در نشست خبری؛

خطیب‌زاده: هر اقدام ناقض حاکمیت ایران با جدیت پاسخ داده می‌شود

آمریکا باید دست از راهزنی هوایی و دریایی و زمینی بردارد/ جهان در حال تغییر است و به دلیل سیاست‌های کوته‌بینانه ترامپ و شرکاء، اولین قربانی خود ایالات متحده خواهد بود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد پیام تهران به واشنگتن روشن است، به جامعه جهانی برگرد، به تعهدات خود عمل کند، دست از یاغی‌گری بردارد که در این صورت جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

کد مطلب: ۱۱۲۴۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد
خطیب‌زاده: هر اقدام ناقض حاکمیت ایران با جدیت پاسخ داده می‌شود

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران ضمن گرامی‌داشت آغاز هفته دفاع مقدس گفت: اگر امروز عزت و صلابتی در فضای بین‌الملل داریم مرهون قطرات خون جوانان و مردم این سرزمین است که در طول هشت سال دفاع مقدس بر روی خاک ریخته شد. کسانی که هم سن و سال من هستند می‌دانند و روز‌هایی را به خاطر می‌آورند که روز‌های خون و قیام بود؛ جوانانی به جبهه می‌رفتند و پیکر‌های مطهرشان باز می‌گشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه نسل جوان باید تاریخ را بخواند و بداند که این عزت با چه بهای سنگینی به دست آمده است گفت: با تک تک سلول‌های بدنم یاد همه شهدای انقلاب را زنده نگه می‌دارم.

سعید خطیب‌زاده درباره اقدام یکجانبه آمریکا و ادعای برگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران اظهار داشت: جهان خیالی پامپئو امن‌تر نخواهد شد، از روزی که تصمیم گرفت در فضای پر مکرر و دروغ وارد شود، دنیای ذهنی خود را ناامن کرد. دنیا با اقدامات آمریکا جز جنگ و خشونت و ناامنی به خود ندیده است، میراث شوم سال‌ها حضور آمریکا در مناطق مختلف دنیا به ویژه منطقه غرب آسیا از افغانستان تا فلسطین مظلوم جز این میراث شکست خورده و خانمان برانداز برای مردم منطقه نبوده است.

وی افزود: آنچه پامپئو دنبال آن است یک گردن‌کشی دیگر است. برای آمریکا تصور می‌کنم تلخ‌ترین روز‌ها و ساعات رقم می‌خورد. انتخاب آمریکا این بوده در طرف اشتباه تاریخ بایستد و وظایف خود را فراموش کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، همچنین با اشاره به گاه‌شمار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، گفت: آقای ظریف گفت‌وگو‌هایی تلفنی با وزرای خارجه سنت وینست و ارمنستان و همچنین سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشت. روز‌های آتی مجمع عمومی مجازی برگزار می‌شود و آقای ظریف دوشنبه شب به وقت محلی و رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه سخنرانی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: آمریکا باید دست از راهزنی هوایی و دریایی و زمینی بردارد، چرا که دوران راهزنی‌ها تمام شده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این روز‌ها جلسه‌ای درباره برجام و قطعنامه ۲۳۳۱ برگزار می‌شود، عنوان کرد: برجام توافقنامه‌ای است که یک بار مذاکره شده و یک بار جمع‌بندی و امضا و مهر و موم شده است، هر اقدامی که بخواهد این مهر و موم را باز کند یعنی پایان برجام. ما از همه کشور‌ها انتظار داریم به بدیهیات روابط بین‌الملل و تعهدات حقوقی خود پایبند باشند.

خطیب‌زاده همچنین تاکید کرد: اگر کسی بخواهد پای خود را از گلیم خود بیرون بگذارد واکنش ما سخت خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیشنهاد روس‌ها برای انجام میانجیگری و مذاکره ایران با آمریکا عنوان کرد: ما به نیات دوستان و شرکای خود شک نداریم؛ همچنین آنچه ما به آن با یقین می‌رسیم اقدامات سرکشانه آمریکا بر ضد ملت و دولت ایران است این تردید‌هایی است که به طور جدی به دوستان ما منتقل شده است.

خطیب‌زاده درباره نقش سازمان ملل در جلوگیری از اعمال تحریم‌ها علیه ایران بیان کرد: دو موضوع را از هم جدا کنید یکی موضوع برجام و دیگری اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکا. در موضوع برجام تعهدات طرف‌های مقابل به ویژه اروپایی‌ها به خصوص از روزی که ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود به طور فزاینده‌ای انجام نشده است و در این موضوع شفاف و صریح بودیم و چندین بار مکانیسم حل و فصل اختلاف را فعال کردیم و براساس آن اقدامات متناسب خود را در چارچوب بند‌های برجام انجام دادیم.

وی همچنین تاکید کرد: البته طرف‌های اروپایی تلاش‌هایی کردند که ناکام بوده است و آخرین آن اینستکس بود که آن هم نتوانست انجام شود.

خطیب‌زاده افزود: در موضوع اقدامات یکجانبه آمریکا که برخی برای انتخابات آمریکا و برخی برای فشار به مردم ایران است تا به حال همه اعضای شورای امنیت یکسان و متحد عمل کرده‌اند و نه بزرگی به ترامپ و پامپئو گفته شد؛ آمریکا باید دست از رویکرد خود بردارد.

خرابکاری در نطنز

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد حادثه خرابکاری نطنز و اینکه آیا کشور خارجی در این زمینه نقش داشته است یا نه؟ گفت: من دفعه پیش نیز در این ارتباط گفتم که جمع بندی این موضوع در اختیار دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ایران است و اگر چیزی از آن به سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی برگردد ما اقدام جدی انجام می دهیم. هنوز چیزی در این ارتباط به ما گفته نشده است و مطمئن هستیم که در مسیرهای خود پیام ها داده شده، پیام ها گرفته شده و دیده شده است.

پیشرفت‌هایی در بحث دریافت طلب ایران از کره جنوبی حاصل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادامه رایزنی های ایران و کره جنوبی جهت وصول طلب ایران از این کشور و آزادی دارایی های بلوکه شده ایران در این کشور آسیایی گفت: من به شما می گویم که ما محکم برای دفاع از حقوق مردم ایران ایستاده ایم. سنت سنت و ریال به ریال این حق برای ما مهم است.

وی ادامه داد: البته در این فرآیند باید بین کسانی که عامدا حقوق ایران را پرداخت نمی کنند و کسانی که قصد دارند این اقدام را انجام دهند و موانعی بر سر این راه وجود دارد تفکیک قائل شد.

وی افزود: رایزنی‌های ایران در ارتباط با موضوع مورد اشاره با کره جنوبی ادامه دارد. پیشرفت هایی حاصل شده است ولی آنچه که برای ما مهم است اقدام است نه کلام، ما از تمامی امکانات خود استفاده می کنیم تا حقوق ملت ایران حفظ شود.

خسارت هایی که ناجوانمردانه با تحریم به ایران زده اند را نه فراموش می کنیم و نه می بخشیم
وی در ادامه گفت: ضررها و خسارت هایی که ناجوانمردانه با تحریم به ایران زده اند را ما نه فراموش می کنیم و نه می بخشیم، آنها باید خسارت های وارده به ایران را پرداخت کنند.

اگر روزی آمریکا بخواهد به جامعه جهانی برگردد باید این خسارت ها را پرداخت کند و آن موقع تازه اول ماجراست. باید خیلی چیزها را جبران کند.

رژیم اشغالگر قدس در سرزمین‌های اشغالی و منطقه جایگاهی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اقدام ارمنستان برای افتتاح سفارتش بر سرزمین های اشغالی، گفت: رژیم صهیونیستی یک رژیم جعلی و غاصب است. ما مواضع خود را در ارتباط با این موضوع به مقامات سفارت ارمنستان در ایران اعلام کرده ایم آنها در جریان مواضع آنها هستند. رژیم اشغالگر قدس در سرزمین های اشغالی و منطقه جایگاهی ندارد.

مناقشات منطقه قره باغ تنها با گفت‌وگو حل می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد مناقشات موجود در منطقه قره باغ گفت: ما معتقدیم که هیچ مناقشه ای در منطقه به صورت نظامی حل نخواهد شد. این مناقشات با گفت وگو و همکاری کشورهای منطقه باید حل شود و ما مواضع خود را در این ارتباط اعلام کرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود در این نشست مطبوعاتی اعلام کرد: دولت آمریکا و رژیم فعلی حاکم در کاخ سفید هیچ انتخابی ندارد مگر اینکه به قوانین بین المللی احترام بگذارد، اقدامات مجرمانه خود را متوقف کند، تمام خسارت هایی را که به ایران وارد کرده جبران کند و در این مسیر می بایست جامعه جهانی یک صدا در برابر آمریکا بایستد.

سفر ظریف از آفریقا تا اروپا در حال برنامه ریزی است

خطیب زاده همچنین در مورد سفر ظریف به اروپا و برخی از حواشی ایجاد شده در این زمینه گفت: سفر آقای ظریف از آفریقا تا اروپا در حال برنامه ریزی است و بعید می دانیم که به زودی انجام شود. بخاطر مسائل لجستیکی و پروتکل های کرونایی، گرچه برخی افراد در این ارتباط از هیچ چیزی مسازند.

همچنان به چارچوب و اصولی که در طرح هرمز اشاره شده پایبندیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه صحبتهای خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که حدود یک سال از طرح صلح هرمز که از سوی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد می‌گذرد و اکنون این طرح در چه مرحله‌ای است، گفت: طرح صلح هرمز یک مسیر است البته معتقدیم این طرح از جمله فراگیرترین طرح‌ها است از حیث تعداد کنشگرانی که از آنها برای حضور و نقش آفرینی جهت اجرای آن دعوت شده و همچنین از حیث اصول و مبانی که از آن برخوردار است.

وی با بیان این که این طرح در واقع دعوت ملل منطقه و کشورهای منطقه برای یک سازوکار منطقه‌ای است ادامه داد: طرح صلح هرمز یک پویایی ایجاد کرد چنان که این موضوع را در طرح‌های مشابه دیگر مشاهده کردید چه طرح دوستانمان در پکن یا مسکو.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: ما همچنان به چارچوب و اصولی که در طرح هرمز اشاره شده پایبند هستیم و امیدواریم با این طرح به مسیری برسیم و این طرح به زودی به یک سازوکار منطقه‌ای ختم شود.

محورهای سخنرانی رییس جمهور و وزیر خارجه در سازمان ملل

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که محورهای اصلی سخنرانی آقای ظریف و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل چه خواهد بود گفت: قطعا در این سخنرانی‌ها ایران نگاهش را به تحولات جاری در عرصه جهانی تشریح خواهد کرد و به آن چه که در این صحنه در این جریان است از نگاه خود پاسخ و واکنش نشان می‌دهد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ظریف برنامه‌ای برای سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا دارد یا نه با توجه به موضعگیری که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این ارتباط داشته است گفت: آقای ظریف هر موقع که به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل سفر می‌کردند در تعدادی از اندیشکده‌های آمریکایی سخنرانی می‌کردند با رسانه‌ها مصاحبه می‌کردند و ترس تیم ایران هراس مستقر در کاخ سفید این بوده که صدای ارسالی از ایران در جامعه جهانی شنیده شود. آنها همواره تلاش کردند که این صدا شنیده نشود و تحریم آقای ظریف در این راستا صورت گرفت.

وی با بیان این که سخنرانی ظریف در این گونه اندیشکده‌ها امری طبیعی است و این نمونه‌ای از مروادات ایران بوده است گفت: معضل و مشکل ما رژیم مستقر در کاخ سفید است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار