حسن حبیبی*

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نه یک شعار، بلکه نقشه راه برای آموزش و پرورش است

رشت ( پانا) - سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک پرچم افراشته بر بالای گنبد نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان چراغ راه است و سند ۲۰۳۰ اصلاً قابل انطباق با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نیست.

کد مطلب: ۱۱۲۲۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد

سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نه یک شعار، بلکه نقشه راه برای آموزش‌وپرورش است و مسیر حرکت جمهوری اسلامی را برای رسیدن به ترازی که شایسته نظام مقدس است، ترسیم کرده و برای رسیدن به آنچه مقام معظم رهبری در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به‌عنوان گام دوم مطرح کردند، شتاب‌بخشی به تحقق آن‌ها از مسیر سند تحول بنیادین است.

هرچند در سال‌های اخیر به دلیل عدم اهتمام به اجرای سند توفیقات اجرایی سند کم بوده، اما از نظر گذراندن افق‌های کارآمد سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش جهت تبدیل‌شدن به گفتمان عمومی برای اجرا بسیار ضروری و حیاتی است.

بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، آموزش‌وپرورش زیربنایی‌ترین نهاد جامعه است‌، تعلیم و تربیت مؤثر در نظام جمهوری اسلامی در اندیشه تحقق حیات طیبه، برقراری عدالت جهانی و جامعه مهدوی است که برای مرتفع شدن این اندیشه، وجود نقشه راهی کارآمد، متوازن، شفاف و دقیق الزامی است.

محورهایی که روشن می‌کند سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تنها در اندیشه تحقق جامعه اسلامی در کشور ایران اسلامی نیست، بلکه نگاهی ژرف‌تر مبتنی بر تعالیم روح‌بخش قرآن کریم در راستای تمدن سازی اسلامی و ایفای نقش تمدن ساز در موج بیداری اسلامی را دنبال می‌کند.

در این بیانیه که تمامی کارگزاران، ملزم به همکاری جهت تحقق بندهای آن می‌شوند نقش و جایگاه معلم به‌عنوان اساس تحول به‌وضوح روشن است، پرواضح است که تنها در صورتی می‌توان امید به تحول در سیستم آموزشی داشت که با معلم متحول زمینه تربیت دانش‌آموز متحول و در نهایت جامعه‌ای تحول‌یافته در فرهنگ فراهم شود.

در همین راستا تشکیل دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان ستون فقرات سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش برای تربیت‌معلمان متحول در نخستین ماه‌های تصویب سند گامی بلند برای حرکت در این مسیر بود.

سرفصل‌هایی در این سند تحولی بنیادین وجود دارد می‌توان از مسیر این سند، نظام آموزش‌وپرورش را به سمتی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند به‌عنوان چشم‌اندازی برای گام دوم انقلاب حرکت داد.

مبانی مفهومی سند تحول بنیادین که زیربنای تعلیم و تربیت را تشکیل می‌دهد، برگرفته از آموزه‌های دینی و تمدنی است، این مبانی، مفاهیم عام و عمومی سند تحول است اما آنچه مبنای عملیاتی پیدا می‌کند زیر نظام‌های سند تحول است.

هر برنامه‌ای که در آموزش‌وپرورش تدوین شده است باید هماهنگ با زیر نظام‌های مختلف در این سند باشد و استقرار آن منوط به اجرای برنامه‌های هر کدام از این زیر نظام‌ها است که در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته شود و باید سرعت را در جهت استقرار سند تحول بیشتر کرد.

چشم‌انداز آموزش‌وپرورش تراز در گام پیش‌روی تا تحقق تمدن‌سازی فصل چهارم سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را به خود اختصاص داده است.

چشم‌اندازی عمیق جهت فتح قله‌های دانش دنیا منطبق با آنچه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح می‌کنند. در این چشم‌انداز، دانش‌آموز متدین، فعال، کوشا و انقلابی باروحیه پرسشگری و نقادی در مدرسه‌ای تربیت می‌شود که با تعمیم عدالت آموزشی با استفاده از امکانات روزآمد و فناوری‌های نوین بر مدار معلم متحول و تکامل‌یافته در مکتب اصیل اسلامی به‌صورت مستقل با تمرکز بر تفاوت‌های جسمی، فردی، اجتماعی، اقلیمی و اخلاقی جهت ایفای نقش مختص به خود آماده‌شده و تحویل جامعه می‌شود.

سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک پرچم افراشته بر بالای گنبد نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان چراغ راه، است و سند ۲۰۳۰ اصلاً قابل انطباق با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نیست، در کجای سند ۲۰۳۰ بحث عبادیات و اخلاقیات مطرح‌شده درحالی‌که فقط صرف آموزش را گفته، به‌عنوان آموزش محض و نه آموزش و تربیت و پرورش.

این سند غربی سعی دارد آرمان، فرهنگ و بنیادهای آموزشی نظام اسلامی را در کشور از بین ببرد، بنابراین فرهنگیان ولایی و متعهد و مدیران دلسوز و دغدغه مند در تعلیم و تربیت در صورت مشاهده و خبر از اجرایی شدن این سند در مدارس، کوتاه نخواهند آمد.

همه تلاش و زندگی ما باید برای سعادتمندی و عاقبت‌به‌خیری نسل آینده باشد و این بالاترین هدف تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی است و آموزش‌وپرورش فقط می‌تواند بستر این سیر تکوین و تعالی برای بچه‌های امروز را که بزرگ‌سالان فردا هستند، فراهم کند.

دکتر حبیبی مسئول بسیج فرهنگیان استان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار