آسیب‌های فراوانی که دارد فرصت‌هابی را نیز برای آموزش ایجاد کرده و یکی از فرصت‌ها استفاده از فناوری های نوین در امر آموزش است اظهار کرد: در شرایط حاضر بیش از گذشته مدرسه محوری تحقق یافته است و یکی از ویژگی های نظام آموزشی یعنی انعطاف پذیری و اطلس نظام یادگیری در نظام تعلیم و تربیت شکل گرفته است. گسترش عدالت آموزشی، تردد امواج به جای تردد افراد، استفاده از ظرفیت شبکه‌های تلویزیونی در آموزش و پیوند اولیا با مدرسه و نقش آفرینی آنان در نظام تعلیم و تربیت از ویژگی‌های عصر کرونا است.

حسینی با بیان اینکه ویروس کرونا موجب دگرگونی نقش‌ها در تمام ابعاد جهانی و بویژه در حوزه تعلیم و شده است افزود: در وضعیت کنونی با سرفصل‌های آموزشی گذشته و همچنین نقش‌های گذشته افراد نمی‌توان به فعالیت آموزشی ادامه داد و از صف تا ستاد باید نقش‌ها تغییر کند و نوآوری به فعالیت‌های آموزشی اضافه شود.

وی افزود: تمام ارکان مدرسه شامل معلمان، دانش‌آموزان، مدیران و اولیای مدارس باید نقش جدیدی برای خود تعریف کنند تا امر تعلیم و تربیت به خوبی به پیش برود. امروز همه ما در امر تعلیم و تربیت اگر بخواهیم بر نقش‌های پیشین تاکید کنیم و تغیر نقش از ستاد تا مدرسه را حس نکنیم در امر تعلیم و تربیت موفق نخواهیم شد.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه اولین رسالت ما در نظام یاددهی و یادگیری، مناسب سازی نقش‌های تمامی ذینفعان با شرایط موجود است افزود: در شرایط حاضر، معلم باید در نقش تسهیل‌گر، مدرسه باید در نقش راهبر و‌ تولید کننده محتوا، دانش‌آموز باید در نقش خود راهبر و خود ارزیاب و ولی دانش‌آموز نیز باید در نقش معلم اول و ثانی ظاهر شوند.

حسینی با بیان اینکه بدون تردید مدرسه، خانه اول تعلیم و تربیت است و باید مشارکت اولیا در امر تعلیم و تربیت را فراهم کنیم اظهار کرد: در راستای توسعه مشارکت اولیا، به زودی بسته مشارکتی اولیا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجرایی خواهد شد و یکی از برنامه‌های اصلی این بسته ایجاد پارلمان مشورتی اولیا است.

وی افزود: در قالب این بسته تحولی پایگاه داده والدین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به شکل تخصصی راه‌اندازی می‌شود و با تقسیم بندی اولیا به لحاظ تخصص و توانمندی، مدرسه یاری اولیا محقق خواهد شد. طرح والدین دستیار حرفه‌ای معلم، ایجاد شبکه جامع آموزش و توانمند سازی اولیا با استفاده از فناوری‌های نوین، سامانه ندای همراه و صدای همراه، شناسایی و جذب خیرین از سوی اولیا از جمله برنامه‌های بسته مشارکتی اولیا است. هدف اصلی ایجاد پارلمان مشورتی اولیا، توسعه و تسهیل مشارکت اولیا به صورت نظام مند و نظارت بر امر تعلیم و تربیت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار